دانش-ایران

متن هایی علمی

۳۰ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

آب مریخ نمونه‌برداری می‌شود



آب مریخ نمونه‌برداری می‌شود

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، سال گذشته شواهد بصری از مدارگرد شناسایی مریخ نشان داد که آب مایع بر روی سیاره سرخ وجود دارد. آب شور در زمان افزایش دمای سطحی در بسیاری از مناطق کوهستانی مریخ جریان پیدا می‌کند و بر روی تپه‌های شنی به شکل لکه‌های تیره قابل مشاهده است.

ناسا اعلام کرده که کاوشگر کنجکاوی قرار است خطوط شیب‌دار تکرارشونده در اطراف دهانه گیل را به امید پیدا کردن آب بررسی کند.

این کاوشگر اکنون در نزدیکی کوه شارژ در مرکز دهانه قرار دارد، بنابراین ابتدا باید به سمت دامنه حرکت کرده و از نزدیک با استفاده از دوربینMast خود به تصویربرداری بپردازد تا در درجه اول، امکان وجود آب را در آن تعیین کند. در صورت مثبت بودن نتیجه، این مریخ‌نورد سپس به نمونه‌برداری از آن خواهد پرداخت.

ناسا تمایل دارد طی یک سال این تصاویر را ثبت کند تا سریعتر بتواند نتایج را مشاهده کند.

اگرچه این کار به این معنی نیست که کنجکاوی حیات را در مریخ خواهد یافت. شرایط سخت سیاره از جمله تابش شدید ممکن است مانع ایجاد کند. یافته‌های بدست آمده می‌تواند به طراحی ماموریتی با هدف شناسایی نشانه‌های حیات کمک کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

پرورش 4 محصول بی ضرر برای انسان در خاک مریخ


پرورش 4 محصول بی ضرر برای انسان در خاک مریخ

یک تیم از دانشمندان دانشگاه واخنینگن هلند طی یک پژوهش دریافتند که چهار محصول تربچه، نخود فرنگی، چاودار و گوجه فرنگی که در خاک مریخ پرورش یافتند، برای خوردن سالم هستند.

دانشمندان در حال پرورش انواع مختلف گیاهان در خاکی هستند که ناسا برای شبیه سازی سیاره سرخ آن را از سال 2013 فراهم کرده است.

البته این محققان هنوز هیچ یک از این محصولات را برای امتحان مصرف نکرده‌اند اما تایید کردند که این چهار  محصول می‌تواند در مریخ بدون جذب سطوح خطرناک فلزات سنگین رشد کند.

کار این پژوهشگران  هنوز تکمیل نشده و آنها همچنین در حال پرورش شش محصول دیگر، از جمله سیب زمینی هستند که هنوز باید از حیث جذب محتویات فلزات سنگین آزمایش شود.

دانشمندان می‌گویند، مقدار برخی از فلزات سنگین حتی پایینتر از میزان موجود در گیاهان پرورش یافته در خاک گلدان بود.

گیاه تربچه از بیشترین میزان فلز سنگین شامل مس، سرب و کادمیوم برخوردار بود.

البته باید با کمی تردید به ارزیابی این نتایج پرداخت زیرا خاک شبیه‌سازی شده مریخ دقیقا مانند خاک سیاره سرخ نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تعیین توالی نزدیکترین بستگان بی‌مهره انسان



تعیین توالی نزدیکترین بستگان بی‌مهره انسان


دانشمندان دانشگاه استنفورد موفق به تعیین توالی ژنوم یک موجود دریایی کوچک شده‌اند که جزء نزدیکترین بستگان بی‌مهره انسان است.

این پیشرفت می‌تواند شناسایی پایه ژنتیکی امکان بازسازی خارق‌العاده و ویژگی‌های ایمنی برخی حیوانات را فراهم ساخته که در آینده در پزشکی انسانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

Botryllus schlosseri با سایر گروه خود در کنار هم قرار گرفته و در شکل مجموعه‌ای از حبابهای روانگردان روی سنگها و جلبکهای دریایی را می‌پوشانند.

این موجود می‌تواند بدون جفت‌گیری تولیدمثل کرده و همچنین تنها از یک رگ خونی می‌تواند کل بدن خود را بازسازی کند.

دانشمندان توانسته‌اند 580 میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای این حیوان را تعیین توالی کنند. در مقایسه باید گفت که ژنوم انسان از بیش از سه میلیارد جفت پایه تشکیل شده است.

اگرچه محققان هنوز کل ژنوم را مطالعه نکرده‌اند اما توانسته‌اند شواهدی بدست بیاورند که بر اساس آن Botryllus یک مدل بی‌مهره مفید برای بررسی ژنتیک انسان بویژه برای تاکید بر تکامل سیستم ایمنی و بازسازی با واسطه سلولهای بنیادی است.

محققان ژنوم Botryllus را با ژنوم چندین مهره‌دار و بی‌مهره مقایسه کردند. آنها با تمرکز بر ژنهای مرتبط در بیماریهای مختلف انسان که بر مواردی مانند رشد قلب و چشم، بارداری و سرطان تاثیر می‌گذارند، موفق به شناسایی ژنهای همسان برای هر کدام در این موجود شدند که نسبت به سایر بی‌مهره‌های مورد استفاده در تحقیقات از شباهت بیشتری با انسان برخوردار است.

بررسی بیشتر بر ژنهای مرتبط با خون نشان داد که Botryllus احتمالا اولین بی‌مهره‌ای بوده که از رگهای خونی با الگوی مشابه سیستم گردش خون انسان برخوردار بوده و سلولهای خونی از میان رگها حرکت می‌کنند.

بررسی ژنوم این موجود همچنین می‌تواند منجر به پیشرفتهایی در پزشکی پیوندی شود. هنگامی که دو گروه Botryllus دور، با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کردند، رگهای خونی خود را برای ساخت یک موجود جدید به هم متصل کرده یا یکدیگر را رد کرده و فردیتشان را حفظ می‌کردند.

هنگامی که رگهای خون بین دو گروه به شکل یک شبکه به هم پیوسته وصل می‌شوند، سلولهای بنیادی از هر گروه در دیگری گردش می‌کند.

سلولهای بنیادی با هم رقابت کرده و در بسیاری از موارد، سلولهای بنیادی یکی از زوجها برده و تمام بافتهای جدید یا جایگزین پرورش یافته از طریق این اتصال بر اساس کد ژنتیکی برنده ساخته می‌شوند.

همین فرآیند در انسانهایی که تحت پیوند آلوژنی قرار گرفته و بیمار از یک اهداکننده غیر همسان بافت یا سلول دریافت می‌کند، رخ می‌دهد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

بزرگترین ویروس جهان کشف شد




بزرگترین ویروس جهان کشف شد

محققان فرانسوی موفق به کشف بزرگترین ویروس جهان به طول یک میکرومتر شده‌اند که دو برابر اندازه مگاویروس است.

مگاویروس به طول 440 نانومتر پیش از این، عنوان بزرگترین ویروس جهان را از آن خود کرده بود، اما محققان گونه جدید ویروس موسوم به «پاندورا ویروس» را در سواحل شیلی و استرالیا کشف کرده اند.

پاندورا ویروس (Pandoravirus) اندازه‌ای دو برابر مگاویروس داشته و دارای کد ژنتیکی عجیبی است که در هیچ نمونه دیگری تاکنون مشاهده نشده است.

دکتر «ژان میشل کلاور» از محققان دانشگاه اکس مارسی با بررسی نشانه هایی از پاندورا ویروس در آب های مناطق ساحلی شیلی و استرالیا، موفق به کشف این ویروس شده است.

بدلیل اندازه بزرگ و شکل غیر معمول این ویروس، در تحقیقات قبلی از آن بعنوان باکتری کوچک تر از حد معمول یاد شده بود.

نمونه‌های جمع‌آوری شده از سواحل شیلی و ملبورن استرالیا در محلول آنتی بیوتیک برای کشتن هرگونه باکتری و سپس نمونه فاقد باکتری در معرض آمیب‌ها قرار داده شدند و زمانی که همه نمونه ها از بین رفتند، محققان دریافتند که آنها چیزی بجز باکتری هستند.

مقادیر زیاد پاندورا ویروس فاقد شباهت موفولوژیکی یا ژنومی با گونه های شناخته شده ویروس هستند و این ویروس زیر آبی تاکنون باعث انتشار هیچگونه بیماری در جهان نشده است.

به گفته دانشمندان، این ویروس نوع سلولی اجدادی جدیدی محسوب می شود که دیگر وجود نداشته و فرضیه هایی در خصوص احتمال تعلق آن به دیگر سیارات از جمله مریخ مطرح شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تولید خرگوش‌های تراریخته شب‌تاب



تولید خرگوش‌های تراریخته شب‌تاب

رنگ فلورسنت نشانگری است که ماده ژنتیکی تزریق شده در جنین‌ها در ترکیب طبیعی خرگوش آمیخته شده است.

این خرگوش‌ها که در طول روز کاملا شبیه خرگوش‌های سفید عادی هستند، در یک مرکز تحقیقاتی در ترکیه متولد شده‌اند.

به گفته محققان این خرگوش‌ها از عمر عادی برخوردار بوده و تاکنون هیچ عوارضی نشان نداده‌اند.

این پژوهش که از پروتئین فلورسنت عروس دریایی استفاده کرده، در ادامه پژوهشی است که در دهه 1980 و با تولید موشهای شب‌تاب آغاز شده بود.

از آن زمان تاکنون، دانشمندان این تجربه را در بچه‌گربه‌ها، سگ، میمون و خوکها تکرار کرده‌اند.

درحالیکه بیشتر این موجودات با رنگ سبز در تاریکی می‌درخشیدند، دانشمندان کره‌ای در سال 2007 گربه‌هایی پرورش دادند که در زیر نور فرابنفش به رنگ قرمز می‌درخشیدند.

دانشمندان امیدوارند که این پژوهش به آنها در کشف راههای جدید تولید درمان ارزان‌تر برای اختلالات ژنتیکی مانند هموفیلی کمک کند.

آنها قصد دارند این تجربه را در حیوانات مزرعه نیز انجام دهند که بعدها می‌توانند به عنوان راکتورهای زیستی که دارو تولید می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرند.

پس از این خرگوش‌های شب‌تاب، محققان قصد دارند تا ماه نوامبر یک بره شب‌تاب نیز پرورش دهند. آنها می‌خواستند که کار خود را به آمریکا منتقل کنند اما مقررات و کاغذ بازی و ترس از استفاده از حیوانات تراریخته از آن جلوگیری کرده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

احتمال وجود اقیانوس یخ زده زیر پوسته پلوتو



احتمال وجود اقیانوس یخ زده زیر پوسته پلوتو

دانشمندان دانشگاه براون تصاویر جدید ناسا را مورد بررسی قرار دادند و احتمال می‌دهند که در زیر پوسته یخی این سیاره اقیانوس در جریان باشد.

این تصاویر که با وضوح بالا با استفاده از یک فضاپیمای جدید ثبت شده، حاکی از آن است که پلوتو در زیر پوسته یخی‌اش اقیانوس دارد.

یافته‌های این بررسی که در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است، نشان می‌دهد، اقیانوس زیرسطحی پلوتو ممکن است تا به امروز وجود داشته است و ما از آن بی‌اطلاع بوده‌ایم.

نواه هاموند، محقق این بررسی عنوان کرد: به احتمال زیاد از ابتدا اقیانوسی در این سیاره بوده که به طور کامل یخ‌زده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تولید الکل از هوا



تولید الکل از هوا

به گزارش ایسنا به نقل از پاپیولار ساینس، دانیل نوسرا در سخنرانی خود در موسسه سیاست انرژی در شیکاگو اعلام کرد: وی و همکارانش توانسته‌اند باکتری‌ها را به گونه‌ای دستکاری کنند که قادر باشند دی‌‎اکسیدکربن و هیدروژن موجود در هوا را جذب کرده و چندین نوع سوخت الکلی و بیومس دفع کنند. الکل یک ماده سوختی بالقوه است و بیومس حاصل نیز می تواند سوزانده شده و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار بگیرد.  

در طول این سخنرانی او اعلام کرد که مقاله مربوط به این مطالعه علمی به زودی در مجله Science به چاپ خواهد رسید.

این باکتری جدید که Ralston eutropha نام گرفته است با کمک مهندسی ژنتیک به گونه‌ای تغییر یافته که می‌تواند دی‌اکسیدکربن و هیدروژن را از هوا بگیرد و از آن برای تولید آدنوزین تری فسفات استفاده کند. این فرآیند به طور معمول در گیاهان انجام می‌شود. باکتری‌ها سپس این ماده را به الکل‌های مختلف شامل ایزوبوتانل، ایزوپنتانول و ایزوپروپانول تبدیل و سپس آنها را دفع می‌کنند.

 نوسرا گفت: وقتی به باکتری امکان تولید مثل داده می‌شود، دسته‌هایی از باکتری‌های حاصل می‌توانند با کارایی 6 و 10.6 درصد به ترتیب الکل و بیومس تولید کنند. در مقایسه با آن‌ها کارایی گیاهان برای تبدیل نور خورشید و دی‌اکسیدکربن به بیومس برابر با یک درصد است.

این باکتری‌ها می‌توانند دی‌اکسیدکربن را از هوا جذب کنند، لذا ممکن است به این فکر کنیم که می‌توانند در کاهش دی‌اکسیدکربن موجود در هوا و کاهش گرمایش جهانی نقش داشته باشند، اما نوسرا اظهار کرد: این امر از دستاوردهای این تکنولوژی محسوب نمی‌شود، چرا که الکل و بیومس حاصل از باکتری‌ها به عنوان یک منبع سوختی سوزانده می‌شود در نتیجه دی‌اکسیدکربن مجددا به اتمسفر باز می‌گردد.

او اعلام کرد: ما به دنبال این هستیم که این تکنولوژی را در بخش‌هایی از هند که به شدت نیازمند سوخت هستند عرضه کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف یک دره عمیق در قمر پلوتو




کشف یک دره عمیق در قمر پلوتو

فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا موفق به کشف یک دره عمیق و باریک در شارون قمر پلوتو شده است.

 این دره عمیق که "آرگو" نام دارد یکی از عمیق‌ترین دره‌های خارج سیاره‌ای است که تاکنون کشف شده است.

دانشمندان با استفاده از تصویر ارائه شده توسط فضاپیمای نیوهورایزنز که در نزدیک ترین فاصله خود با شارون در ماه ژوئیه گذشته گرفته شده، قادر به برآورد عمق این دره شدند.

آنها بر این باورند که عمق این دره در حدود 5.5 مایل(9 کیلومتر) است. بدون یک تصویر کامل از دره عمیق و باریک، دانشمندان معتقدند آرگو حدود 430 مایل (700 کیلومتر) طول دارد.

مقیاس گسترده آرگو به این معنی است که این دره دارای صخره‌هایی است که از ورونا روپس در قمر "میراندا" اورانوس ، بلندترین صخره شناخته شده در منظومه شمسی، نیز بزرگتر است.

تا زمانی که صخره نوردی خارج از سیاره‌ای به یک واقعیت تبدیل شود، دانشمندان با هدست‌های واقعیت مجازی به بررسی سطح مجازی شارون خواهند پرداخت.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تصویر خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای



تصویر خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا در تصویر جدید و خیره‌کننده‌ای خوشه ستاره‌ای جالب NGC 1854 را به نمایش در آورده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از وایرد، مجموعه‌ای از صدها خوشه ستاره‌ای در فاصله حدود 135 هزار سال نوری از زمین قرار دارند.

صورت‌فلکی دلفین که از نیمکره جنوبی قابل مشاهده است، مسکن این خوشه ستاره ای رنگارنگ است. این سیستم در ابر ماژلانی بزرگ قرار داشته که همسایه کهکشان راه شیری به شمار می‌رود.

خوشه‌های ستاره‌ای معمولا از جمله موضوعات مورد علاقه ستاره شناسان برای مطالعه هستند و هابل یک رصدخانه ایده‌آل برای بررسی این حوزه‌ها با جزئیات دقیق به شمار می‌رود.

مقامات ناسا اظهار کردند: ابر ماژلانی بزرگ یک کانون قوی شکل‌گیری ستاره است. این کهکشان که مملو از گاز و غبار میان‌ستاره‌ای است، میزبان حدود 60 خوشه کروی و 700 خوشه باز است. این خوشه‌ها اغلب موضوع تحقیقات ستاره‌شناسان هستند زیرا ابر ماژلانی بزرگ و خواهر کوچک آن، ابر ماژلانی کوچک، تنها سیستم‌هایی هستند که از خوشه‌ها در مراحل مختلف تکامل برخوردارند.

رصدخانه هابل به قدری قدرتمند است که ستاره‌شناسان معمولا می‌توانند ستارگان را بصورت منفرد در این سیستم‌ها تشخیص دهند. این تحقیقات به پژوهشگران اجازه می‌دهد تا اندازه و سن سیستم را اندازه‌گیری کرده و اسرار شکل‌گیری بدنه آن را در کنار اطلاعاتی از سیستم‌های مشابه دیگر آشکار کند.

تلسکوپ فضایی هابل در آوریل 1990 به فضا پرتاب شد و در ارتفاع 558 کیلومتری زمین، تحقیقات خود را انجام می‌دهد. ماموریت این رصدخانه فضایی چندی پیش برای پنج سال دیگر تمدید شد.

نخستین خوشه ستاره‌ای در اوت 1826 با چشم انسان مشاهده شد که در آن زمان، جیمز دانلوپ، ستاره‌شناس اسکاتلندی توانست این جسم را با تلسکوپ خود ببیند.

تصویر جدید توسط دوربین پیشرفته ACS بر روی هابل ثبت شده است. این ابزار می‌تواند اهداف را در منطقه نزدیک مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی و همچنین در نور مرئی ثبت کند. این تصویر خاص از طریق دو فیلتر سبز و نزدیک مادون قرمز ثبت شده است.

تصویر خیره‌کننده از یک خوشه ستاره‌ای

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تصویری از تنهایی کاوشگر کنجکاوی در مریخ




تصویری از تنهایی کاوشگر کنجکاوی در مریخ



یک تصویر جدید و قابل توجه که توسط مدارگرد اکتشافی مریخ در مدار سیاره ثبت شده، کاوشگر کنجکاوی را نمایش می‌دهد که در حال بررسی زمین بی‌آب و علف مریخ است.



تصویری از تنهایی کاوشگر کنجکاوی در مریخ

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمودو، کنجکاوی در حال حاضر به بررسی فلات Naukluft در شمال منطقه تلماسه Bagnold مشغول است.

این تصویر جدید در 25 مارس (ششم فروردین) توسط ابزار "های‌رایز "  مداگرد اکتشافی مریخ ثبت شده و به نمایش این کاوشگر پرداخته که به تنهایی در سطح سیاره سرخ می‌گردد.

در فلات Naukluft رخنمونهای سنگ‌ماسه وجود دارند که بطور غیر رسمی "بنیاد استیمسون" نامگذاری شده‌اند. با نگاه اول نمی‌توان ردپایی از این مریخ‌نورد چهار چرخ پیدا کرد. اما این مساله همچنین به این خاطر است که بستر سنگی منطقه از میزان زیاد خاک یا غبار برخوردار نیست تا ردی از چرخهای کنجکاوی روی آن باقی بماند.

تصویری از تنهایی کاوشگر کنجکاوی در مریخ

نمای کاوشگر کنجکاوی در سطح مریخ از مدار

تصویری از تنهایی کاوشگر کنجکاوی در مریخ


منبع
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی