دانش-ایران

متن هایی علمی

۱۰ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

کوچکی ما در جهان؛احتمال وجود 2 تریلیون کهکشان در عالم



کوچکی ما در جهان؛احتمال وجود 2 تریلیون کهکشان در عالم

چقدر کهکشان در عالم وجود دارد؟ پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند که حدود 100 تا 200 میلیارد کهکشان در محدوده قابل مشاهده ما از جهان وجود دارد. اما بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که این رقم احتمالا 10 برابر بیشتر است و احتمالا 2 تریلیون کهکشان در جهان وجود دارد.

کوچکی ما در جهان؛احتمال وجود 2 تریلیون کهکشان در عالم

بر اساس تحقیقات جدید 90 درصد این کهکشان‌ها اما آن قدر محور هستند که بهترین تلسکوپ‌های ساخت بشر هم قادر به رصد آنها نیستند.  تیمی از محققان دانشگاه ناتینگهام با استفاده از داده‌های موجود در تلاش برای یک نقشه سه بعدی از جهان بوده‌اند.  هر چه تلسکوپ به دورتر خیره شود، در واقع به زمان دورتری می‌نگرد. نوری  که به تلسکوپ می‌رسد  مسافت‌های بسیار طولانی راطی کرده است. مدل ریاضی این تیم نشان می‌دهد برای اینکه عالم به این شکل رفتار کند، باید بیش از یک تریلیون کهکشان در آن وجود داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود تلسکوپ فضایی جیمز وب که سال 2018 پرتاب می‌شود و قدرتمندترین تلسکوپ جهان خواهد بود بتواند کهکشان‌های قبال مشاهده و رصد برای انسان را تنها 2 برابر کند!
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تاج‌های زهره



تاج‌های زهره

چه چیزی می‌تواند باعث به وجود آمدن کوه‌های عظیم استوانه‌ای شکل روی سطح سیاره‌ی زهره شوند؟ این عوارض روی سطح زهره با نام «تاج» (Corona) شناخته می‌شوند و عکس روز ناسا به آنها تعلق پیدا کرده است.

تاج‌های زهره


آنچه در  جلوی این عکس دیده می‌شود Atete Corona به عرض ۵۰۰ کیلومتر است که در منطقه‌ای از سطح زهره به نام Galindo قرار گرفته است. ردیف مستطیل‌هایی که در سمت راست عکس  وجود دارند واقعی نیستند و توسط روش عکاسی  به وجود آمده‌اند. دانشمندان هنوز به دنبال منشاء این تاج‌های عظیم هستند. با این حال حدس زده می‌شود که این تاج‌ها به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمده‌اند. مطالعه‌ تاج‌های زهره به دانشمندان کمک می‌کند که بتوانند فهم بهتری از ساختار درونی زهره و زمین به دست آورند.
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

گرداب ستاره‌ها بر فراز رصدخانه جمنای



گرداب ستاره‌ها بر فراز رصدخانه جمنای

 درون گنبد «رصدخانه‌ی جمنا شمال» (Gemini Observatory North) که در هاوایی ساخته شده،‌ یک تلسکوپ بزرگ ۸٫۱ متری قرار دارد. این عکس با ترکیب ۸۵ عکس ۳۰ ثانیه‌ای گرفته شده بر فراز این رصدخانه ساخته شده و و گردش زمین به دور خودش را نشان می‌دهد. 

گرداب ستاره‌ها بر فراز رصدخانه جمنای

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

نقش یک ویروس در کارسیوم پستان بررسی شد



نقش یک ویروس در کارسیوم پستان بررسی شد

 به گزارش ایسنا، فائقه سادات ناجی دانشجو دکتری حرفه‌ای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان‌نامه خود با عنوان "بررسی ویروس اپشتین بار در کارسیوم پستان در جمعیتی از زنان ایرانی" به بررسی کارسیوم پستان به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان پرداخت.

مطابق این تحقیق، کارسیوم داکتال مهاجم به عنوان نوع شایع کارسیوم پستان شناخته شد و ویروس اپشتین بار نیز مظنون اصلی در رابطه با اتیولوژی ویروسی کارسیوم داکتال مهاجم بود.

این تحقیق با هدف بررسی بیان آنتی ژن هسته‌ای  اپشتین بار ویروس EBNA-1 در سرطان کارسیوم داکتال مهاجم پستان بود و 40 نفر از زنان مبتلا به این سرطان مورد مطالعه قرار گرفتند.

در این مطالعه آنتی ژن‌های هسته‌ای ویروس اپشتین بار در تومور به وسیله دستگاه PCR ارزیابی و خصوصیات بیماران و ویژگی‌های تومور مانند اندازه، گرید، درگیری غدد لنفاوی آگزیلاری جمع‌آوری و ... بیمارانی که آنتی ژن‌های هسته‌ای در آنها بیان شده یا نشده با یکدیگر مقایسه شدند و متوسط سن بیماران در این مطالعه 48 سال بود.

در این پژوهش، آنتی ژن اپشتین بار در 11 بیمار (5/27) درصد مثبت و در 29 مورد منفی بود و اندازه متوسط تومورها چهار هزار و 43 سانتی متر و در 22 بیمار درگیری غدد لنفاوی آگزیلاری مشاهده شد، 50 مورد نیز تومور گرید یک، 19 بیمار گرید دو و 16 بیمار نیز گرید سه داشتند.

نتایج این تحقیق حاکی از این بود که سایز تومور در بیماران EBNA مثبت در مقایسه با بیماران منفی، بزرگتر بود وEBNA1  به جز سایز با هیچ یک از متغیرهای این تحقیق ارتباط معناداری نداشت. 

همچنین اندازه تومورها در بیماران EBNA مثبت بزرگتر بود، اما رابطه میان گرید تومور و EBNA خصوصیت مثبت EBNA مشاهده نشد، البته مطابق این پژوهش ویروس اپشتین بار ممکن است نقشی در کارسیوم پستان داشته باشد.

به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه به راهنمایی دکتر مژگان مختاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

موتور "جونو" دچار نقص فنی شد



موتور "جونو" دچار نقص فنی شد

به گزارش ایسنا به نقل از Ars Technica، مشکل بوجود آمده هنوز نتوانسته بر عملکرد این فضاپیما تاثیری بگذارد اما اگر برطرف نشود، جونو ناچارا باید در ارتفاع کمتری در مدار حرکت کند.

برای فضاپیمای جونو ناسا، همه چیز به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در چهارم ژوئیه و حین گردش در مدار مشتری، پرتوهای رادیویی با این فضاپیما برخورد کرده و آن را دچار مشکل کرد. البته با تلاش مدیران این ماموریت و ارسال یک دستور به پروب رباتیک، این مشکل برطرف شد.

با توجه به اخبار منتشر شده از ناسا، دو دریچه چک هلیوم که نقش مهمی در فعالیت موتور اصلی فضاپیما بازی می‌کنند به درستی عمل نمی‌کند.

دریچه‌ها باید ظرف چند ثانیه باز شوند اما متاسفانه باز شدن آنها چندین دقیقه طول می‌کشد.

مدیر پروژه جونو در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، اظهار کرد: ما قبل از حرکت و فعالسازی موتور اصلی این فضاپیما، نیاز به درک بهتری از این مشکل داریم.

این فضاپیما بر یک موتور اصلی Leros-1b و سه پنل خورشیدی برای حفظ قدرت خود و کنترل مسیر اتکا دارد.

ناسا قصد داشت تا موتور اصلی Leros-1b را چهارشنبه بعدی روشن کند.

 هدف از روشن کردن این موتور  آوردن جونو به یک دوره تناوب مداری کوتاه تر در اطراف غول گازی بود.

فضاپیمای جونو که در روز پنج اوت 2011 به فضا پرتاب شده، نمایشگر تلاش بزرگ بعدی ناسا برای آشکار ساختن اسرار بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.

ناسا امیدوار است که جونو 36 گردش را در طول 20 ماه آینده به اتمام برساند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف دو گونه قارچ "آسکومایست جدید" توسط محققان کشور



کشف دو گونه قارچ "آسکومایست جدید" توسط محققان کشور

به گزارش ایسنا، دریاچه ارومیه چند سالی است که در معرض خطر خشک شدن کامل قرار دارد و تلاشها برای نجات این دریاچه بی‌نظیر ادامه دارد. ذخایر ژنتیکی و زیستی این دریاچه منابعی تکرار نشدنی هستند و محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای معرفی اهمیت‌های بالای این اکوسیستمهای جذاب، دو گونه قارچ جدید را از این دریاچه‌ها با نام‌های  علمی قارچ "Emericellopsis persica"  وقارچ " Purpureocillium sodanum " کشف کردند.

 شایان ذکر است که در سال 1393 نیز محققان مرکز یک گونه قارچ به نام "Neocamarosporium chichastianum " را برای اولین بار از دریاچه ارومیه کشف کرده بودند. بنابراین "Emericellopsis persica " دومین گونه قارچ بومی دریاچه ارومیه است.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره گفت: تلاشهای ما در این مرکز طی نمونه برداری‌های مختلف از دریاچه‌های فوق شور ارومیه و میقان منجر به کشف دو قارچ مهم "Emericellopsis persica " و "Purpureocillium sodanum" شده است که بر اهمیت اکولوژیک و تنوع زیستی این مناطق تأکید می‌کند.

این قارچ‌ها پتانسیل قابل توجهی از نظر فعالیت لیپولایتیک داشته و سوژه‌های بسیار جذابی برای انجام مطالعات گسترده ژنومیکس، ترانسکریپتومیکس، پروتئومیکس و متابولومیکس هستند. لذا، سویه‌های این گونه‌های بومی در بانک میکروارگانیسمها، یکی از کلکسیونهای زیستی چهارگانه مرکز با شماره‌های دسترسی "Emericellopsis persica IBRC-M 30046 "و "Purpureocillium sodanum IBRC-M 30175 " نگهداری می شوند و قابل ارائه به کلیه محققان و دانشمندان هستند.

وی در ادامه افزود: قارچها به دلیل پتانسیل های ژنتیکی و نوع متابولیسم خاص خود از توانایی‌های منحصر به فردی برای زندگی در شرایط استرس و خشکی برخوردارند که آنها را برای زیستن در شرایط سخت محیطی سازگار می‌کند.

سازگاری با شرایط خشکی و کم آبی حاکم بر دریاچه‌های فوق شور فشار غیرقابل تحملی را بر اکثر موجودات این نوع دریاچه ها تحمیل می‌کند. بنابراین، با افزایش شوری آب بسیاری از اشکال حیات در این نوع دریاچه ها از بین رفته است یا اینکه از تنوع آنها کاسته می‌شود. علی رغم این شرایط سخت، زندگی میکروبی از شایعترین نوع حیات در این نوع دریاچه ها بوده و تلاشها برای معرفی تنوع زیستی این اکوسیستمها همچنان ادامه دارد.

فاضلی با تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع آوری و نگهداری نمون‌ های زیستی کشور و معرفی ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور گفت: قارچهای کشف شده از این دریاچه‌ها نشان دهنده پیشرفت مرکز در راستای رسالت‌های تعریف شده و اکتشاف و ذخیره سازی منابع زیستی است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

فضاپیمای اروپا چهارشنبه در مریخ می‌نشیند



فضاپیمای اروپا چهارشنبه در مریخ می‌نشیند

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، ماژول فرودگر شیاپارلی روز گذشته(یکشنبه) در ساعت 14:42 به وقت گرینویچ از فضاپیمای حامل خود یعنی "مدارگرد ردیاب گاز" در ارتفاع 496 کیلومتری مریخ جدا شد.                                                 

اگر همه چیز طبق نقشه پیش برود، هر دو فضاپیما که ماموریت مشترک اروپایی روسی اگزومارس 2016 را تشکیل می‌دهند، روز چهارشنبه وارد مدار مریخ شده و شیاپارلی روی سطح سیاره فرود خواهد آمد. مدارگرد ردیاب گاز نیز به ماموریت خود در مدار مریخ ادامه خواهد داد.

آغاز ماموریت‌های شیاپارلی و مدارگرد ردیاب گاز در روز چهارشنبه، نشانگر مرحله نخست ماموریت بلندپروازانه اگزومارس با هدف بررسی نشانه‌های احتمالی حیات در مریخ است. ماموریت دوم شامل ارسال کاوشگر اگزومارس و ایستگاه علمی سطحی در سیاره سرخ در سال 2020 است.

مدارگرد ردیاب گاز برای بررسی انباشت‌های یخ آب در سطح مریخ یا زیر آن طراحی شده است. این فضاپیما همچنین به بررسی وجود متان در جو مریخ خواهد پرداخت که به دانشمندان در درک چگونگی شکل‌گیری این گاز کمک خواهد کرد. متان می‌تواند در پی فرآیندهای زمین‌شناسی و زیست‌شناسی تولید شود.

این مدارگرد پس از ورود به مدار اطراف مریخ، مجموعه‌ای از مانورهای ترمز هوایی را آغاز خواهد کرد که تا سال 2017 ادامه دارد و پس آن، ماموریت علمی‌اش آغاز خواهد شد.

ماژول شیاپارلی در اصل یک خودروی نمایشی برای آزمایش فناوری ورود، سقوط و فرود مورد نیاز برای نشست ایمن روی سطح مریخ است. نیروی این فرودگر توسط باتری‌های داخلی تامین می‌شود و تنها برای چند روز فعالیت در سطح سیاره سرخ طراحی شده است.

این ماژول از یک سپر حرارتی، یک چتر نجات بزرگ و رانشگرها برای فرود در منطقه مریدیانی پلانوم که کاوشگر فرصت ناسا نیز در آن حضور دارد، استفاده خواهد کرد.

طی این فرود شش دقیقه‌ای، دوربین شیاپارلی تا 15 تصویر از سقوط خود را ثبت خواهد کرد. این کاوشگر همچنین از مجموعه‌ای از ابزارهای علمی برای نظارت بر جو سیاره سرخ برخوردار است.

برای تضمین اینکه فرود طبق برنامه باشد، حسگرهای فرودگر روی ارتفاع آن بالای سطح مریخ نظارت خواهند کرد. هنگامیکه که فرودگر به فاصله دو متری بالای سطح مریخ رسید، مدتی ثابت خواهد ماند و پیشرانه را کاهش داده و روی سطح مریخ می افتد.

این فرودگر پس از فرود ایمن روی سیاره سرخ به بررسی سرعت وزش باد و مسیر آن در مریخ، میزان رطوبت، سطح فشار، دمای هوا و دیگر مسائل خواهد پرداخت. سپس اندازه گیری های انجام شده توسط شیاپارلی به مدارگرد تریس ارسال خواهد شد. هدف اصلی این ماموریت هموار کردن مسیر ماموریت دیگری به مریخ است که در سال 2018 انجام خواهد شد.

ویدئوی زیر نحوه فرود فضاپیمای شیاپارلی روی سطح مریخ را نشان می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

پرتاب "آنتارس" به تعویق افتاد




پرتاب "آنتارس" به تعویق افتاد

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، پرواز این موشک که پس از دو سال قرار بود یک فضاپیمای باری سیگنوس را برای تامین تدارکات و تجهیزات ایستگاه فضایی به فضا انتقال دهد، به دلیل بروز اشکال در تجهیزات پشتیبانی زمینی به امشب (دوشنبه) موکول شد.

مهندسان ناسا در زمان آزمایشات پیش پرواز متوجه این اشکال شدند و زمان برنامه‌ریزی شده بعدی این پرواز را به امشب در ساعت 23:40 دقیقه به وقت گرینویچ موکول کردند.

فضاپیمای سیگنوس، ششمین ماموریت تامین مجدد تدارکات قراردادی شرکت اوربیتال ATK با ناسا برای ایستگاه فضایی بین‌المللی است که شامل بیش از دو تن محموله از ابزار علمی تحقیقاتی گرفته تا تدارکات و مواد غذایی و سخت‌افزار است.

اوربیتال یکی از دو پیمانکار هوافضا است که بطور قراردادی برای ناسا محموله به آزمایشگاه مداری حمل می‌کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

پرورش استخوان دست انسان در آزمایشگاه




پرورش استخوان دست انسان در آزمایشگاه

 به گزارش ایسنا به نقل از دیجیتال ترندز،این هنرمند که Amy Karle نام دارد ابتدا استخوان‌های دست یک زن را برای ایجاد یک مدل دیجیتال اسکن کرده و سپس با استفاده از مواد پزشکی و سلول‌های بنیادی انسانی شروع به چاپ سه‌بعدی اسکلت این دست زیست تخریب پذیر کرد.

در طول دو سال آینده، این داربست متلاشی خواهد شد و امید است که سلول‌های بنیادی شروع به پرورش بافت و مواد معدنی شروع به ساخت استخوان کنند.


پدر و مادر این هنرمند هر دو شیمیدانان و بیوشیمیست بودند و او در یک خانواده علمی به دنیا آمده است.

وی هدف خود را از انجام این پژوهش،کنجکاوی در مورد نحوه گرد آمدن سلول‌ها و پیدایش اندامهای انسانی عنوان کرده است.

این کار هنرمندانه وی توجه همگان را به خود جلب کرده و به باور عده ای از محققان زمینه ساز پیشرفت‌های بزرگتری در این زمینه خواهد شد. وی همچنین پروژه‌های سلولی بیشتری را در دستور کار خود دارد.

وی بر این باور است که با به اشتراک گذاری این کار خود با دیگران می‌تواند به پیشرفت در عرصه‌های علمی کمک کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

گیاهی که فتوسنتز نمی‌کند



گیاهی که فتوسنتز نمی‌کند

به گزارش ایسنا به نقل از سای‌تک، این گیاه که "گاستوردیا کوروشیمنسیس" (Gastrodia kuroshimensis) نام دارد، در جزیره نیمه گرمسیری کوروشیما در جنوب ژاپن شناسایی شده است.

این گیاه یک گونه جدید میکوریزا موسوم بهmycoheterotrophic است که نیازی به فتوسنتز برای تغذیه نداشته و در عوض بر انگل میزبان خود تکیه دارد. این گیاه همچنین کلیستوگاموس(بسته‌زام) است؛ بدان معنی که گل‌های آن هیچ گاه شکوفه نمی‌کنند.

گیاهان mycoheterotrophic از مدت‌ها پیش توجه محققان را به خود جلب کرده بودند اما اطلاعات کمی در مورد آن‌ها وجود داشت زیرا بسیار کوچک و نادر هستند و مشاهده آن‌ها بسیار سخت است و همچنین بیشتر در فضای تاریک زیر درختان جنگل ‌ها می‌رویند. اندام‌های بالایی این گیاهان نیز تنها در دوره‌های میوه‌دهی و گلدهی ظاهر می‌شوند.

گیاه جدید گاستوردیا کوروشیمنسیس به این خاطر که بسته زام است، توجه محققان را به خود جلب کرده است. بسته زام به گونه‌های گیاهی گفته می‌شود که از گلهای با قابلیت خود لقاحی برخوردارند. اما جوانه‌های این گلها بسته هستند.

جزئیات این کشف در مجله Phytotaxa منتشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی