باستان‌شناسان با استفاده از فناوری سنجش از راه دور «لیدار» بزرگترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی برجای مانده از دوره تمدن مایا را در ایالت تاباسکوی مکزیک کشف کردند.

به گزارش گیزمودو، پژوهشگران حوزه باستان‌شناسی به کمک فناوری لیدار که از لیزر برای نقشه‌برداری هوایی از سطوح پنهان استفاده می‌کند، یک بنای تاریخی ناشناخته را در آگوادا فنیکس (Aguada Fénix) کشور مکزیک کشف کردند.

این پلتفرم که به دست انسان ساخته شده و احتمالا در زمان خود محلی برای رصد ستارگان با چشم غیرمسلح بوده است، حالا قدیمی‌ترین و بزرگترین سازه تشریفاتی متعلق به دوره تمدن مایا به شمار می‌رود.

قدمت این پلتفرم و سازه‌های مکمل آن از جمله آب انبارها، جاده‌های سنگفرش شده و یک پشته هرم مانند،  به ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار سال قبل بازمی‌گردد. کشف این مجموعه تاریخی باورهای پیشین درباره تمدن مایا و ظهور آن به عنوان یک قطب فرهنگی را به چالش کشید. سابق بر این، تصورها بر آن بود که توسعه تمدن مایا یک فرآیند آهسته و تدریجی بوده است که حدود یک هزار و ۶۵۰ سال تا ۲ هزار سال پیش شاهد تشکیل روستاهای کوچک بود. اما حالا کشف چنین مجتمع تشریفاتی پیچیده‌ای که ساخت آن به سه هزار سال قبل برمی‌گردد، باستان‌شناسان را شگفت‌زده و متحیر کرده و باورهای پیشین درباره زمان ظهور تمدن مایا را به چالش کشیده است.

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این مجموعه تاریخی، ابعاد بزرگ هسته اصلی آن است. این پلتفرم با یک هزار و ۴۱۳ متر طول و ۳۹۹ متر عرض از کاهگل و در ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ متری از زمین‌های اطراف بنا شده است؛ در مجموع ۹ جاده سنگفرش شده نیز از این پلتفرم منشعب می‌شوند.

جزئیات بیشتر درباره روند کشف و ویژگی‌های این بنای تاریخی در نشریه Nature  منتشر شده است.

منبع :