دانش-ایران

متن هایی علمی

۲۸ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

10 نکته برای مدیریت زمان


10 نکته برای مدیریت زمان
  1. میز کار برای خود داشته باشید. هر شب قبل از خواب برای فردای خود بیندیشید و کارهای خود را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کنید.

  2. تفکر برای بهترین زمان مطالعه داشته باشید و کارهای دشوار را در بهترین زمان مطالعه قرار دهید. خودآگاهی اولین فاکتور هوش هیجانی است. بهترین فردی که می‌تواند به شناخت شما دست یابد خود شما هستید. برای بهترین‌های خود تفکر کنید.

  3. کم‌ترین‌ها را برای کارهای خود تعیین کنید. برای مطالعه‌ی خود یک کف مطالعه قرار دهید و مطالعه را تا آستانه‌ی شاداب بودن ادامه دهید.

  4. نکات منفی مطالعه که در دفتر برنامه‌ریزی در صفحه‌ی زوج سمت چپ قرار دارد عوامل مخل مطالعه هستند. این عوامل بازدارنده‌ی افزایش ساعت مطالعه هستند. برای مدیریت کردن آن‌ها اولویت‌های خود را شناسایی کنید و زمان را برای این دسته کارها محدود کنید.

  5. تقسیم‌بندی کار داشته باشید. زمان مطالعه را به نسبت اولویت‌های مطالعه‌تان در واحدهای مطالعه‌تان پخش کنید. برای مثال اولویت اول درس هر روز در همان روز؛ اولویت دوم، مطالعه و مرور درس‌های فردا (معلم بپرسد یا نپرسد مطالعه خواهیم کرد)؛ روزانه برای خود فوق برنامه‌ای منطبق بر برنامه‌ی راهبردی داشته باشید.

  6. استراحت هدفمند داشته باشید. هر یک ساعت مطالعه چند دقیقه استراحت کنید. استراحت کوتاه به معنی استراحت مطلق است. برخی از دانش‌آموزان استراحت خود را با گفت‌وگو کردن با خانواده یا با تماشای تلویزیون یا... سپری می‌کنند.

  7. بازیابی روزانه داشته باشید. بعد از نیم‌ساعت مطالعه، 15 دقیقه به بازیابی مطالب بپردازید. برای خود یا دیگران یا در فضای مجازی اتاق کلاس مجازی مدرسه را تشکیل دهید و مطالب را برای خود مرور کنید.

  8. تعادل زمانی را بین درس‌های عمومی و اختصاصی رعایت کنید. مطالعه‌ی درس‌های عمومی را 30 درصد مطالعه‌ی هفتگی و مطالعه‌ی درس‌های اختصاصی را 70 درصد مطالعه‌تان قرار دهید.

  9. خودتنظیمی را رعایت کنید. مرور نکاتی که برای‌تان اهمیت دارد در رأس کارتان قرار دهید و برای رسیدن به ایده‌آل خود کارهای‌تان را هر شب قبل از خواب مرور کنید.

  10. زمان را در چنگ خود بگیرید. کافی است اولویت‌های مهم را مشخص کنید و با ارزیابی خود آن را مدیریت کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کاهش شدید حافظه در درازمدت با غذاخوردن بعد از نیمه شب



کاهش شدید حافظه در درازمدت با غذاخوردن بعد از نیمه شب

پژوهشگران در تحقیقات جدید خود دریافتند، خوردن غذا بعد از نیمه شب موجب اختلال در حافظه روز بعد خواهد شد.

 محققان در این تحقیق تاثیر غذا خوردن در ساعات نامناسب بر عملکرد شناختی و متابولیسم سلامت بدن را مورد بررسی قرار دادند.

دان لوح، محقق این تحقیق اظهار کرد: ما شواهد اولیه تاثیر خوردن منظم غذا در ساعات اشتباه روزانه را بر آموزش و حافظه یافتیم. بسیاری از افراد در ساعات مختلف کار کرده یا گرفتارند و وعده غذایی خود را به بعد موکول می‌کنند، اما آنها باید بدانند که این تغییر موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود.

در این تحقیق محققان نشان دادند، برخی رفتارها بیشتر از دیگر موارد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به طور مثال دانشمندان این تحقیق را بر روی توانایی موش‌ها برای شناخت اشیاء جدید آزمایش کردند. در این تحقیق مشخص شد حافظه درازمدت نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

کریستوفر کولول یکی دیگر از محققان این پژوهش اظهار کرد: برنامه‌ریزی در جامعه امروزی منجر به انتخاب ساعت خوردن شده و ما باید بدانیم چگونگی این برنامه‌ریزی بر عملکرد شناختی ما تاثیر دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تاثیر نحوه خوابیدن بر خواب دیدن




تاثیر نحوه خوابیدن بر خواب دیدن

دانشمندان حوزه علم خواب نمی دانند که چرا آدم ها به خواب می روند یا چرا خواب می بینند، اما تحقیقات تازه نشان می دهد که وضعیت خوابیدن بر نحوه خواب دیدن تاثیر زیادی می گذارد

بر اساس گزارش ساینس، نگاهی به تحقیقاتی که در سال های گذشته بر روی نحوه خوابیدن انجام شده گویای این است که وقتی وضعیت و موقعیت دراز کشیدن در زمان خواب عوض می شود، نوع رویا دیدن افراد هم تغییر می کند.

برای نمونه به نظر می رسد که نحوه دراز کشیدن و به خواب رفتن، ممکن است بر نحوه فعالیت مغز در زمان خواب تاثیر بگذارد.


مطالعه ای که در سال 2004 انجام شد، از داوطلبین خواسته شد که بعد از خوابیدن برروی سمت راست یا سمت چپ بدن، رویاها، کابوس ها و میزان شفافیت این خواب ها را ثبت کنند.
نتایج این تحقیق نشان داد که افرادی که بر روی سمت چپ بدنشان می خوابند بسیار بیشتر از دیگر گروه خواب های پریشان دیده بودند.


افرادی که بر سمت راست خوابیده بودند، بیشتر امکان داشت که خواب هایشان را به خاطر بیاورند و حس امنیت و راحتی در خواب هایشان داشته باشند.


اما هر دو گروه، که فقط اجازه داشتند بر یک سمت بدن بخوابند، گفتند که کیفیت خوابشان به مراتب کمتر شده است.


با آنکه این مطالعه محدودیت های خاصی (مثل گروه کوچک شرکت کنندگان) را داشت، اما محققان به این نتیجه رسیدند که بین کیفیت خواب و نحوه دراز کشیدن ارتباطی وجود دارد چرا که نحوه کارکرد مغز ممکن است با حالت بدن ارتباط داشته باشد.


در تحقیقی دیگری که در دانشگاه هنگ کنگ انجام شد، مطالعه رفتاری داوطلبان در زمان خواب نشان داد که افرادی که بر روی شکمشان می خوابند و صورتشان به سمت تخت است، بیشترین میزان رویاهای شفاف و واضح را دارند: رویاهایی مثل دیدن اجسام فضایی، حبس شدن در مکانی، تنگ آمدن نفس، نظریاتی هم وجود دارند که می گویند اگر به صورت نشسته بخوابیم، خواب های شفاف تر و واضح تری میبینیم چرا که به حالت بیداری نزدیک تریم. اما در حال حاضر هیچ کدام از این نظریه ها در مقایس بزرگ ثابت نشده اند.


اما به غیر از نحوه دراز کشیدن، پزشکان توصیه هایی برای بهتر شدن کیفیت خواب دارند مانند داشتن زمان مشخص برای خواب ، پرهیز از فعالیت های استرس زا قبل از خواب ، ورزش منظم، پرهیز از خوردن غذاهای سنگین قبل از زمان خواب، تنظیم دمای اتاق خواب و خاموش کردن وسایل الکترونیکی مانند موبایل که ممکن است در نیمه شب شما را از خواب بیدار کند.


فرضیه های جدید، خواب را راهی برای بیان و بروز میل های ضمیر ناهوشیار انسان ها در فضایی امن و غیر واقعی تعریف می کند. شاید برای اینکه انجام آنها در دنیای واقعی ناممکن، غیر قابل قبول و حتی قابل پیگیری و غیرقانونی باشد. اما چیزی که می دانیم این است که حتی در سده بیست و یکم هم هنوز دانشمندان مطمئن نیستند 'چرا ما خواب می بینیم؟'.


برخی از دانشمندان فکر می کنند که خواب دیدن به دلایل روانی در انسان ها تکامل یافته است.


گروهی دیگر معتقدند که از آنجا که فعالیت های عصبی زیادی در مغز، در زمان خواب و به خصوص در زمان REM در جریان است، خواب دیدن می تواند محصولی بی معنی، از این فعل و انفعالات مغزی باشد.


خواب REM زمان عمده خواب دیدن است و اگر در این زمان از خواب بیدار شوید اغلب رویاهای خود را به وضوح به یاد می آورید.


نظریه دیگری وجود دارد که خواب را مکانیزمی برای در هم آمیختن خاطرات، حل مشکلات و دست و پنجه نرم کردن با احساسات می داند. این فرضیه، خواب دیدن را برای حفظ سلامت روانی و احساسی افراد واجب می داند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

باور دارم، پس موفق می‌شوم



باور دارم، پس موفق می‌شوم

من به همه‌ی شما دانش‌آموزان کنکوری تبریک می‌گویم که تا الان توانستید در مسیر به سمت موفقیت خود پیش آیید و اما اکنون زمانی است که برخی از دانش‌آموزان امید خود را از دست داده‌اند و جمله‌هایی مثل: «من قبول نمی‌شوم! خسته شده‌ام! هر چه تلاش می‌کنم نمی‌شود» و جملاتی از این قبیل به زبان می‌آورند. بگذارید مسئله‌ی مهمی را برای شما بگویم.

اگر تا الان پیشرفت نکرده‌اید قطعاً پیشرفت نخواهید کرد. با خواندن جمله‌ی من، چه حسی به شما دست داد؟ حتماً متحیر شدید! ناراحت شدید! ناامید شدید!

حال من از شما می‌پرسم ذهن شما به من اعتماد بیش‌تری دارد یا به خودتان؟

مسلماً به خود شما اعتماد بیش‌تری دارد. پس اگر یک جمله‌ی من تا این حد شما را به هم ریخت، حرف‌های هر روز شما به خودتان که «نمی‌توانم، نمی‌شود و...» که همگی بار منفی دارند چه تأثیری بر آن می‌گذارد؟

من باور دارم توانایی انسان بسیار بالاست و قطعاً شما توانایی کنترل ذهن خود را دارید. از این پس با ذهن خود دوستانه‌تر برخورد کنید و جملات منفی را از آن دور کنید.

خستگی برای همه‌ی دانش آموزان پیش می‌آید؛ اما آن‌چه باعث می‌شود برخی از شما موفق شوید، این است که بتوانید خستگی خود را کنترل کنید و به سرعت و دوباره به مسیر خود ادامه دهید.

از همین حالا دوباره و با افکاری مثبت به مسیر خود ادامه دهید و موفقیت‌تان را باور کنید. باور‌های شما حقایق شما خواهند شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کی و چگونه "نه" بگوییم؟



کی و چگونه "نه" بگوییم؟

کردمیرزا روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به راه‌های نه گفتن به هر خواسته‌ای اظهار داشت: افراد در زندگی اجتماعی نمی‌توانند آرامش و رقابت دیگران را فراهم کنند و به تعارف و پاسخ‌های آن‌ها جواب مثبت بدهند و در زمان‌هایی چه به رییس و یا به دوستان‌شان باید یاد بگیرند که به درخواست‌شان نه بگویند.

وی بیان کرد: والدین باید به فرزندان خود یاد بدهند که در مقابل هر خواسته‌ای جرأت نه گفتن را داشته باشند، به طوری که اگر این مهارت را در خود تقویت نکنند مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر آنها خواهد شد و ممکن است اسیر نقشه‌های شوم دوستانی ناباب و افراد کم خرده‌شان قرار بگیرند.

این روان‌شناس با بیان این که بسیاری از کودکان تحت تأثیر تربیت والدین برای حفظ ادب نه نمی‌گویند، افزود: پدر و مادرها به فرزندان خود باید بیاموزند که با نه گفتن آنها دنیا هیچ تغییری نمی‌کند و حتی در مواقعی همین کلمه دو حرفی سبب نجات افراد از زحمت‌های نا به جا و رنج‌های با دردسر است.

کردمیرزا ابراز داشت: بعضی از افراد تصور می‌کنند که اگر به درخواست دیگران نه بگویند، این امر گستاخی و بی‌ادبی آنها را نشان می‌دهد و این مسئله در جوامع غربی این تفکر را حاکم کرده است که ذکر نه سبب انزوا رفتن افراد در جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: همیشه در گفتن کلمه نه باید جوانب را سنجید، زیرا افراد نباید به همه درخواست‌ها نه بگویند، تا مقام و شأن‌نشان حفظ گردد و همچنین به درخواست والدین نیز رعایت جوانب نه گفتن را نیز مد نظر قرار بدهند تا مشکل خانوادگی و لطمات تلخی پیش نیاید.

کردمیرزا در پایان گفت: گاهی نه گفتن آنقدر سخت است که نهایتاً از ریزش آزاد احساسات دیگران به کاری که تمایل به انجام آن نداریم، مجبور می‌شوید که آن را انجام دهیم و این همان زمانی است که از روی صداقت به دیگران می‌توانیم لفظ کلمه نه را بیان کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

حلزونی که روی سطح پلوتو راه می‌رود



حلزونی که روی سطح پلوتو راه می‌رود

انتشار تصویری با کیفیت بالا از سطح سیاره کوتوله پلوتو باعث شده تا بار دیگر بازار شایعات داغ شود. بعضی‌ها با دیدن یک شیء عجیب می‌گویند یک حلزون در حال راه رفتن در سطح پلوتو است. اما این مسئله واقعیت دارد؟

نیوهورایزنز به تازگی عکس جدید و با کیفیت بسیار بالا از سطح پلوتو ارسال کرده است. در این تصویر که از نمای نزدیک گرفته شده اما یک شیء عجیب جنجالی شده است. بعضی‌ها این شی را یک حلزون دانسته‌اند اما دانشمندان ناسا اعلام کرده‌اند که این شی احتمالا تنها یک قطعه یخ کثیف است.

کارشناسان ناسا می‌گویند که این شیء یک تکه نیتروژن جامد پرتراکم شناور است که به لبه یک «سلول همرفتی» کشیده شده است. همچنین می‌توان هزاران چاله سطحی را در این تصویر دید که به باور دانشمندان، در اثر تصعید یخ پدید آمده‌اند.

حلزونی که روی سطح پلوتو راه می‌رود


این عکس که روز ۲۴ دسامبر به زمین ارسال شده، توسط دوربین شناسایی برد بلند فضاپیما (لوری، LORRI) گرفته شده و گستره پروضوح‌ترین نماهای پلوتو را تا مرکز فلاته ی اسپوتنیک افزایش می دهد. فلاته اسپوتنیک نام غیررسمی دشت یخ زده ایست که بخش سمت چپ "قلب" پلوتو را تشکیل می دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 8 پاسخ



کدام پاسخ را می‌پسندید؟ یک سؤال، 8 پاسخ- 21 دی 94

یک سؤال، 8 پاسخ

بیش‌تر اوقات دیدن و خواندن پرسش‌های دیگران، خود، از مطالعه‌ی چندین صفحه‌ی‌ متن اثرگذارتر است. آدم را به فکر فرو می‌برد، ذهن را می‌پروراند، زبان را به گردش درمی‌آورد و قلم را به حرکت وامی‌دارد! این صفحه متعلق به همه‌ی دانش‌آموزان و مشاوران است؛ همه‌‌ی کسانی که دوست دارند بپرسند و همه‌ی کسانی که جواب‌های‌شان راهی است برای عمیق‌تر شدن و درک بیش‌تر مسئله. برای همین، چه دانش‌آموز باشید چه مشاور و پشتیبان، در این‌جا، هم می‌توانید بپرسید هم می‌توانید یاد بگیرید.


چگونه می‌توانم پیش از هر آزمون علاوه بر هدف‌گذاری چند از ده ترازم را نیز پیش‌بینی کنم؟

پاسخ 1- این کار به تجربه و مداقه روی کارنامه‌های مختلف نیازمند است. در عین حال چون تراز در آزمون‌های مختلف متأثر از سطح دشواری سؤال‌هاست، ذکر «یک عدد» برای تراز از تقریب نسبتاً زیادی برخوردار خواهد بود و بهتر است این تخمین در مورد یک بازه‌ی تراز باشد. با بررسی کارنامه‌ی خود و دوستانتان در آزمون‌های مختلف تا حدودی می‌توانید- هر چند با تقریب- بازه‌ی ترازتان را با توجه به درصد درس‌ها تخمین بزنید. روی جلد دفترچه‌ی سؤال آزمون‌ها نیز اطلاعات جالبی در رابطه با ارتباط بازه‌های ترازی با پاسخ چند از ده در کنکور سه سال اخیر وجود دارد که کمک فراوانی به این تخمین خواهد کرد.

عطاءالله غبرایی

پاسخ 2- خوب است بدانید که سطح دشواری آزمون‌های کانون بر اساس میانگین چندتا از ده‌تای درس‌های مختلف در کنکور سراسری سه سال متوالی تنظیم می‌شود. با توجه به ارتباط بین چندتا‌ از ده‌تا و نمره‌ی تراز هر درس برای پیش‌بینی تراز خود قبل از آزمون، به دفترچه‌ی سؤال آزمون‌های کانون مراجعه کنید. جدولی را مشاهده می‌کنید که می‌توانید با توجه به هدف‌گذاری‌تان (چندتا از 10‌تا) در این آزمون، تراز تقریبی خود را بدانید. اگرچه به شما توصیه می‌کنم، به جای پیش‌بینی تراز، هدف‌گذاری چندتا از 10‌تا را با رعایت تعادل و تمرکز بر پیشرفت در یک یا دو درس، اجرا کنید.  

رضا پشنگ‌پور

پاسخ 3- از آن‌جا که آزمون‌های کانون استاندارد است شما با اطلاع از این‌که برای هر نمره‌ی تراز باید به چند سؤال از ده سؤال پاسخ دهید می‌توانید علاوه بر چند از ده تا تراز خود را نیز هدف‌گذاری کنید. این اطلاعات در سایت کانون و هم‌چنین روبه‌روی دفترچه‌های آزمون وجود دارد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

محمد کتابدار

پاسخ 4- هدف‌گذاری چند از ده قابل شمارش و ملموس است؛ یعنی به‌وضوح مشخص می‌کنید که از هر بسته‌ی ده‌تایی، چند سؤال جواب می‌دهید. در حالی که هدف‌گذاری برای تراز، نامفهوم و گنگ است و برای این نوع هدف‌گذاری باید از عملکرد سایر دانش‌آموزان نیز مطلع باشید. وقتی با اجرای هدف‌گذاری چند از ده، خودتان را می‌شناسید، عملکردتان را واضح و شفاف می‌کنید و آرامش دارید، اصرار به هدف‌گذاری روی تراز نکنید؛ ولی اگر مایل بودید می‌توانید برای آزمون‌های جمع‌بندی با توجه به چند از ده‌های خودتان و چند از ده‌های لازم برای هر بازه‌ی ترازی، ترازتان را پیش‌بینی کنید.

سارا شفافی

پاسخ 5- شما با هدف‌گذاری روی چندتا از ده‌تا می‌توانید تراز هر درس و درنهایت تراز کل خود را بدانید. چون اطلاعات مربوط به ترازهای مختلف با چندتا از ده‌تای مربوط به آن در سایت کانون موجود است.

محمد تره‌باری

پاسخ 6- با هدف‌گذاری صحیح، مسلماً به معیاری ثابت از پیشرفت دست می‌یابید که منتج از همان هدف‌گذاری است. درواقع با هدف‌گذاری منطقی و معقول اغلب ممکن است عددی بین 50 تا 200 نمره به تراز شما افزوده شود که با این حساب معیاری ذهنی برای شما شکل می‌گیرد. در آخر بدانید تلاش بر پیش‌بینی مقدم است.

سیدبهادر جبلی

پاسخ 7- اگر با هدف‌گذاری چند از ده به دنبال پیش‌بینی دقیقِ اعداد یکان و دهگان عدد چهاررقمی ترازتان هستید، این پیشامد بسیار نادر خواهد بود. عدد تراز شما علاوه بر درصد هر درس خودتان، به میانگین درصد‌های سایر شرکت‌کنندگان و انحراف معیار این درصدها وابسته است. هدف‌گذاری چند از ده نوعی پیش‌بینیِ شخصی جهت‌دهنده در جلسه‌‌ی آزمون است. ستون خالی «جدول هدف‌گذاری ده‌دهی» در اختیار شماست تا بر اساس اطلاعات این جدول، محدوده‌ی ترازی را که برای آن تلاش خواهید کرد مشخص کنید. این پیش‌بینی شخصی نقش انکارناپذیری در مدیریت آزمون و مدیریت پاسخ‌گویی به سؤالات دارد. با هدف‌گذاری چند از 10، بر اساس سطح آمادگی خود، تراز مطلوب خودتان را خواهید یافت و برای آن تلاش خواهید کرد. مهم‌ترین دلیل تأثیرگذاری این نوع از هدف‌گذاری همین است. 

حسام زینی لشکاجانی

پاسخ 8- بر روی جلد سؤالات آزمون میزان تراز هر درس را مشخص شده است. شما با هدف‌گذاری چندتا از 10تا می‌توانید تراز هر درس را هم مشخص کنید. البته برای مشخص کردن تراز کل عمومی و اختصاصی نقش ضرایب نیز تأثیرگذار است.

سیدمحمد حسینی

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

جدول مندلیف کامل شد


موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تاج رنگارنگ خورشیدی برفراز هیمالیا

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

منتظر هک شدن مغز انسان باشید




منتظر هک شدن مغز انسان باشید

دانشمندان علوم اعصاب در گام بعدی ارائه فناوری‌های مرتبط با مرکز فرماندهی بدن به دنبال تحقق ایده هک کردن مغز هستند.

به گزارش سایت کانون فرهنگی آموزش، در خلال برگزاری نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی در لاس‌وگاس آمریکا موسوم به CES انبوهی از فناوری‌های جاه‌طلبانه مرتبط با حوزه سلامت و به ویژه سیستم عصبی ارائه شد که یکی از آنها بیش از سایرین جلب توجه می‌کرد.

اینکه بتوان سیگنال‌های مغزی را کنترل کرد تا ضمن دستکاری آنها بتوان به ارتقای سطح سلامت افراد کمک کرد، فلسفه نهفته در پس نوآوری جدیدی است که به آن «هک کردن مغز» هم گفته می‌شود.

در این نمایشگاه شرکتی به نام BrainCo از فناوری جدیدی رونمایی کرد که گرچه ساختار کوچک و ساده‌ای دارد اما می‌توان از آن در دستکاری هدفمند سیگنال‌های مغزی استفاده کرد.

این فناوری جدید نوعی هدبند ویژه کنترل فکر است که قابلیت هک نمودن امواج مغزی را دارد. محققانی که این دستگاه را طراحی کرده‌اند معتقدند که نوآوری‌شان کارایی گسترده‌ای دارد، از بهبود محدوده تمرکز گرفته تا تشخیص بیماری‌ها و کنترل هوشمندانه وسایل مختلف خانه و یا حتی اندام‌های مصنوعی.

این دستگاه جدید امواج مغزی را به سیگنال‌های الکترونیکی ترجمه می‌کند.

در حاشیه برگزاری نمایشگاه CES، محققان شرکت BrainCo در آزمایشی دیدنی نشان دادند که چگونه می‌توان از این هدبند برای کنترل سیگنال‌های مغزی و دستکاری آنها با هدف هدایت اندام‌های مصنوعی استفاده کرد.

این نوآوری می‌تواند به بروز تغییرات امیدوارکننده در زندگی معلولان حرکتی نقص عضو منجر شود.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی