دانش-ایران

متن هایی علمی

۲۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

چقدر در هستی کوچک هستیم؟




چقدر در هستی کوچک هستیم؟

بعضی از تصاویر نجومی در تاریخ ماندگار شده‌اند و سالها درباره آنها بحث می‌شود. «نقطهٔ آبی کمرنگ» یکی از این تصاویر است که در سال ۱۹۹۰ توسط فضاپیمای کاوشگر وویجر ۱ گرفته شده و به خوبی کوچک بودن زمین را در مقابل عظمت هستی نشان می‌دهد.

این عکس از فاصلهٔ ۶ میلیارد کیلومتری از کرهٔ زمین و به عنوان بخشی از مجموعه تصاویر منظومه شمسی گرفته شده است. در این عکس کرهٔ زمین به شکل یک «نقطهٔ آبی کوچک رنگ‌پریده» (در اندازه ۰/۱۲ پیکسل) در برابر عظمت فضا دیده می‌شود. 

چقدر در هستی کوچک هستیم؟

ضاپیمای وویجر ۱ که مأموریت اولیه خود را به پایان رسانده بود و در حال ترک منظومه شمسی بود، توسط ناسا دستور گرفت توسط دوربین خود یک عکس از کره زمین از پهنه دور و وسیع فضا تهیه کند.

چقدر در هستی کوچک هستیم؟

این کار به درخواست کارل سیگن صورت پذیرفت. در این تصویر اندازه ظاهری زمین کمتر از یک پیکسل است و سیاره ما همچون نقطه‌ای کوچک در برابر عظمت فضا به نظر می‌رسد؛ از دید دوربین زمین در میان پرتوهایی از نور خورشید غوطه‌ور به نظر می‌رسد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

دستیابی محققان ایرانی به پروتکل تکثیر خرمای مجول




دستیابی محققان ایرانی به پروتکل تکثیر خرمای مجول

به گزارش ایسنا، دکتر رضا ضرغامی عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی که به مدت 5 سال به تحقیق و پژوهش در زمینه دستیابی به پروتکل تکثیر خرمای رقم مجول به شیوه فناوری کشت بافت گیاهی مشغول است در این باره گفت: تکثیر رقم مجول خرما از روش اندام­زایی مستقیم، برای نخستین بار در کشور در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران آغاز شد و همچنین در جهت تولید ارقام خرما از طریق جنین­‌زایی غیر­جنسی از سالهای گذشته تا­کنون طرح­های متعددی توسط پژوهشکده انجام گرفت که با موفقیت­های چشم­گیری همراه بود.

وی اضافه کرد : هم­‌اکنون می­‌توان اعلام کرد که پروتکل تکثیر خرمای مجول از روش جنین­‌زایی غیر­­جنسی در ارقام تجاری موجود است و پژوهشکده در صورت تمایل شرکت­های خصوصی به دریافت پروتکل­های موجود در چارچوب قراردادهای رسمی حاضر به آموزش و تحویل آن می­‌باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی همچنین افزود: نخل خرما می­‌تواند از طریق جنسی (بذر) تکثیر شود که عمدتا منجر به تولید درختانی با میوه نامرغوب می­‌شود و یا به طریق غیر­جنسی از پاجوش­ها استفاده خواهد شد. تکثیر غیر­جنسی مناسب‌تر است، زیرا درختانی دقیقا مشابه پایه مادری و میوه‌ه­ای با همان کیفیت تولید می­‌کنند اما تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می­‌شود بسیار کم، متغیر و غیر قابل کنترل است به همین دلیل استفاده از تکنیک­های ریز ازدیادی بویژه روش جنین­‌زایی غیرجنسی و اندام­زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند.

وی گفت: رقم خرمای مجول رقمی وارداتی به کشور بوده و تعداد معدودی از آن در کشور موجود است و از آنجایی که از کیفیت بالایی برخوردار است تکثیر آن به روش فناوری کشت بافت گیاهی بسیار سودمند و قابل بهره برداری است.

وی با اشاره به اینکه بعد از 8 سال جنگ تحمیلی بالغ بر 70 درصد نخلستان­های کشور زیر آتش رژیم بعث عراق نابود شد، تاکید کرد: خوشبختانه کشاورزان و محققان کشور در احیای این نخلستان ها تلاشی بی وقفه داشته و ثمره آن این است که امروزه کشور در رقابت با بازار جهانی این محصول با تولید 1 میلیون و 500 هزار تن خرما در جایگاه دوم بعد از کشور مصر قرار دارد.

دکتر ضرغامی که جایزه تحقیقات کاربردی جشنواره خوارزمی را نیز در کارنامه خود دارد در پایان افزود: طرح تکثیر غیر جنسی خرمای مجول پروژه تحقیقاتی مستمر 4 دانشجوی ارشد و دکتری است که ثمره آن چاپ مقالات متعدد در مجلات و کنگره های داخلی بود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این پروتکل بتواند در زمینه‌های تحقیقاتی و ارائه دانش فنی به شرکت‌های خصوصی به ایجاد کار آفرینی در کشور منجر شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

فرستادن کاوشگر خصوصی به ماه



فرستادن کاوشگر خصوصی به ماه

به گزارش ایسنا به نقل از اینترنشنال بیزینس تایمز، شرکت Moon Express که یک شرکت فضایی خصوصی است و توسط "ناوین جین" میلیاردر مطرح اداره می‌شود، تاییدیه اداره هوانوردی فدرال را برای ارسال یک کاوشگر بدون سرنشین به سطح ماه بدست آورده است.

به گفته ناوین جین مدیر این شرکت، کره ماه نزدیک‌ترین همسایه زمین در آسمان بوده و دارای مواد معدنی بسیار با ارزشی است. مقادیر تیتانیوم و پلاتینیوم موجود در سطح ماه 20 برابر کره زمین است.

علاوه بر آن هلیوم 3 موجود در ماه که یک ایزوتوپ هلیوم بسیار نادر است، در آینده می‌تواند منبع انرژی مورد استفاده در زمین و فضا باشد.

جین اظهار کرد: این تاییدیه ما را به اولین شرکت در تاریخ تبدیل خواهد کرد که موفق به ترک مدار و فرود در یک جسم آسمانی شده است.

این شرکت فرصت برداشت منابع ماه که شامل بسیاری از مواد معدنی با ارزش مانند تیتانیوم و پلاتین است و بر روی زمین یافت می‌شود، خواهد داشت.

جین می‌گوید: ماه دارای منابع فراوانی از عناصر خاکی و آب است که این امر از نظر تجاری می‌تواند بسیار عالی باشد.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، در سال 2017 یک موشک که هزینه آن در حدود 5 میلیون دلار خواهد بود کاوشگر کوچک خود را که به گفته جین 1.2 تا 1.5 متر قطر دارد به ماه خواهد فرستاد.

شرکت Moon Express در صورت موفقیت همچنین برنده جایزه Lunar X-Prize شرکت گوگل خواهد شد.

این جایزه به اولین شرکتی تعلق خواهد گرفت که موفق به فرود بر روی ماه شود، حداقل 500 متر در سطح آن حرکت کند و تصاویر و ویدئوهایی با کیفیت بالا را به زمین ارسال کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

عبور ماه از برابر خورشید



عبور ماه از برابر خورشید

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، به گفته ناسا، این رصدخانه فضایی در زمان رصد این رویداد با مشکل فنی روبرو شد و نتوانست به حالت علمی بازگردد که باعث شد در حالت اینرسیایی و ساکن باقی بماند.

اکنون مهندسان ناسا در تلاش برای دریافت اطلاعات از فضاپیما و بازگرداندن ابزار آن به حالت آنلاین هستند.

البته دو ابزار علمی این رصدخانه موسوم به دوربین تصویربرداری مغناطیسی و خورشیدلرزه (HMI) و تجربه تنوع‌پذیری افراطی فرابنفش (EVE) به کار خود ادامه داده و اطلاعات علمی را به زمین ارسال می‌کنند.

سایر این ابزارها نیز به زودی آنلاین خواهند شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

ماموریت ماه‌نورد چین تمام شد




ماموریت ماه‌نورد چین تمام شد

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کاوشگر یوتو یا "خرگوش ماه" ابتدا قرار بود سه ماه به کار بپردازد، اما بیش از دو سال به خدمت ادامه داد.

یوتو در مدت حضور خود در فضا با رویدادهای زیادی روبرو شد. چین این ماهنورد را در سال 2013 طی ماموریت چانگه 3 به قمر زمین ارسال کرد اما در سال 2014 در اثر مشکل فنی از کار افتاد که چند روز بعد مجددا احیا شد و در نهایت توانست کشف بزرگی را در سال 2015 انجام دهد. این کشف شامل شناسایی نوع جدیدی از سنگهای آتشفشانی در ماه برای نخستین بار پس از 40 سال از ماموریت آپولو بود که با نمونه‌های بدست آمده توسط ماموریت‌های آپولو و لونا متفاوت بودند.

اکنون خبرگزاری شینهوا از تایید مرگ دوم و دائمی این کاوشگر رباتیک توسط وزارت علم، فناوری و صنعت چین خبر داده است.

پس از این اعلان، یک کاربر در سایت توئیترمانند چین موسوم به سینا ویبو نوشت: خوب بخوابی! در رویاهایت، کیک‌های هویج بی شماری خواهی داشت.

این خرگوش ماه رکورددار طولانی‌ترین زمان عملکرد یک فضاپیما در سطح قمر زمین است. در رتبه بعدی، کاوشگر لونوخود 1 شوروی با رکورد 11 ماه اقامت در ماه قرار دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

اگر المپیک در ماه بود، چه می‌شد؟




اگر المپیک در ماه بود، چه می‌شد؟

به گزارش ایسنا، در این المپیک تابستانی، مهارت خارق‌العاده ورزشکاران باعث شگفتی خواهد شد. اما هیچ فکر کرده‌اید که در صورت ارتقای این مهارت‌ها در گرانش کم ماه، چه اتفاقی می‌افتاد؟

گرانش ماه یک ششم زمین است از این رو هرگونه وزنه‌ای شش برابر سبک‌تر خواهد بود. در رشته وزنه‌برداری وزن 48 کیلوگرم زنان، رکورد کنونی 98 کیلوگرم است. این میزان در ماه 588 کیلوگرم خواهد بود که معدل وزن یک کوسه ببری است.

بر روی ماه ورزشکاران می‌توانند شش برابر بیشتر بپرند. رکورد مردان در شته پرش طول 29 فوت و 4.25 اینچ است اما در ماه این میزان معادل 176 فوت و 1.5 اینچ خواهد بود.

در رشته پرتاب دیسک نیز ورزشکاران بر روی ماه می‌توانند شش برابر دورتر پرتابشان را انجام دهند. رکورد زنان در این رشته در زمین 251 فوت و 11.6 اینچ است. در مقایسه این میزان در ماه 1511 فوت و 9.7 اینچ خواهد بود. این میزان را می‌توان معادل طول شش جامبوجت در نظر گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

استفاده از آنزیم جهت تصفیه پساب‌های رنگی توسط محققان کشور



استفاده از آنزیم جهت تصفیه پساب‌های رنگی توسط محققان کشور

به گزارش ایسنا، با توجه به جایگاه صنایع نساجی در ایران و تنوع عملکردی آن (از مرحله تولید الیاف تا تولید پارچه و...) ، از جمله معضلات مهم شرکت‌های فعال در این زمینه، نحوه‌ مدیریت بر پسماندهای صنعتی شامل پساب فرایند رنگرزی و چاپ است. این موضوع ناشی از عدم سازگاری مواد مصرفی با محیط‌زیست است لذا حذف این ترکیبات رنگی از فاضلاب به یکی از اولویت‌های محققان تبدیل شده است.

دکتر خشایار مهاجر شجاعی مجری طرح، هدف از انجام این طرح را رنگ‌بری پساب‌های رنگی حاوی مواد رنگ‌زای آنیونیک و کاتیونیک با بهره‌گیری از آنزیم لاکاز به‌صورت آزاد و تثبیت شده بر روی نانو ذرات عنوان کرد.

این محقق ادامه داد: «با استفاده از آنزیم تثبیت شده بر روی نانوذرات تیتانیا و فریت روی می‌توان از آنزیم در پروسه‌های متوالی رنگ‌بری استفاده کرد که این نیز ناشی از جداسازی آسان آنزیم لاکاز تثبیت شده بر روی فریت روی تحت میدان مغناطیسی حاصله از آهنربا اشاره کرده که این نیز خود دارای تأثیر بسزا در کاهش هزینه‌ تصفیه‌ پساب‌های صنعتی است.»

مهاجر شجاعی در توضیحاتی کامل‌تر در خصوص کلیات طرح گفت: «در این کار تحقیقاتی آنزیم لاکاز به‌صورت آزاد و تثبیت شده بر روی نانوتیتانیا و نانوفریت روی جهت رنگ‌بری پساب‌های رنگی صنعت نساجی استفاده شده است. بدین منظور ابتدا آنزیم لاکاز تثبیت شده سنتز شد و در ادامه تأثیر پارامترهای مختلف نظیر دما، زمان، غلظت آنزیم وpH بر روی واکنش رنگ‌بری و سینتیک رنگ‌بری بر اساس مدل میکائیلس –منتون مورد بررسی قرار گرفت.»

این طرح در قالب رساله‌ دکترای خشایار مهاجر شجاعی و با راهنمایی دکتر علیرضا خسروی و دکتر نیاز محمد محمودی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران انجام ‌شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

بازی "کنجکاوی" هدیه تولد کاوشگر ناسا



بازی "کنجکاوی" هدیه تولد کاوشگر ناسا

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، این بازی که بصورت رایگان برای همه تلفن‌های همراه و رایانه‌ها قابل دانلود است، "کاوشگر مریخ" (Mars Rover) نام دارد و به بازیکنان اجازه می‌دهد درک بهتری از هدف ماموریت کنجکاوی در سیاره مریخ بدست بیاورند.

این بازی ساده شامل حرکت یک کاوشگر الکترونیکی بر روی زمین‌های سنگلاخی و جستجو به دنبال آب‌های زیرزمین است که در عین حال باید از شکستن چرخ این کاوشگر یا برگشتن آن جلوگیری کرد. در حقیقت این بازی به نوعی با ماموریت کاوشگر بعدی ناسا اشاره دارد که با استفاده از رادار به دنبال آب مدفون در خاک مریخ خواهد گشت.

این بازی با همکاری آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و شبکه پخش بازی GAMEE طراحی شده و در مورد ارتباط آن با ماموریت واقعی کاوش مریخ اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد.

تاریخ انتشار این اپلیکیشن دقیقا با چهارمین سالگرد فرود کاوشگر "کنجکاوی" بر مریخ مصادف شد. این ربات مریخ‌نورد در پنجم اوت 2012 با هدف جستجو به دنبال نشانه‌های حیات در گذشته یا حال سیاره سرخ بر روی آن فرود آمده بود.

ماموریت 2.5 میلیارد دلاری "کنجکاوی" در زمان حضور خود در مریخ نشان داد که بخش‌هایی از این سیاره میلیاردها سال قبل از حیات میکروبی پشتیبانی می‌کرده است. در حقیقت این کاوشگر دریافت که منطقه نزدیک محل فرودش در دهانه 145 کیلومتری "گیل" یک سیستم دریاچه و رود بوده که احتمالا میلیون‌ها سال قبل وجود داشته‌اند.

این مریخ‌نورد اکنون در حال بررسی دامنه‌های کوه شارپ است که با ارتفاع پنج کیلومتر در مرکز این دهانه واقع شده است.

تا به امروز، کنجکاوی بیش از 128 هزار تصاویر را به زمین ارسال کرده و 13.57 کیلومتر روی سطح مریخ حرکت کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

بیماریهای قلبی در کمین فضانوردان آپولو !



بیماریهای قلبی در کمین فضانوردان آپولو !

به گزارش ایسنا به نقل از یاهو، محققان برای اثبات این فرضیه بر روی 100 فضانورد آزمایش انجام دادند که هفت نفر از آنها فضانوردان ماموریت آپولو بودند. فضانوردانی که در تصویر مشاهده می‌کنید و در بین سال‌های 1968 و 1972 در ماموریتهای سفر به ماه شرکت کرده‌ بودند، از سپر مغناطیسی دور زمین که مگنتوسفر نام دارد و از کره‌ زمین در برابر تابش‌های کیهانی محافظت می‌کند خارج شده‌اند. 

بنابراین دلیل محققان بر این باورند که تابش‌هایی که از بیرون منظومه‌ ما آمدند در سیستم گردش خون این فضانوردان اختلال ایجاد کرده‌اند.

محققان این پژوهش برای آزمایش این فرضیه، از چند موش آزمایشگاهی استفاده کردند و آنها را در حالت بی‌وزنی قرار دادند. آن‌ها سپس این موش‌ها را در معرض تابش‌هایی مشابه با تابش‌هایی که فضا نوردان با آنها تماس داشتند قرار دادند.

 همانطور که این محققان انتظار داشتند، آزمایشات نشان دهنده این امر بود که شرایط بی‌وزنی هیچ تاثیر خاصی بر روی این موجودات کوچک نداشته و  تشعشات مغناطیسی تنها عامل اختلال در آنزیمی در خون بود که وظیفه‌ کنترل توانایی استراحت رگ‌های بدن را دارد.

نتایج این آزمایشات نشان داد که رگ‌های خونی در برابر این تابش‌ها از خود مقاومت نشان داده و سعی در استحکام و استقامت داشتند. همین امر باعث می‌شود تا خون به سختی در رگها جریان پیدا کند و در نهایت این امر در انسان ها سبب فشار خون بالا و مشکلات قلبی و سکته شود.

این تحقیقات درک ما را از خطرات احتمالی که فضانوردان را در سفرهای اکتشافی تهدید می کند افزایش می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تصاویر جدید خیره‌کننده ناسا از مریخ+تصاویر




تصاویر جدید خیره‌کننده ناسا از مریخ+تصاویر

سالهاست که مریخ با لقب "سیاره سرخ" شناخته می‌شود زیرا اساسا از رنگ‌های قهوه ای و قرمز پوشیده شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از تک اینسایدر، دانشمندان با استفاده از طیف وسیعی از تکنیک‌های عکاسی این سیاره را به رنگین کمانی از رنگها تبدیل کرده‌اند.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا از سال 2006 شروع به گردش در مدار این سیاره کرده و از آن پس دوربین این مدارگرد تصاویر خیره کننده و فوق العاده‌ای که ارزش علمی بالایی نیز دارند را ارائه کرده است.

این دوربین که HiRISE نام دارد، تصاویر دقیقی را ارائه کرده که تاکنون به دانشمندان کمک‌های بسزایی کرده است.

1,035 تصویر جدید و زیبا از مریخ توسط این دوربین گرفته شده که در اینجا بهترین‌های آنها را برای شما انتخاب کرده ایم.

تصاویر جدید خیره‌کننده ناسا از مریخ+تصاویر

تصاویر جدید خیره‌کننده ناسا از مریخ+تصاویر

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی