دانش-ایران

متن هایی علمی

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

۷ ویژگی دانش آموزان برتر

با بررســی و مطالعه مجموعه مصاحبه‌های دانش‌آموزان برتر، تشــابه بســیار زیادی بین ویژگی‌های رفتاری دانش‌آموزان برتر کنکور با هفت عادت مردمان مؤثر که اســتفان کاوی به آنها اشــاره دارد، وجــود دارد که در این مقاله به هفت عادت مردمــان مؤثر و هفت ویژگی دانش‌آموزان برتر پرداخته شده است.

هفت عادت مردمان مؤثر، برگرفته از کتاب استفان کاوی، به قرار زیر است:

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

هر آنچه درباره عملکردنیم کره راست و چپ مغز باید بدانید.

نیمکره راست و چپ مغز در امور جزئی با هم تفاوت دارند اما با این وجود، آیا یک سمت می‌تواند کنترل امور را به‌دست بگیرد و فرمانروایی کند؟ برخی از افراد فکر می‌کنند که هرکس یا راست‌‌مغز است یا چپ‌مغز و این تسلط نیمکره‌‌های سمت چپ و راست مغز است که رفتار و افکار را می‌سازد. در این متن می‌خواهیم شایعات و حقایقی را که درباره‌ی این نقطه‌نظر وجود دارد، بهتر بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

با ورزش کردن نتیجه بهتری بگیرید

پ

قدیمی‌ها می‌گفتند که بهار به همه موجودات عالم می‌سازد جز به آدمیزاد! و در توضیح سخنشان نیز می‌گفتند که در بهار بیماری‌های کهنه عود می‌کند و بسیاری از افراد تعادل مزاجی خود را از دست می‌دهند. و اگر هیچ یک از این‌ها نباشد،خواب آلوده و کسل می‌شوند و مدتی طول می‌کشد تا بار دیگر انرژی و سرحالی گذشته را باز یابند.

این مشکل برای داوطلبان کنکور بیشتر به چشم می­آید؛ زیرا استرس و مشغله درسی قابل توجهی دارند و این موضوع باعث بروز خستگی مزمن در آن‌ها می‌شود؛ از سوی دیگر، آنها  به علت نشستن طولانی‌مدت روی صندلی‌ یا نشستن و خواندن دروس در خانه،  گاه شاهد درد در ناحیه گردن، کمر، پاها و شانه  هستند. این مشکل ( بویژه در روزهای اخیر ) بیشتر به چشم می­خورد؛ زیرا داوطلبان مایلند که در آزمون هایی مشابه با آزمون سراسری و در همان مدت زمان، خود را بیازمایند، و برای تعداد قابل توجهی از داوطلبان حدود چهار ساعت یا بیشتر روی صندلی نشستن و به دفترچه سؤال توجه کردن، خسته کننده‌است و عضلاتشان را کوفته می‌کند.
بهترین راه برای مبارزه با حس خمودگی، کسالت و درد ناشی از یک جا نشستن، اجرای تمرینات ورزشی شامل حرکات کششی برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات و کشیدگی مفاصل است.
در این مطلب، چند حرکت و تمرین نرمشی ساده برای شما معرفی می‌شود تا درفاصله درس و مطالعه به آن بپردازید و تمرکز فکری خود را بازیابید. این نرمش‌ها پیش از مطالعۀ تمامی درس­ها، چه درس‌های فهمیدنی مانند ریاضی و چه درس های حفظ کردنی، مفید است وتمرکز و دقت شما را بالا می برد. در واقع ورزش کردن، سبب ترشح هورمون آدرنالین در بدن می­شود و این هورمون در بدن به بیدار ماندن بیشتر و افزایش تمرکز کمک می‌کند
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

چگونه پیش از برگزاری کنکور، خود را بیازماییم؟

هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک می‌شویم، فعالیت‌های شما کنکوری‌های عزیز هم زیادتر می‌شود. بعضی از شما حجم و ساعت مطالعه خود را بالا می‌برید و برخی دیگر، تغییراتی در برنامه مطالعاتی خود می‌دهید و گروهی نیز کمی به خود استراحت داده و دوباره مطالعه را با انرژی ادامه می‌دهید. یکی از کارهایی که بسیاری از داوطلبان برای سنجیدن خود یا مطالعه بهتر انجام می‌دهند، این است که در آزمون‌هایی که مؤسسات مختلف برگزار می‌کنند، شرکت می‌نمایند؛ البته بسیاری دیگر از داوطلبان هم تصمیمی برای شرکت در این آزمون‌ها ندارند. با توجه به اینکه آزمون‌های جامع از مدتی قبل شروع شده است و عده قابل توجهی از داوطلبان هم در این آزمون‌ها در مؤسسات مختلف شرکت می‌کنند، در این مقاله تصمیم داریم درباره نحوه مطالعه و نیز مهم‌تر از همه، کارهایی که قبل و بعد از گرفتن نتیجه باید انجام دهید، بحث کنیم.

عموما داوطلبانی که در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند به چند دسته تقسسیم می‌شوند:

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تا آزمون سراسری چه کار کنیم؟

تعطیلات نوروز سال 1397 که خیلی از شما داوطلبان عزیز برای آن حسابی برنامه‌ریزی کرده بودید هم به پایان رسید. ممکن است که بسیاری از شما طبق برنامه درسی خود پیش رفته و گروهی هم نتوانسته باشید که به طور کامل یا حتی اصلا به برنامه‌ریزی خود جامه عمل بپوشانید. ضمن تبریک به همه شما دوستان گرامی که توانستید از این تعطیلات نهایت استفاده را بکنید، باید اضافه کنیم که گرچه تعطیلات عید، بسیار مهم بود، اما نباید با فکر کردن به گذشته و افسوس خوردن برای آن و با تضعیف روحیه، وقت و زمان باقی مانده را نیز از دست داد.

در هر شرایط درسی که هستید، مهم‌ترین کار این است که تصمیم بگیرید تا از این زمان باقی مانده که اتفاقا بسیار مهم است، نهایت استفاده را ببرید. روی سخنمان بیشتر با شما داوطلبانی است که تا الان کم کاری کرده یا مطالعه خوبی نداشته‌اید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر از همین الان هم با یک برنامه‌ریزی قوی و یک اراده محکم، عزم خود را جزم کنید، حتما موفق خواهید شد؛ پس ناامید نشوید و زودتر دست به کار شوید؛ البته داوطلبان قوی نیز باید توجه داشته باشند که استفاده درست و اصولی از این اوقات باقی مانده، باعث می‌شود تا در موقعیت بسیار بهتری قرار گیرند
موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی