دانش-ایران

متن هایی علمی

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

عدم مراجعه به پزشک با خوردن روزی یک مشت آجیل


افرادی که حداقل 20 گرم آجیل در روز مصرف می‌کنند، کمتر به بیماری‌های قلبی و سرطان مبتلا می‌شوند و همچنین تحقیقات نشان داده مصرف روزانه یک مشت آجیل شامل مغزها می‌تواند کمک کند تا هرگز به دکتر مراجعه نکنید.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، تحقیقات نشان داده مصرف روزانه یک مشت آجیل شامل مغزها، می‌تواند کمک کند تا هرگز به دکتر مراجعه نکنیم. مطالعه نشان می‌دهد؛ افرادی که حداقل 20 گرم آجیل در روز مصرف می‌کنند، کمتر به شرایطی که بالقوه کشنده هستند مانند بیماری‌های قلبی و سرطان، مبتلا می‌شوند.

آجیل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تقریبا نزدیک به 30 درصد، خطر ابتلا به سرطان را تا 15 درصد و خطر مرگ زودرس را تا 22  درصد کاهش می‌دهد.

همین مقدار آجیل ــ معادل یک مشت ــ اگر به‌طور مرتب و روزانه مصرف شود، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی را نصف می‌کند و خطر ابتلا به دیابت را نزدیک به 40 درصد کاهش می‌دهد.

در مطالعات تغذیه‌ای، تاکنون بسیاری از تحقیقات بر قاتلان بزرگ مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان متمرکز بوده است، اما در حال حاضر اطلاعات بیماری‌های دیگر نیز بررسی می‌شود.

Independent نوشت: در تحقیقات انجام شده در امپریال کالج لندن، کاهش مداوم بسیاری از بیماریهای مختلف، دیده شده که نشانه قوی است مبنی بر اینکه یک رابطه اساسی بین مصرف آجیل و نتایج متفاوت سلامت وجود دارد؛ در واقع نکته قابل توجه اینست که مقدار کمی از مواد غذایی، تا این حد در کاهش میزان بیماری‌های مهم اثرگذار است.

این تیم تحقیقاتی که یافته‌‌هایش در مجله BMC Medicine منتشر شده است، تحقیقات خود را روی بیش از 800 هزار شرکت کننده از سراسر جهان انجام داده و نتایج را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

در این مطالعه، تمام انواع آجیل مانند فندق، گردو و همچنین بادام زمینی لحاظ شده است.

در این گزارش نوشته شده است: "آجیل و بادام زمینی سرشار از فیبر، منیزیم، و چربی‌های اشباع نشده هستند که مواد مغذی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارد و می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد؛ برخی از آجیل‌ها، به‌خصوص گردو و گردوی آمریکایی، همچنین آنتی‌اکسیدان بالایی دارند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند".

اگرچه آجیل‌ها چربی بسیار بالایی دارند اما سرشار از فیبر و پروتئین نیز هستند، برخی شواهد نشان می‌دهد که آجیل ممکن است در طول زمان روند چاقی و اضافه وزن را کاهش دهد".

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

شیوه مطالعه در ایام امتحانات

بخش اول

دوستان خوبم، داوطلبان عزیز

سلام، نخستین روزهای زمستونیتون بخیر، امیدوارم در روزهای سخت امتحانات ایام به کامتون باشه؛ به دلیل اهمیت استفاده از برنامه و شیوه صحیح مطالعه در ایام امتحانات لازم می دونم چند نکته رو بصورت کتبی خدمتتون عرض کنم......

خواهش میکنم به دقت بخونین. فکر کنین از این برگه امتحان دارین، پس زیر نکات مهمش خط بکشین!!!!! هر چند وقت یکبار نکاتش رو مرور کنین و با عادات مطالعه خودتون مقایسه کنین......

1-  مطالعه در ایام امتحانات شیوه خاص خودش رو داره و مسلما با روزهای عادی و پرسشهای کلاسی متفاوت هست.

2- خوشبختانه  ساعات مطالعه شما در این روزها افزایش خواهد یافت............. مخصوصا شبهای امتحان

3- لطفا به محض دریافت برنامه امتحانی ، خودتون رو برای یک برنامه بلند مدت یکماهه آماده کنین.....

4- اردوی انفرادی مطالعاتی "دی ماه" عنوان خوبی برای تعیین هدف مطالعاتی ما در این مدت هست: آمادگی همه جانبه و صد در صد برای امتحانات نیمسال اول.

5- از خانواده های محترم تقاضا داریم، در ایام امتحانات بیشتر هوای بچه ها رو داشته باشند.

6- از بعضی از بچه ها تقاضا داریم در ایام امتحانات یک نگاهی، توجهی، محبتی......... به کتابهاشون داشته باشن و روشون یادگاری بنویسن!!!

7-  در فرجه های امتحانی متنوع درس بخونین( دو یا سه درس در هر روز) : مثلا اگر سه شنبه امتحان ادبیات دارین، و پنجشنبه دینی، از فرجه ادبیات برای مطالعه دینی هم استفاده کن، روز قبل از آزمون هم 80% امتحان فردا و 20% امتحان بعدی رو بخون!!!

8- مطالعه متنوع و با برنامه در ایام امتحانات ، بهترین فرصت برای خواندن تمام جزییات کتاب درسی، حل مثالها و تمرینهای کتاب است.

9- سعی کنید از این فرصت برای خلاصه نویسی و نکته برداری استفاده کنید.

10- حل نمونه سوالات امتحانات نهایی به کمک کتابهای EQ و یا پرسمان بهترین تمرین برای سنجش میزان آمادگی شماست



بخش دوم

11- داوطلبان کنکور درصورتی که اهل برنامه ریزی دقیق باشن میتونن تحلیل کاملی از سوالات آزمونهای گذشته برای جمع بندی حرفه ای پیش 1 داشته باشند.

12- از آنجاییکه آزمون جمع بندی دروس پایه دو هفته پس از جمع بندی پیش 1 هست، داوطلبان کنکور بهتره از نیمه دوم دی ماه مطالعه دروس زوج کتاب نیمسال اول رو شروع کنند.

13- در ایام امتحان اولویت با آمادگی کامل برای امتحان تشریحی است. اگر بر مفاهیم و مطالب کتاب درسی کاملا مسلط شدید میتونید سوالات تستی را حل کنید!

14- در تنظیم برنامه درسی برای این روزها خلاقانه عمل کنید!!!! یعنی رعایت تنوع درسها، چیدمان دروس غیر همجنس ، افزایش یا کاهش ساعات مطالعه هر درس به تناسب سختی آنها و ...... همه رو در نظر بگیرین.

15-  پیش از شروع امتحانات نگاهی  عمیق به تمام درسها داشته باشید و ابتدا فصلها یا درسهایی رو که کمتر خواندید، یا اصلا نخوندین رو به دقت مطالعه کنین.

16- روز قبل از امتحان، روز تمرین بیشتر برای "خوب امتحان دادن" هست، پس بهترین مرور در روز قبل از امتحان، مرور آزمونی و حل نمونه سوالات استاندارد هست.

17-  در این روزها مراقب سلامتی خودتون باشین!!! سرما نخورین............. تغذیه خوبی داشته باشین و استرس به خودتون راه ندین....

18- دوست خوبم، اگر یادگیری مفاهیم درسی رو هدفت قرار بدی..... حتما نمره خوب میگیری... اما نمره خوب هدف نباشه.... تا خوب یاد نگیری.... نمره نمیگیری!

19-  برای کاهش اشتباهات ناخواسته و خطاهای متداول، حتما روز قبل از امتحان، یک امتحان کتبی از خودت بگیر و بر اساس بارم فصها تصحیح کن. اشتباهاتت رو مشخص کن و در جلسه امتحان حواست به نحوه نوشتن پاسخ باشه. چیزی رو جا نندازی!!!

20- گاهی وقتها در شرایط امتحان چیزایی رو در برگه مینویسیم که روحمون هم خبر نداره!!!! سوالا رو جا میندازیم و ..... حتما قبل از تحویل برگه امتحان جوابهاتون رو چک کنین.

21- تکنیک ضربدر منفی رو برای مدیریت زمان جلسه تون حتما استفاده کنین.

 

برای همه دوستای خوبم آرزوی موفقیت دارم!!!!!

امیدوارم امتحاناتتون عالی!!!! حالتون خوش!!!!! دلتون قرص!!!! باشه.


.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

چگونه تست بزنیم؟


علت نتیجه نگرفتن خیلی از بچه ها با اینکه خوب درس میخونن و خوبم بلدن اشتباه تو روش تست زنیه.

خب ما هم روش تست زنی تو خونه رو میگیم هم سر جلسه آزمون

 

روش درست تست زنی

اول خونه (روش درست تست زنی در خانه(

 

یه روش خیلی خوب واسه تست زنی (البته بعد از مسلط شدن به مطالب درس و حل کردن تمرین های کتاب) اینه که بیاین تو هر درس یه کتاب تست رو بردارین و متناسب با زمانی که تو هفته به خوندن اون درس اختصاص میدین دو در میون یا سه در میون بدون زمان حل کنین تا خوب خوب درس رو یاد بگیرین و مطالب تو ذهنتون حک بشه.

بعد (حالا نه الزاما همون جلسه مطالعاتی یا حتی همون هفته) بیاین اون سوالایی رو که حل نکردین با زمان حل کنین و از خودتون امتحان بگیرین و درصدتونو حساب کنین. این کار اولا یه مدیریت زمان خوبه واسه عقب نیفتادن تو هیچکدوم از درس ها. دوما باعث میشه مهارت شما تو تست زنی بره بالا و با زمانی که تو امتحان واسه حل سوالا براتون گذاشته شده کنار بیاین.

 

دوم سر جلسه آزمون:

 

شاید یه اسمی از تکنیک ضربدر- منها  و زمان نقصانی شنیده باشین. روشی که الان توضیح میدم چیزیه که خودم بعد از چنتا روش دیگه استفاده کردم و جواب داد.

اولا من پیشنهاد میکنم که به ترتیب خود دفترچه به درس ها پاسخ بدین. خب حالا شروع میکنیم به حل کردن سوالات.

 

سوالا به سه دسته تقسیم میشن:

 

سوالای آسون که با نگاه اول راه حل و جوابش به ذهنتون میاد و راحت حل میشن که خب بهشون جواب میدین دیگه.سوالایی که یکم مشکلن و نیاز به یکم سر و کله زدن دارن ولی میدونین که حل میشن و همینطور سوالایی که راه حلش رو بلدین ولی خب از ذهنتون پریده یا الان به ذهنتون نمیاد. اینا رو با یه علامت مثل ضربدر معلوم میکنین و ازشون رد میشین.سوالایی که اصلا بلد نیستین یا خیلی وقت میگیرن.اینا رو با یه علامت دیگه مثل منها یا دایره معلوم میکنین و بازم ازش رد میشین.

در حین اینکه دارین این کارا رو میکنین حواستون به زمانم باشه. باید زودتر از زمان مشخص شده ی هر درس، اونو تموم کنید.

با این کارا طبق برنامه ریزیمون باید زودتر از پایان زمان آزمون به آخر دفترچه برسین. خب حالا برمیگردین و به سوالای نوع 2 پاسخ میدین. اگه اونا رو تموم کردین و بازم وقت اضافه داشتین میرین سراغ اون سوال سنگینای درجه 3

با این کار دیگه سر جلسه وقت کم نمیارین و مطمئن هستین که به بهترین حالت از زمانتون سر جلسه امتحان کردین و دانشتونو به بهترین نحو پیاده کردین.

به امید موفقیت شما دوستان خوبم

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

از کجا بفهمم درسی که مطالعه کردم یاد گرفتم؟


لازم است بدانیم برای فهم مطالب از چه امکانات و ابزارهایی استفاده کنیم ؛

پس اول باید از ابزار های موجود (کتاب های کمک درسی .. کتاب های تمرین تشریحی .. کتاب های تست .. آموزش های مولتی مدیا .. آموزش های تحت وب .. همایش های  درسی .. کتاب خلاصه ها و جمع بندی و...)  شناخت کافی داشته باشیم ..

 

* باید از خودمان ، توانایی ها و استعداد هایمان به شناخت نسبی برسیم.

*  بعد می توانیم متناسب با نیاز هایمان ابزار انتخاب کنیم .

* نحوه استفاده از این ابزار ها را باید خوب بلد باشیم .

 

اولین گام

مطالعه اجمالی درس

همه تیتر ها را بخوانید .. به کلماتی که بصورت کج یا درشت نوشته شده توجه کنید .. پاورقی ؛ نکات آخر درس ؛ جدول ها ؛ شکل ها ؛ نقشه ها ...

این کار تمرکز و دقت شما را هنگام مطالعه بالا می برد

 

دومین گام

مطالعه دقیق و خط به خط کتاب درسی

یعنی فهم عمیق و صد در صد کلیه مطالب

ساختار نویسی نموداری ؛ نوشتن کلیه مطالب مهم از سرتیتر به تیتر و نکات مهم هر تیتر

 

بعد از اتمام این مرحله به همه ی مطالب درس اشراف کامل دارید

 

سومین گام

مرور کامل درس و طرح سوال از مطالب درسی

در این مرحله شما مطمئن می شوید ؛ به عمق مطالب پی بردید و نکته نامفهومی باقی نمانده

منابع پیشنهادی برای تکمیل قسمت اول :

1-  درسنامه کتاب محوری گاج

2-  درسنامه کتاب سیرتاپیاز گاج

3-  درسنامه کتاب گاج نقره ای

4-  فیلم های مولتی مدیا

5- جزوات آموزشی دبیران برتر

6- کلاس ها و همایش های آنلاین

 

اگر با این دقت شروع کرده باشید تا الان موفق بوده اید

قسمت اول . مسیر مطالعه موفق

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

ادبیات را چطور بخوانیم؟


بل از حضور در کلاس ،درس را پیش خوانی میکنم و سر کلاس نکات مهم را علامت میزنم .سپس حدودا 40 تست از مبحث جدید را در منزل میزنم تا درس را بهتر یاد بگیرم .

منابع مطالعاتی ام کتاب درسی و کتاب میکرو طبقه بندی ادبیات موضوعی گاج است . به نظرم کتاب میکرو بسیار جامع است و اگر دانش آموزی این کتاب را دقیق بخواند میتواند درصد بالایی در درس ادبیات کسب کند.

روزی 3 ساعت از زمانم را صرف درس ادبیات میکنم .

سعی میکنم این درس را به صورت موضوعی بخوانم .یعنی حتی اگر آزمون فقط از مباحث پیش دانشگاهی باشد دروس پایه مرتبط با آن سرفصل راهم میخوانم .

برای خواندن هر درس ادبیات به ترتیب لغات و املاء  ، تاریخ ادبیات ، آرایه ها ، قرابت معنایی و زبان فارسی آن درس را میخوانم.

معمولا 2 یا 3 روز پس از مطالعه هر مبحث تست میزنم و میزان تست زنی ام بستگی به دشواری یا سادگی مبحث دارد.

در این درس همگام با بودجه بندی آزمون های گاج پیش میروم و صفحه نفرات برتر رتبه را دنبال میکنم .

امسال اوقات فراغتم خیلی کم  و فقط محدود به فاصله 10 دقیقه ای بین بازه های مطالعاتی‌ام شده است .

انگیزه ام قبولی در رشته پزشکی د انشگاه علوم پزشکی تهران است و به کمک دفتر برنامه ریزی هفته های من برنامه روزانه و مجموع ساعات مطالعه ام  را بررسی میکنم .

دوستان عزیز .....اعتماد به نفس تان را حفظ کنید . این موضوع خیلی کمک تان می کند . به یاد داشته باشید که تکرار مطالب میتواند یادگیری‌تان افزایش یابد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

اندیشه های بزرگان درباره ریاضیات

موریس کلاین:

ریاضیات عالی ترین دستاورد فکری و اصیل‌ترین ابداع ذهن آدمی است.

موسیقی می‌تواند روح را برانگیزد یا آرام ‌سازد

نقاشی می‌ تواند چشم‌نواز باشد

شعر می‌تواند عواطف را تحریک کند

فلسفه می‌تواند ذهن را قانع و راضی سازد

مهندسی می‌تواند زندگی مادی آدمی را بهبود بخشد

      اما ریاضیات همه این ارزش ها را عرضه می‌کند.

گالیله:

  • کتاب بزرگ طبیعت را با علائم ریاضی نگاشته اند.
  • قوانین طبیعت به زبان ریاضیات نوشته شده است.
  • در ریاضیات آنچه مهم است، فکر کردن است! ریاضیات الفبایی است که خداوند جهان را بر مبنای آن خلق کرد.

گاوس:

  • ریاضیات مادر علوم و حساب مادر ریاضیات است.
  • ریاضیات ملکه ی علوم است و نظریه ی اعداد سلطان آن!

لئوپولدکرونیکر:

  • خداوند اعدادطبیعی راخلق کرد وبقیه ساخته ی دست بشر هستند.

لرد کلوین :

  • چنین بنظر میرسد که ریاضیات حس جدیدی غیر از احساسات عادی بر ریاضیدانان می بخشد.

دیدرو:

  • هندسه بهترین و ساده ترین منطق ها ومناسب ترین راه پایدار ساختن اندیشه هاست.

ویرا اشتراوس:

  • هر ریاضیدان وقتی کامل است که تااندازه ای هم شاعر باشد.

راجر بیکن:

  • ریاضیات دروازه و کلید علوم است.

انیشتین:

  • ما در فیزیک تا زمانی که اثبات های ریاضی هستند چیزی را آزمایش نخواهیم کرد!
  • از وقتی که ریاضی‌دانان از سر و کول «نظریه نسبیت» بالارفته‌اند، دیگر خودم هم از آن سر در نمی‌آورم.
  • در دنیا خط مستقیم وجود ندارد و تمام خطوط بدون استثنا منحنی و دایره وار است و اگر این خط کوچکی که در نظر ما مستقیم جلوه میکند در فضا امتداد یابد خواهیم دید که منحنی است.

پیر سیمون لاپلاس:

  • تمام آثار طبیعت نتایج ریاضی چند قانون تفسیر ناپذیرند.

ژرژ کانتور:

  • جوهر ریاضی در آزادی آن نهفته است این علم فارغ از تمام سیاست های جهان به توسعه خود ادامه می دهد و برخلاف سایر موارد توسعه با اقبال جهانی مواجه شده است.

 

افلاطون:

  • خداوند در کار ریاضی است.
  • خداوند همیشه با قواعد هندسی تدبیر می کند.
  • ریاضیات روح را صفا می بخشد و ذهن را برای درک حقیقت آماده می کند.
  • غفلت از ریاضیات به تمام علوم و دانشها لطمه می زند.

لایبنیتز:

  • راه حل خوب است به شرطی که از همان آغاز بتوان پیشبینی کرد که با به دنبال کردن آن میتوان به هدف رسید.

خیام:

  • جبرها حقایق هندسی هستند که اثبات می شوند.

اقلیدس:

  • در هندسه راه شاهانه وجود ندارد.

 

هیلبرت:

  • یک نظریه ی ریاضی را نمی توان کامل شمرد تا این که شما آن را به اندازه ای واضح سازید به طوری که بتوانید آن را برای اولین فردی که در خیابان با وی برخورد می کنید، توضیح دهید.

 

ژاکوب ژاکوبی:

  • ذات حق همیشه به کار حساب مشغول است.
  • زندگی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول شود: اول ریاضیات بخواند. دوم ریاضیات درس بدهد.

داوینچی:

  • هیچ دانشی را نمی توان واقعی دانست مگر اینکه به صورت ریاضی نوشته شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

اصول صحیح برنامه ریزی برای ورود به دانشگاه


اصول صحیح برنامه ریزی برای ورود به دانشگاه و همچنین روش مطالعه دروس مختلف و حاشیه نویسی از مقدمات یک برنامه ریزی است.

گام اول در برنامه ریزی مقدمات در مطالعه می باشد که اولین مقدمه مکان مطالعه است.بهترین مکان برای مطالعه منزل است چون در هر ساعتی در دسترس است و مکان آشناست زیرا مکان نا آشنا تمرکز ما را به هم میزند.گرچه کتابخانه هفته ای دو روز به دانش آموز پیشنهاد می شود زیرا به دانش آموز جو می دهد برای درس خواندن خود و بقیه جای درس خواندن ثابت باشد

هر روز مرور هر درس : یعنی هر روز درس های دیروز را30 الی 45 دقیقه مرور کنیم.

دروس مهم را بیشتر در برنامه قرار می دهیم.

در برنامه ریزی ما یک برنامه مکانیکی داریم که ببینیم چه درس هایی را باید مطالع کنیم.

گام اول:دروس هر روز مدرسه یا موسسه را همان روز بخوانیم.

گام دوم:فضاهای خالی برنامه را با دروس مهم پر کنیم.

گام سوم:تایمی که برای هر روز خود در نظر گرفتیم بین درس های مختلف تنظیم کنیم.

گام چهارم:مرور دروس فردا و حفظ لغت زبان را هر روز اضافه کنیم.

درس ها را متنوع بخوانیم یک عمومی یک اختصاصی یا دو اختصاصی یک عمومی.

خلاصه نویسی/حاشیه نویسی/مارک دار کردن تست ها.

دروس تحلیلی و خواندنی را باید از هم تفکیک کرد.

دروس تحلیلی:حل کردنی ها=قواعد عربی-گرامر زبان-قرابت معنایی

دروس خواندنی:خواندنی و حفظی ها.

تکنیک افزایش تمرکز

چگونه بین فصلها ارتباط برقرار کنیم؟

چگونه تمرکز خود را بالا ببریم تا دوباره خوانی نداشته باشیم؟

تا زمانی که با مطلب درگیر نشویم مطلب را یاد نمی گیریم.تمرکز زمانیست که مطلب را کامل باهاش درگیر شده باشیم.

مثلا در معارف آیه ها را حفظ نکنیم شعرها و حدیث های مرتبط با آن را آنالیز کنیم.

11روش برای تمرکز وجود دارد:

زمانی 11 راه حل جواب می دهد که دانش آموز ذهن مشغول نداشته باشد.

راه حل اول:یادداشت کردن ذهن مشغولی است.این یعنی ذهن راحت میشود که بعدا به آن فکر میشود.این راه حل را روانشناسان توصیه می کنند.

راه حل دوم:آنقدر ذهن و فکرم را درگیر درس و برنامه ام کند که ذهن مشغولی خود به خود برود به حاشیه   شرطی کردن مکان مطالعه.

راه حل سوم:ثبات مکان یعنی مکان خود را زیاد تغیر ندهیم.

راه حل چهارم:افزایش سرعت یعنی به مرور زمان سرعت مطالعه خود را بالا ببریم.

راه حل پنجم:افزایش عمق

راه حل ششم:اشتیاق یعنی از درس خواندن همراه با چیزهای دیگر لذت ببریم.

راه حل هفتم:درست نشستن یعنی خوابیده نباشیم پشت میز یا هر جای دیگری صاف بنشینیم.

راه حل هشتم:انحراف کانون توجه یعنی حواس پرتی. حواسمان را با چیز دیگری از ذهن مشغولی ها پرت کنیم.

برای کاهش بی دقتی 10راه حل وجود دارد:

0- وراثت:بعضی ها ذاتا آدمهای دقیقی هستند که جزء ویژگی های فردی است.

1- افزایش تعداد تست:(برای قبل از آزمون میباشد)تست تسلط داوطلب را زیاد میکند.

2- مرور اشتباهات قبلی:(قبل از آزمون)سوالات غلطمان را با ماژیک مشخص کنیم.

*راه حل های سوم تا دهم برای آزمون میباشد*

3- خواندن کامل سوال :اشتباه دانش آموز قوی  است که صورت سوال را کامل نمی خواند.سر جلسه آزمون دور کلمات کلیدی خط بکشید.

4- خواندن تمامی گزینه ها:گاهی گزینه درست و گزینه درست تر وجود دارد.

5- خط کشیدن: دور کلمات کلیدی خط بکشید.

6- درست نشستن:.بد نشستن تبادل اکسیژن را مختل میکند و گردش خون دچار مشکل میشود و سرعت انتقال ذهن را پایین می آورد.

7- تمرکز:از این سوال به اون سوال نپرید.

8- اشتباهات موردی:شماره سوال و گزینه را چک کنیم.

9- تمیز نوشتن در جلسه:بزرگ نوشتن و کثیف نوشتن از عوامل بی دقتی است.

10- دغدغه:صورت سوال را کامل بخوانیم.عادت درست نشستن تمرکز داشتن.به اشتباهات موردی ام دقت کنم.

تمامی اصول بالا را سر جلسه رعایت کنم.

تشکیل جدول ارزیابی آزمون

بعد از تحلیل آزمون انجام می شود.

راهکار هایی که معلم یا مشاور ارائه میدهد.

در روز های پایانی و نزدیک به کنکور باید شبیه سازی به جلسه کنکور را بوجود آوریم.

3مرحله پارادایم دروس اختصاصی:

1- مرور جزوه -  زیر50% دقیق -   بالای 50% سریع

اول میخوانیم دفعه های بعد خلاصه نویسی میکنیم.

2- مرور تست های مارکدار و مارک دار کردن آنها

3- زدن تست از یک مجموعه مکمل:

الف-تکلیف جدید      ب- سراسری و آزاد      ج-  کتاب جدید

منطق این جدول این است که آزمون را یک تحلیل و ارزیابی دقیق کنیم که درصد یک دانش آموز را بالا ببریم.

جدول ارزیابی 5 ستون دارد:

در ستون اول شماره سوالات  غلط و نزده را مشخص کنیم.

در ستون دوم نوع آن را مشخص کنیم که غلط بوده یا از نوع نزده بوده.

در ستون سوم مبحثش را یادداشت میکنیم که اگر ریاضیات بوده مشتق بوده یا چیز دیگر

در ستون چهارم استدلال غلط یا راه حل غلطمان را مینویسیم

در ستون پنجم نوع غلط یا نزده را مینویسیم که مهمترین ستون است.

این ستون 8 دلیل دارد:

1- بی دقتی

2- فراموشی

3- درست نفهمیدن صورت سوال

4- ایده حل سوال به ذهن فرد نرسیده

5- وقت کم آوردن سر جلسه(نزده ها)

6- به بودجه بندی آزمون نرسیدن(نزده ها)

7- فهم غلط مبحث

8- شک بین دو گزینه(نشان دهنده ناقوی خواندن است)

در نرسیدن به بودجه بندی سه دلیل وجود دارد:

1-  هنوز دبیر درس نداده

2- پایین بودن سرعت مطالعه

3- ساعت مطالعه کم است.

4- نزده ها(محتاط بودن)

راه حل نهم: برنامه داشتن: داشتن یک برنامه صحیح و روتین و از قبل تعیین شده تمرکز را افزایش میده

راه حل دهم: مواجهه منطقی

راه حل یازدهم :دغدغه: همه اینها با هم و در مجموع جواب میدهند.کارهای غیر درسی را انجام ندهیم.

تکنیک افزایش سرعت مطالعه

دلایل پایین بودن سرعت مطالعه

1-  دغدغه : مشغولیت های ذهنی

2- روش مطالعه غلط: نوشتن و تکرار جملات برای حفظ شدن. کاهش نیافتن زمان مطالعات در دفعات بعدی مطالعه بیش از حد و تنوع جزوات.

3-  در تست زدن:خواندن جواب تمامی تست ها-زمان نگرفتن در تست زدن و تنوع کتاب های تست.

4- عدم وجود آرامش:فرد آرامش ندارد و عجله دارد.

5- وسواس:فکر میکند که آن مبحث درسی را فراموش کرده و چند باره خوانی می کند.

6- نداشتن تمرکز.

تکنیک افزایش دقت

جزوه و متن کتاب را بعد از خواندن دوره کند و علاوه بر تست های مارکدار تست های بیشتری بزند.

متنوع درس نخواندن. یک مبحث را ببندید و بعد درس بعدی را شروع کنید.

گاهی دانش آموز تمرکز لازم را دارد ولی بی دقتی انجام میدهد در این موارد چه کنیم؟

در تحلیلی ها از تکنیک خلاصه نویسی استفاده میکنیم و در خواندنی ها از تکنیک حاشیه نویسی و برجسته سازی.

خلاصه نویسی اولین ویژگی اش این است که حجمش کم باشد یعنی نکات فرار را یادداشت میکنیم نه مهم.

از نمودارهای درختی استفاده میکنیم که باعث طبقه بندی اطلاعات میشود.

دفتر برنامه ریزی: در ابتدای گزارش کار خود را مفصل بنویسید. تایم مفید خود را شماره گذاری کنید.خودتان را با بقیه

مقایسه نکنید.خودتان را با خودتان مقایسه کنید.

کسانی که در اوایل با 14تا15 ساعت شروع میکنند در اواسط کم می آورند.

روش صحیح مطالعه در هر درس

روش مطالعه دروس خواندنی:

مرحله اول نگاه اجمالی:5 تا 10 دقیقه از اول تا آخر میخوانیم که بفهمیم کلیت مطلب راجع به چیست.

مرحله دوم طرح سوال:راجع بهش فکر میکنیم و تحلیلش میکنیم که پاراگراف ها چه ربطی به هم دارند.

مرحله سوم و چهارم خواندن و توضیح دادن:مرحله اصلی مطالعه است.

مرحله پنجم مرور است:کل چیزی را که خواندیم با چشم دوره میکنیم.

زمان بندی در عمومی ها معنی ندارد ولی در اختصاصی ها بسیار مهم است.

روش مطالعه دروس تحلیلی:

الف- یادگیری مفاهیم

ب- حل سوالات متنوع

ج-نحوه حل سوالات

تفکر حل مساله- طرح سوال

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

روش های اصولی مطالعه کردن


1- پیش خوانی

درسی را که می‌خواهید بخوانید، ابتدا پیش‌خوانی کنید. سعی کنید برای پیش‌خوانی از روش زیر استفاده کنید:

  • نگاهی سریع و گذرا به متن بیندازید.
  • نکات مهم و کلیدی را بیابید.
  • سؤالات و تمرین‌های آخر درس را مرور کنید.

2- سوال سازی

  • در ذهن خود سؤالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این کار می‌توانید:
  • عناوین و تیترها را به صورت سؤال درآورید.
  • از خود بپرسید: «راجع به این موضوع چه می‌دانم؟»، «معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می‌گفت؟» و سؤالاتی از این قبیل.

3- خواندن

متن درس را به طور کامل بخوانید. هنگام خواندن:

  • به دنبال جواب سؤالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید.
  • به سؤالات آخر درس جواب دهید.
  • زیر نکات مهم خط بکشید.
  • اگر مطلبی را درست نفهمیده‌اید، دوباره آن را بخوانید.

4- بازگویی و تعریف مطالب

  • بعد از آن‌که خواندن یک بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید.
  • مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کرده یا خلاصه‌نویسی کنید.
  • در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیری‌تان است، استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه بیش‌تر از حواس پنج‌گانه‌ی خود استفاده کنید، مطالب بهتر در حافظه‌تان جای می‌گیرد.

5- مرور مطالب

  • بعد از آن‌که مطالب را به طور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب می‌رسد.
  • روز اول: بلافاصله بعد از مرحله‌‌ی تعریف و بازگویی، 5 دقیقه سریع مطالب را مرور کنید.
  • 24 ساعت بعد: کتاب را ورق بزنید و به نکات مهم نگاهی بیندازید، به مدت 5 دقیقه این کار را انجام دهید.
  • یک هفته‌ی بعد: به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور کنید. برای مطالبی که به نظرتان سخت‌تر است بیش‌تر وقت بگذارید.
  • به همین ترتیب هر چند وقت یک بار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید.

موفق باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

روش های رفع استرس در روزهای امتحان


دوست خوبم هرچند ممکنه امتحان برخی دروس رو برگزار کرده باشید!!! اما تقاضا دارم در جلسات امتحان بعدی این موارد رو رعایت کنید.

قطعا هیچ کس صبح روز امتحان، خوشحال نیست و نگران بهم ریختن مدل موی سرش، یا خط اتوی لباسش،..... نیست.... همه دلهره و اضطراب امتحان رو تجربه می کنند بنابراین برای کاهش تاثیر منفی آن در جلسه امتحان رعایت برخی نکات بسیار مفید و کارآمد هست.

* سعی کنید قبل از خروج منزل، وضو بگیرید!!! از نظر علمی هم شستن قسمتهای مختص وضو و خنک نگه داشتن آن باعث آرامش و افزایش تمرکز میشود.

* سعی کنید زودتر از ساعت تعیین شده ، در محل امتحان باشید.

 * وسایل مورد نیازتان را به همراه داشته باشید.( خودکار آبی یا مشکی، لاک غلط گیر، کارت ورود به جلسه(

* در صورت نیاز یک بطری کوچک آب همراه با یک قاشق عرق اسطوخدوس یا بهارنارنج و یا بیدمشک به همراه داشته باشید.

* یادداشت های خود را که شامل نکات مهم درس، فرمول ها، تاریخ ها، نام های خاص و... است با خود همراه داشته باشید تا بتوانید پیش از امتحان مروری بر آنها بکنید.

ساعت مچی خود را همراه ببرید تا متوجه مرور زمان بشوید.

* جلسه امتحان را با قرائت سوره ناس آغاز کنید!! این سوره کوچک تاثیرات بزرگی در کاهش استرس دارد.

زمانی که معلم درباره نحوه چگونگی امتحان صحبت می کند، خوب گوش کنید. وقتی ورقه سوال ها را گرفتید، ابتدا نفس عمیقی بکشید و آن گاه تمام سوالات را بخوانید و سپس با در نظر گرفتن زمان امتحان، شروع به نوشتن پاسخ ها  از آسان به سخت  کنید. این کار به شما کمک می کند تا برآوردی از زمان و بخش های مختلف سوالات امتحانی داشته باشید. اگر نکته ای  را نمی فهمید، نگران نشوید، همان ابتدای امتحان  قبل از آنکه شروع به پاسخگویی کنید  از معلم خود بپرسید.

اگر آن قدر عصبی و مضطرب هستید که احساس می کنید هیچ چیز را به خاطر نمی آورید، بهتر است یکی دو دقیقه کاملا آرام بنشینید و به موضوعات آرامش بخش فکر کنید. پس از چند دقیقه که توانستید به حالت عادی برگردید، مطمئنا تمرکز و توجه بهتری برای پاسخگویی به سوالات خواهید داشت.

* برخی از افراد به دلیل اضطراب، دچار بد خوانی، کم دقتی و یا حتی بدفهمی در سوال می شوند تکنیک (➖) رابه دقت رعایت کنید!! تا میزان خطاهای خود را کاهش دهید(.

زهرا شوری مشاور ارشد نمایندگی گاج خرمشهر

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

چگونه برنامه ریزی شخصی منظم داشته باشیم؟


اگر قرار بود همه‌ی دانش‌آموزان از برنامه‌ی واحد پیروی کنند لازم بود برنامه‌ی رتبه‌ی یک کنکور را به تعداد کنکوری‌ها چاپ کرد تا سال بعد همه‌ی دانش‌آموزان رتبه‌ی یک شوند.

قطعا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست؛ چون هر دانش‌آموز باید برنامه‌ی متفاوت داشته باشد.

هر دانش‌آموز با توجه به هوش و محیط، زمان مطالعه، خانواده،منابع و...شرایط متفاوتی دارد که باید با توجه به آن‌ها برنامه‌ریزی کند. هر کس هنگام برنامه‌ریزی باید تمام اتفاقات را پیش‌بینی کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام دهد.

اتفاقاتی که باید پیش‌بینی شوند برای هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. همیشه به یاد داشته باشید این دقیقا شخص شما هستید که خودتان را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. پس شما بهترین فرد هستید برای نوشتن برنامه‌ای دقیق، منطقی و اجرایی(برنامه هر شخص منحصر به خود اوست).

دفتر برنامه‌‌ریزی یکی از ابزارهایی است که باید طرز صحیح استفاده از آن را بلد باشید. این دفتر دو فایده‌ی مهم دارد:

* افزایش ساعت مطالعه

* ایجاد تعادل(عمومی.اختصاصی،پیش.پایه(

اگر مثلا آخر هفته جمع ساعات مطالعه‌تان را بررسی کنید متوجه می‌شوید در چه درس‌هایی تعادل را برای مطالعه رعایت کرده‌اید و در چه درس‌هایی بیش‌تر یا کم‌تر وقت گذاشتید. از دیگر فواید این دفتر این است که مثلا اگر در آزمونی ترازتان بالا شد با بررسی دو هفته‌ی گذشته و عملکردتان می‌توانید پی ببرید که برای این پیشرفت چه‌کار کردید یا بالعکس.

شیوه‌ی نوشتن آن هم آسان است. با آن مثل عضوی از بدن برخورد کنید و همیشه کنارتان باشد هر وقت مطالعه کردید. همان لحظه ساعت مطالعه و تعداد تست‌ها یا سؤالات تشریحی را در آن بنویسید. در پایان هفته بازخورد خوبی از مطالعه‌تان خواهید داشت. برخی دانش‌آموزان توهم زیاد مطالعه کردن یا درست مطالعه کردن دارند که با این دفتر این توهم رفع می‌شود و پی به واقعیت خواهید برد.

همیشه اصلی‌ترین آیتم دفتر برنامه‌ریزی توجه به تلاش‌های گذشته و نتیجه‌ی حاصل از آن تلاش است. با توجه به کمیت و کیفیت مطالعه در گذشته و نتیجه‌ای که به دست آوردید باید برای آینده برنامه‌ای دقیق بنویسید تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

 می‌خواهم مهم‌ترین دلایل این ویژگی دفتر برنامه‌ریزی را برای شما بشمارم:

* اگر تلاش به مقدار کافی بوده است ولی نتیجه‌، دلخواه نبوده است معلوم می‌شود یا نتیجه‌ی مطالعه صحیح نبوده است یا از منابع درستی استفاده نشده است.

* اگر با تلاشی که انجام داده‌اید نتیجه‌ی خوبی حاصل شده است، به روش موفقی برای مطالعه رسیده‌اید تا به سایر درس‌ها تعمیم دهید.

* گاهی در چند آزمون متوالی در درسی خاص نتیجه نمی‌گیرید و با مشاهده‌ی دفتر برنامه‌ریزی متوجه می‌شوید در طی چند هفته اصلا سمت درس خاصی نرفته‌اید.

* با توجه به مقدار ساعت‌های نوشته‌شده درمی‌یابید که تعادل را رعایت کرده‌اید یا خیر.

* برای این‌که بتوانید در درس‌های خود موفق شده و نتیجه‌ی مطلوبی کسب کنید باید به برنامه‌ریزی خود سازمان‌دهی خوب و منسجمی بدهید.

در طول یک هفته برنامه‌‌ریزی خود هنگام مطالعه می‌توانید از الگوی زیر کمک بگیرید:

* بعد از یادداشت نام درس و میزان ساعات مطالعه‌شده به نحوه‌ی مؤثر بودن مطالعه‌ی خود رنگ دهید. بدین صورت که:

* اگر مطالب خوانده‌شده را به‌خوبی یاد گرفته‌اید به آن رنگ آبی بدهید.

* اگر هنگام مطالعه وضعیتی نرمال داشتید و میزان یادگیری‌تان متعادل بود، آن را با رنگ سبز مشخص کنید.

* اگر مطالب را به طور متوسط یاد می‌گیرید به آن رنگ زرد بدهید.

* اگر در درسی ضعف دارید و باید توجه بیش‌تری روی آن داشته باشید به آن رنگ قرمز بدهید.

بعد از رنگ‌دهی میزان یادگیری خود را تخمین زده و به صورت درصد یادداشت کنید. با انجام این کار به‌راحتی می‌توانید دریابید که نقاط ضعف و قوت کارتان کجا بوده است و برای هفته‌ی بعد روی کدام درس یا درس‌ها باید توجه بیش‌تری داشته باشید.

یکی از ابزار آموزشی که در گاج در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد وباید به عنوان کارت ورود به جلسه از دانش‌آموزان خواسته شود دفتر برنامه‌ریزی هفته های من است.

همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم برای رسیدن به موفقیت در هر زمینه‌ای نیازمند داشتن هدف و سپس یک برنامه‌ریزی هستیم که این در زمینه‌ی تحصیل و درس خواندن نیز صادق است. دفتر برنامه‌ریزی می‌تواند حکم یک دفتر برای برنامه‌ریزی بهتر و درس گرفتن از گذشته و تکرار نکردن اشتباهات روزهای گذشته باشد. با توجه به شروع مدارس و رفته رفته افزایش حجم درس تنها عاملی که می‌تواند به دانش‌آموز برای پرداختن بیش‌تر و بهتر به درس‌ها کمک کند برنامه‌ریزی است. حال چرا دفتر برنامه‌ریزی را می‌نویسیم؟ همان طور که می‌دانیم برای این‌که به تمام درس‌ها برسیم باید برنامه‌ریزی کنیم. یکی از معیارهایی که دفتر برنامه‌ریزی را برجسته کرده هفتگی بودن برنامه است که باعث می‌شود روزانه دانش‌آموز برنامه‌ی مشخصی داشته باشد و مشخص شود کدام درس‌ها را مطالعه کرده و برای کدام درس‌ها نیازمند ساعت مطالعه است و در هفته‌ی آینده جبران کند. یکی از نکاتی که دانش‌آموزان در پر کردن دفتر برنامه‌ریزی به آن اهمیت نمی‌دهند نوشتن تاریخ دقیق است که باعث سردرگرمی می‌شود. دیگر فایده‌ی دفتر برنامه‌ریزی داشتن قسمت پیش‌بینی است که باعث مشخص شدن ساعاتی می‌شود که باید برای هر درس اختصاص داده شود. فایده‌ی مهم دیگر دفتر برنامه‌ریزی رقیب قرار دادن خود است که یکی از بهترین و سالم‌ترین نوع رقابت است و باعث پیشرفت چشمگیر دانش‌آموز در صورت رسیدن به معنی کامل این موضوع می‌شود. پر کردن نکات مثبت و نکات منفی و موانع و هم‌چنین هدف گذاری برای هفته‌ی آینده باعث برنامه‌ریزی بهتر برای رسیدن به تمام درس‌ها و پوشش کامل مباحث درسی می‌شود. با دادن آگاهی به دانش آموزان ،دفتر برنامه‌ریزی را با علم به فوایدش پرخواهند کرد .

بعضی از دانش‌آموزان دچار این مشکل هستند که چگونه می‌توانند برای خود، یک برنامه‌ی مطالعاتی منظم داشته باشند یا اگر مشاور برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند فقط چند روز اول، آن را اجرا می‌کنند. یکی از دلایل عدم موفقیت در این زمینه غیر واقع‌بینانه بودن برنامه‌ی مطالعاتی است. برای این‌که یک برنامه‌‌ی عملی قابل اجرا باشد، در مرحله‌ی اول از دانش‌آموز بخواهید هدف اصلی و واقع‌بینانه‌ی خود را در ابتدای سال مشخص کند. مثلا اهدافی مانند قبولی در آزمون تیزهوشان، معدل 20، قبولی در مدارس نمونه و... . در مرحله‌‌‌ی دوم اهداف فرعی که او را به هدف اصلی می‌رساند، مشخص کنید. به طور مثال برای قبولی در آزمون تیزهوشان در ابتدا باید به چه موقعیت‌هایی دست پیدا کرد تا به هدف اصلی رسید؟

مرحله‌ی سوم شروع برنامه‌ریزی است به این شکل که:

* از دانش‌آموز خواسته شود تا امکانات و محتوایی را که در اختیار دارد مشخص کند. (کتاب‌های درسی، مراحل یادگیری و(..

* کارهای ثابت روزمره را مشخص کند. مثل ساعت رفت و برگشت به مدرسه، وقت ناهار و نماز، کلاس‌های فوق برنامه که ساعت مشخصی دارند، تماشای تلویزیون، ساعت خواب میان روز و خواب شب، ساعت بیداری و...

* برنامه را بر اساس اولویت‌بندی مطالعه و انجام کارها تنظیم کند. برنامه باید متناسب و بر اساس برنامه‌ی هفتگی مدرسه باشد.

*  اولویت‌بندی مطالعه‌ی درس‌ها برای دانش‌آموزان متفاوت است؛ ولی در هر صورت باید درس‌هایی که مطالعه‌ی آن‌ها ضروری و مهم‌ترند در اولویت قرار داده شود.

می‌توان به این صورت برنامه‌ریزی کرد:

* هنگام شروع مطالعه در روز: مطالعه‌ی درس‌های همان روز، مطالعه‌ی درس‌های فردا، مطالعه‌ی درس آزمون، مشاهده‌ی و مراجعه به سایت، البته (مطالعه‌ی درس‌ها بر اساس برنامه‌ی هفتگی الزامی است). هم‌چنین توصیه می‌شود مطالعه‌ی درس‌های سنگین پشت سر هم نباشد، بلکه یک درس عمومی، یک درس اختصاصی در برنامه گنجانده شود.

*دانش‌آموزان در برنامه‌ی مطالعاتی خود، ساعاتی را به مراجعه به سایت دکتر آی کیو اختصاص ‌دهند و می‌تواند یک یا دو بار در هفته باشد.

* ممکن است بعضی از دانش‌آموزان هر روز به سایت مراجعه کنند.

* مهم‌ترین عامل در برنامه‌ی مطالعاتی مشخص کردن زمان‌هایی برای استراحت است. مطالعه‌ی مداوم و پشت سر هم میزان یادگیری را کاهش می‌دهد.

توصیه‌هایی در خصوص زمان استراحت:

* کارهای متفرقه و فعالیت‌های مورد علاقه را حتما در برنامه‌ی خود یادداشت کنند تا برنامه‌ی مطالعاتی روزانه خسته‌کننده نشود.

* حتی اگر در ساعت خاصی به تماشای فیلمی می‌پردازید آن را در برنامه‌ی هفتگی خود بنویسید.

* ممکن است دانش‌آموز در یک درس ضعیف باشد یا به دلیل این‌که درس‌هایی مثل ریاضی و علوم برای دانش‌آموزان مشکل است و احتیاج به تمرین بیش‌تری دارد، توصیه می‌شود در برنامه، زمان خاصی مثلا 45 دقیقه فقط به مطالعه‌ی آن درس‌ها اختصاص داده شود.

* آخر هفته زمان مناسبی برای مرور درس‌های هفتگی یا جبران عقب‌افتادگی‌ها در طول هفته است. همیشه در برنامه‌، یک ساعت برای کارها و امور غیر منتظره در نظر بگیرید؛ زیرا بعضی اتفاقات قابل پیش‌بینی نیستند.

روش هایی برای مطالعه

* بهترین روش مطالعه این است که ابتدا درس را قبل از تدریس معلم پیش‌خوانی کنید. با این کار تا حدی روی مطلب درسی تسلط پیدا خواهید کرد.

* بهترین روش مطالعه این است که ابتدا درس را قبل از تدریس معلم  پیش‌خوانی کنید. با این کار تا حدی روی مطلب درسی تسلط پیدا خواهید کرد...و بعد از آن مطالعه درس هر روز در همان روز می باشد.

برای مطالعه دروس مختلف میتوان مراحل زیر را اجرا کرد:

* روخوانی: در این مرحله تنها با چشم مطلب درسی را دنبال کنید.

* تصویرسازی ذهنی: یعنی مطلب خوانده‌‌شده را در ذهن خود تصویرسازی کنید.

* تثبیت مطالعه: این مرحله، درگیر کردن ذهن و زبان است؛ یعنی مطالبی را که در ذهن درک کرده‌اید با زبان بازگو کنید.

* مرور: مرحله‌ی مرور نیز گفته می‌شود.

* مرحله‌ی یادداشت‌برداری:خلاصه برداری

* بازیابی: بعد از مطالعه‌ی کامل و دقیق یک بار از خود امتحان بگیرید. روش بازیابی باعث مدیریت زمان نیز می‌شود .

احسان نصرالهی-مشاور ارشد تهران

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی