دانش-ایران

متن هایی علمی

۵۱ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

ثبت تصویری زیبا از هفتمین مروارید مشتری!



به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، "جونو" (Juno) نام فضاپیمای رباتیک بدون سرنشین ناسا است که در چهارم ژوئیه سال 2016 در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت 2011 از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت "لاکهید مارتین" و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی، سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند.

هفته گذشته فضاپیمای "جونو" طی سومین گذر نزدیک خود از سیاره مشتری از یکی از رشته‌توفان‌هایی که به رشته‌های مروارید معروف هستند، تصویربرداری کرده است.

این توفان‌ها از هشت لکه سفیدرنگ بیضی شکل تشکیل شده‌اند که به آنها "رشته‌های مروارید" گفته شده  و در نیمکره جنوبی این غول گازی قرار دارند.

"جونو" موفق شده تا تصویر فوق‌العاده زیبایی از هفتمین مروارید را در فاصله 24600 کیلومتری این سیاره تهیه کند.

ناسا تصویر رنگی این توفان مروارید شکل را که توسط دوربین‌های نور مرئی "جونو" گرفته شده، به اشتراک گذاشته است.

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف آب با قدمت دو میلیارد سال



به گزارش خبرگزاری مهر  به نقل از بیزینس اینسایدر قدمت این آب به دو میلیارد سال می رسد. 

 البته محققان در سال ٢٠١٣ نیز در همین منطقه نمونه آبی کشف کردند که قدمت آن ١.٥ میلیارد سال بود و تصور می شد قدیمی ترین آب موجود در کره زمین است که در عمق ٢.٤ کیلومتری یک تونل زیرزمینی در معدن این منطقه وجود داشت. این معدن عمیق ترین  معدن فلزی جهان است.

باربارا شروود لولال از دانشگاه تورنتو در این باره می گوید:نمونه آب با قدمت ٢ میلیارد سال در ٣ کیلومتر عمیق تر از مکان کشف نمونه قبلی یافت شده است. آبهای زیر زمینی معمولا بسیار کندتر از آبهای سطحی و با سرعت یک متر در سال حرکت می کنند. اما نمونه یافت شده با سرعت دو لیتر در دقیقه حرکت می کند.

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف ۶ گونه جدید حیوانی در اقیانوس هند




به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، این مکان دورافتاده خانه موجوداتی است که در اقیانوس های دیگر دنیا وجود  ندارند. دریاچه های تهویه گرمابی در نقاطی به وجود می آید که آب دریا و مواد مذاب هم نشین یکدیگر هستند.

در این نقاط  ارگانیسم هایی زندگی می کنند که اصولا ناشناخته هستند. آخرین کشف دانشمندان مربوط به ارگانیسم های این مناطق شامل یک خرچنگ «هاف»، یک حلزون «پلتواسپیرید»، صدف حلزونی، صدف کوهی، نوعی پلی نویدا و کرم پلی چائت  است.

منطقه ای که این حیوانات دریایی در آن کشف شده اند «نفس اژدها» نام دارد.

محققان با استفاده از یک روبات مناطق دورافتاده زیر دریا را جستجو و بررسی کردند.  

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

قطب شمال سریعتر از دیگرمناطق گرم می‌شود



محققان با توجه به اینکه سال 2016 میلادی گرمترین سال ثبت شده در قطب شمال است، دریافتند اکنون این منطقه با دو برابر سایر نقاط زمین گرم می شود.

 براساس گزارش سالانه اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) کاهش چشمگیری در حجم برف و یخ دریا در قطب شمال ایجاد شده و دمای هوا در نزدیکی قطب شمال 20 درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین دمای آن در ماه نوامبر است.
این گزارش که براساس اطلاعات گردآوری شده توسط 61 محقق در 11 کشور تدوین شده، دمای هوای قطب شمال بین ماه اکتبر(مهر-آبان) سال 2015 تا سپتامبر(شهریور-مهر) سال 2016 میلادی را بالاترین رکورد ثبت شده در همه دوران اندازه گیری دمای این منطقه از سال 1900 میلادی اعلام کرده است.
همچنین میزان یخ دریا در این منطقه در همه ماه های سال 2016 و تقریبا در همه نقاط قطب شمال به غیر از دریای «برینگ» کاهش یافته است.
گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا بیانگر تغییر چرخه کربن بر اثر آب شدن خاک منجمد در قطب شمال است. از آنجا که میزان کربن حبس شده در خاک منجمد بیش از اتمسفر زمین است، اگر این خاک منجمد با سرعت غیرمتعارف آب شود، میزان دی اکسید کربن و متان در اتمسفر زمین افزایش می یابد.
این گزارش درباره دیگر یافته های کلیدی اعلام کرده، میانگین دمای قطب شمال در سال 2016 بالاترین دمای ثبت شده از ابتدای اندازه گیری دمای این منطقه در سال 1900 میلادی تاکنون و در ماه های ژانویه، فوریه، اکتبر و نوامبر نیز رکوردهای ماهانه جدیدی برای افزایش دما به ثبت رسیده است.
همچنین در 37 سال گذشته در گرینلند فقط یک فصل بهار زودتر از زمان ثبت شده در سال 2016 میلادی آغاز شده و یخ ها ذوب شده اند. برف بهاری در منطقه آمریکایی قطب شمال نیز از زمان شروع اندازه گیری در سال 1967 میلادی تاکنون، کمترین میزان پوشش را داشته است.
یافته های اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا همچنین نشان می دهد، در سال 2007 کمترین میزان یخ دریا در قطب شمال به ثبت رسید. به غیر از این سال، حداقل پهنه یخ دریا در پایان سال 2016 به کمترین میزان خود از زمان شروع اندازه گیری در سال 1979 میلادی رسیده است.
موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف رد پاهای چند میلیون ساله اجداد انسان در تانزانیا




محققان رد پای انسان های اولیه به قدمت چند میلیون سال را در تانزانیا کشف کرده اند که در نزدیکی محل کشف رد پاهای مشابهی در دهه 1970 است.

این ردپاها هنگام عبور گروهی از انسان های اولیه از روی خاکستر آتشفشانی به جا مانده است.
استرالوپیتکوس آفارانسیس ، که رد پاها ظاهرا متعلق به آن است -،یکی از قدیمی ترین و اولیه ترین گونه های انسان نما بوده است، دانشمندان می گویند این رد پاها سرنخی از نوع زندگی این گونه به دست می دهد.
صاحبان این مجموعه از رد پاها افرادی با جثه های کوچک تا بزرگ بوده اند، فسیل لوسی، یک موجود کوچک مونث که حدود 3.2 میلیون سال قبل در اتیوپی زندگی می کرد، معروف ترین نماینده این گروه از انسان های اولیه است.
دانشمندان با توجه به اندازه رد پاها احتمال می دهند که اینها متعلق به یک موجود مذکر بزرگسال همراه چند مونث کوچکتر باشد.
پروفسور جورجیو مانزی، مدیر این پروژه باستان شناسی در تانزانیا، گفت: 'وقتی این شواهد تازه در کنار یافته های قبلی گذاشته می شود، تصویری از عبور جمعی هیومینین های اولیه از این نقطه پس از فوران آتشفشانی و بارندگی متعاقب آن را ترسیم می کند.'
وی افزود: 'رد پاهای یکی از این افراد به طور حیرت انگیزی بزرگتر از باقی اعضای گروه است، که نشان می دهد او یک موجود بزرگ مذکر بوده است.در واقع، با توجه به اندازه رد پا قد او را 165 سانتیمتر تخمین می زنیم که بزرگترین نمونه از یک استرالوپیتکوس است که تاکنون شناسایی شده.'
در سال 1976 هم ردپاهایی که تصور می شود متعلق به همین گونه بوده در نقطه ای به نام لائتولی در تانزانیا کشف شد.
قدمت آن ردپاها به 3.66 میلیون سال می رسد و کهن ترین ردپای یک موجود دو پا هستند که تاکنون کشف شده، جزییات کشف ردپاهای تازه در مقاله ای در نشریه 'ای لایف' چاپ شده است.
جاکوپو موگیسچی از دانشگاه فلورانس گفت: 'حالا که مجموعه تازه ای از رد پاها را پیدا کرده ایم پنجره کاملا تازه ای گشوده شده است،این ردپاها مثل عکسی از زندگی روزمره این گونه است.'
این ردپاها در جریان حفاری هایی برای یک موزه در 150 متری ردپاهای قبلی پیدا شد، پژوهشگران مستقر در ایتالیا و تانزانیا فکر می کنند که این دو مجموعه می تواند متعلق به یک گروه باشند.
دکتر مارکو چرین، مدیر دانشکده فسیل شناسی در دانشگاه پروجیا، می گوید: 'یکی از نتیجه گیری اولیه این است که این گروه شامل یک مذکر، دو یا سه مونث، و یک یا دو نوجوان بوده است. در نتیجه برداشت ما این است که این موجود مذکر و سایرین مردان این گونه، بیش از یک جفت داشته اند.'
محققان می گویند یافتن یک موجود مذکر با چند موجود مونث می تواند نشانگر ساختاری اجتماعی 'بیشتر شبیه گوریل باشد تا شامپانزه یا انسان امروزی'.
در گوریل ها یک مذکر با چند مونث حلقه جفتگیری تشکیل می دهند و بچه داری می کنند،این مطالعه همچنین سوالاتی را درباره تکامل پای انسان برای راه رفتن مطرح می کند.
استرالوپیتکوس قادر بود روی دو پا ایستاده راه برود اما نمی دانیم راه رفتن آنها چقدر شبیه انسان بود.
پروفسور رابین کرامپتون از دانشگاه لیورپول که در این مطالعه شرکت نداشته گفت که تازه ترین رد پاها بعد از مطالعات گسترده اطلاعات بیشتری به دست خواهد داد.
وی گفت: خیلی هیجان انگیز خواهد بود اگر معلوم شود که انسان و اجدادش کم و بیش برای 3.65 میلیون سال است که اینگونه راه می روند.

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کیهان مملو از فضاهای خالی بسیار بزرگ است



تاریکی گسترده فضا قدری ترسناک جلوه می کند. تعجبی هم ندارد که انسان مکان های روشن و پرنور را ترجیح می دهد. اما پاسخ بیشتر ناشناخته ها و معماهای کیهان در لابه لای همین تاریکی نهفته، مکان های خالی و پر رمز و رازی که میزبان تعداد بسیار کمی کهکشان هستند.

ادوین هابل در سال ۱۹۲۳ نشان داد که جهان بزرگتر از آن چیزی است که انسان تصور می کرد. بر اساس اکتشافات وی، آنچه که انسان از آن به عنوان حرکت گازها در لبه کهکشان راه شیری یاد می کرد، در واقع بدون اتکا به دیگری، کهکشان محسوب می شوند: کهکشان های بیرونی تنها که در فضایی مطلقاً تاریک مشاهده شده اند. کشف هابل خیال ما را اندکی آسوده ساخت. ما اکنون می دانیم تاریک ترین قسمت آسمان که با تلسکوپ هابل قابل مشاهده است، دارای موادی درخشان به مانند کهکشان راه شیری میباشد.

اما دیدگاه دیگری نیز در خصوص جهان مطرح شده است. از سال ۱۹۸۱ میلادی که اخترشناسان فضای خالی بسیار بزرگی به نام Bootes یا گاوران را کشف کردند، ما دریافته ایم که جهان دارای چاله های سرد، تاریک و تنهایی است که بسیار بزرگتر از چیزی هستند که تصور می کنید. ما باید به منظور رسیدن به درکی حقیقی از جهان، به کاوش در ژرفا ادامه دهیم.

حبابی در دل فضا

فضای خالی گاوران، کره ای سخت با قطر تقریبی ۲۸۰ میلیون سال نوری است که در مجاورت صورت فلکی دب اکبر واقع شده است. زمانی که این فضای خالی بزرگ برای نخستین بار مشاهده شد، تنها یک کهکشان در داخل آن به چشم می خورد. اما بعدها چندین کهکشان دیگر هم مورد شناسایی قرار گرفت. ابر خوشه “ویرگو” ناحیه ای کوچک که کهکشان راه شیری هم شامل می شود، حاوی بیش از دو هزار کهکشان است.

امکان مشاهده کهکشان نزدیک و بزرگی به نام “آندرومدا” بدون چشم مسلح برای انسان وجود دارد. نزدیکی آندرومدا این امکان را به ادوین هابل داد تا با بررسی تک تک ستاره ها، پرده از راز ” وسعت حقیقی جهان ” بردارد. اگر کهکشان ما در فضای خالی Bootes قرار داشت، نزدیک ترین همسایه ی ما در فاصله ای چشمگیر قرار می گرفتند. در این شرایط، مدت زیادی طول می کشید که انسان دریابد مرکز جهان نیست.

این یافته تصادفی ِ آماری نیست. جهان در مقیاس های بزرگتر غالبا به صورت یک شبکه ی کیهانی توصیف می شود که دارای رشته هایی از ماده تاریک غیر قابل مشاهده میباشد. اما بهتر است در این مقاله آن را یک فوم یا کف کیهانی در نظر بگیرید، مانند حباب های صابون در وان حمام. به دلیل کف آلود بودن آن، خوشه های کهکشانی در دیواره ها، تقاطع ها و رشته ها متمرکز می شوند. فضای ما بین آنها عمدتا خالی است.

آشتی با خلاء

بزرگ بودن بیش از اندازه فضای خالی گاوران مشکلی جدی تلقی می شد. فضاهای خالی رشد و گسترش می یابند زیرا لبه های چگال و متراکم آنها دارای کشش گرانشی قدرتمندی است، قوی تر از هر چیزی که در نقطه مرکزی شان وجود دارد. اما سن جهان به اندازه کافی زیاد نبود تا تورم حباب های بزرگ را تجربه کند. ما باید تا سال ۱۹۹۸، یعنی زمان کشف انرژی تاریک منتظر می ماندیم تا به توضیح دقیق تری دست یابیم. انرژی تاریک را فشاری کیهانی تعریف کرده‌اند که نواحی خالی موجود در فضا را وادار به انبساط و گسترش می کند.

اکنون اخترشناس های بسیاری به پاس طبقه بندی و ترسیم نقشه این فضاهای خالی به این نتیجه رسیده‌اند که می توان با بهره‌گیری از همین فضاها اکتشافات بزرگی در آینده انجام داد. شاید تحلیل های آماری ما خیلی زود زمینه را برای اندازه گیری انرژی تاریک، جاذبه و هر نیروی رازآلود دیگر هموار می سازد. و شاید حقایق بیشتری هم در خصوص مفهوم تهی بودن فرا گیریم.

کیهان مملو از فضاهای خالی بسیار بزرگ است

موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

بزرگترین الماس خالص جهان در سیاره زمین کشف شد



محققان به تازگی موفق به کشف بزرگترین الماس جهان در لایه جبه زمین شده اند که این اکتشاف، بینش های تازه ای در مورد جبه زمین و تکامل جغرافیایی سیاره زمین پیش روی محققان قرار می دهد

محققان به تازگی موفق به کشف بزرگترین و معروفترین الماس جهان به نام " Cullinan" بر روی پوسته سیاره زمین شده اند که لقب بزرگترین الماس خالص جهان را از آن خود کرده است.
آنها کشف کرده اند که بزرگترین الماس جهان در بخش متفاوتی از "جبه" زمین و در فرآیندی کاملا متفاوت نسبت به الماس های کوچکتر شکل گرفته است.
یافته های جدید بینش های تازه ای در مورد جبه زمین و تکامل جغرافیایی سیاره زمین پیش روی محققان قرار می دهد. این در حالی است که بر خلاف تصور بسیاری از افراد، الماس ها درون زغال سنگ شکل نمی گیرند، بلکه در اعماق جبه زمین که یک لایه سخت است و حدود 84 درصد حجم سیاره را در بر دارد ایجاد می شوند.
ساختار زمین شامل سه لایه اصلی پوسته، گوشته (جبه) و هسته است. پوسته، بیرونی‌ترین لایه زمین است که بیشتر از اکسیژن و سیلیکون ساخته ‌شده و تنها جایی است که زندگی بر روی آن شناخته شده‌است.
گوشته، بزرگ‌ترین و پهناورترین لایه زمین است و از سنگ‌های نیمه‌جامد بسیار نرم و چگال و بیشتر از آهن و منیزیم ساخته شده‌است. بر اساس یافته های محققان حدود 44.8 درصد "جبه" از اکسیژن، 21.5 درصد از سیلیکون و 22.8 درصد آن از منیزیم تشکیل شده است و فلزات آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم نیز در آن یافت می شود.
سنگ‌کره بخش سفت و سخت زمین و به حالت جامد است و تمام سطح کره زمین از بالای کوه "اورست" تا انتهای درازگودال "ماریانا" را می‌پوشاند و از کانی‌ها ساخته شده‌است.
این در حالی است که دانشمندان هنوز در حال آموختن یافنه های جدید بر روی جبه زمین به سر می برند و به نظر می رسد به دلیل درجه حرارت نزدیک به هسته، سنگ های نیمه مایع در این لایه از زمین وجود داشته باشد.
موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

شناسایی یک ستاره چشمک زن




یک گروه بین المللی از محققان شی اسرارآمیزی را شناسایی کردند که مانع از رسیدن نور یک ستاره جوان موسوم به RIK-210 به زمین می شود.

معمولا وقتی نور یک ستاره چشمک می زند، نشانگر این است که یک جرم فضایی مانند یک سیاره به دور آن می چرخد. اما RIK-210 هیچ کدام از این ویژگی ها را ندارد و این ستاره یکی از چندین ستاره عجیبی است که در ماه های اخیر کشف شده است و به نظر می رسد دارای یک الگوی درخشش غیرقابل توجیه است.
محققان به طور مستمر نور حاصل از ستارگان دوردست را به امید کشف سیارات جدیدی که حول آن ها گردش می کنند، تحت نظر دارند. این شیوه شکار سیاره ها را به درستی شیوه انتقالی نامیده اند. زیرا در این شیوه از چشمک زدن نور ستاره، به وجود یک سیاره در مدار آن پی می برند.
در اغلب موارد محققان با مشاهدات بلندمدت می توانند به علت چشمک زدن ستاره ها پی ببرند؛ اما در مواردی نیز علت این پدیده ناشناخته باقی می ماند.
این پدیده برای اولین بار توسط محققان ناسا در ماموریت فضایی کپلر در جریان استفاده از رصدخانه کپلر برای شکار سیارات جدید از طریق رصد نور ستارگان، کشف شد. سپس این اطلاعات برای ارزیابی بیشتر در اختیار یک گروه بین المللی از محققان در انستیتوی فناوری کالیفرنیا قرار گرفت.
موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

شناسایی مواد منفجره با استفاده از فناوری نانو


محققان با وارد کردن نانولوله ‌کربنی به اسفناج، این گیاه را به نانوحسگری تبدیل کردند که قادر است ترکیبات منفجره را شناسایی کند.

یک گروه تحقیقاتی با قرار دادن نانولوله‌های کربنی در یک نوع گیاه، امکان تشخیص ترکیبات خطرناک و انفجاری را فراهم کردند. این گیاه قادر است بدون نیاز به سیم، اطلاعات مربوط به ترکیبات انفجاری را به ادوات الکترونیکی منتقل کند.
محققان دانشگاه کالیفرنیا نانولوله‌های کربنی را در برگ‌های اسفناج قرار داده و این گیاه را به یک حسگر تبدیل کردند. این حسگر قادر است، مواد انفجاری را شناسایی و اطلاعات مربوط به آن را به یک تلفن همراه منتقل کند.
این فناوری می‌تواند کاربردهای زیادی در بخش کشاورزی داشته باشد، به طوری که این نوع حسگرها می‌تواند توسط کشاورزان برای رصد گیاهان سالم مورد استفاده قرار گرفته و همچنین از آنها برای بهبود محصولات استفاده کرد. همچنین وزارت دفاع نیز می‌تواند از این فناوری برای تولید حسگرهایی استفاده کند که امکان شناسایی مواد انفجاری را فراهم می‌کند.
این پروژه یکی از نخستین مثال‌هایی است که در آن فناوری‌ نانو با استفاده از مهندسی وارد گیاه می‌شود. به این فناوری، نانوبیونیک گیاهی گفته می‌شود؛ در این روش محققان نانومواد را به گیاه منتقل می‌کنند. این نانومواد موجب بروز خواص الکترونیکی، نوری و شیمیایی ویژه‌ای می‌شوند.
در مقاله‌ای که این گروه منتشر کردند، نشان داده شده است که با وارد کردن نانولوله‌ کربنی به گیاه اسفناج، این گیاه می‌تواند ترکیبات شیمیایی موسوم به نیتروآروماتیک را شناسایی کند؛ ماده‌ای که معمولاً در مواد منفجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
زمانی که این ترکیب در محیط وجود داشته باشد، نانولوله کربنی شروع به تابش فلورسانس می‌کند که این تابش توسط دوربین مادون قرمز شناسایی می‌شود. این دوربین را می‌توان روی تلفن همراه قرار داد تا اطلاعات از طریق ایمیل به کاربر ارسال شود.
موافقین ۱ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

جبران کم آبی و استحصال آب‌های ژرف یا فسیلی


ایران کشوری استثنایی در زمینه داشتن منابع آبی به ویژه منابع آبی ژرف است که به گفته برخی کارشناسان اگر استحصال آب های ژرف طبق پژوهش های دقیق، جانمایی درست و تاکید بر اثبات تجدیدپذیر بودن صورت گیرد، در شرایط کمبود شدید آب شرب بلامانع است.

ایران کشوری خشک و نیمه خشک است اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای چهار اقلیم و فصول چهارگانه است که این مساله این کشور را استثنایی کرده است. همچنین تنوع گیاهی و جانوری، وجود کوه های سر به فلک کشیده، بیابان های داغ و سوزان، فصل های گرم و سرد همزمان با هم، نعمتی است که این کشور را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است.
اما چند سالی است این بهشت دچار کم آبی شده و در واقع زنگ خطر برداشت بی رویه منابع آبی آن به صدا درآمده است؛ بسیاری از تالاب ها و رودخانه ها خشک شده اند که ادامه این روند بسیار خطرناک خواهد بود و به اعتقاد برخی کارشناسان تا چند سال آینده برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه می شویم هرچند در حال حاضر نیز بسیاری از شهرها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
بر این اساس چندی پیش قائم مقام وزارت نیرو که دستگاه متولی تامین آب کشور است اعلام کرد که این وزارتخانه در حال پیگیری و بررسی منابع آبی به عنوان ' آب های ژرف' در کشور در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است.
حال این سوال پیش می آید که منظور وزارت نیرو آب های ژرف است یا آب های فسیلی، زیرا دو نوع منبع آبی در این راستا در کشور وجود دارد یکی آب های فسیلی در عمق هزار تا دو هزار متری است که تجدیدپذیر نیست و دیگری آب های ژرف که در عمق 800 متری و تجدیدپذیر است؛ این درحالی است که وزارت نیرو اعلام کرد آب های در عمق دو هزار متری را بررسی می کند و اعتبار 200 میلیارد ریالی نیز برای مطالعه آن پیش بینی کرده است.
محمد درویش مسئول گروه اقتصادی اجتماعی در بخش تحقیقات بیابان در این باره به خبرنگار علمی ایرنا گفت: یک پارامتر در حوزه دانش آب شناسی وجود دارد که به عنوان آب های فسیلی است که در طول میلیون ها سال در لایه های زیرین زمین شناسی و در عمق هزار تا دو هزار متری وجود دارد و به هیچ عنوان تجدیدپذیر نیستند.
وی تاکید کرد: اعتقاد بیشتر کارشناسان آب این است تا جایی که امکان دارد آب های فسیلی برداشت نشود زیرا ممکن است برداشت آن موجب افزایش زمین لغزش ها و ناپایداری ها در سطح زمین و بروز مشکلات غیرقابل پیش بینی و غیرقابل جبران شود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع ادامه داد: اما در برخی کشورها مانند ایران علاوه بر آب های فسیلی نوع دیگری نیز وجود دارد که به آب های ژرف معروف است و تا عمق 800 متری وجود دارد و تجدیدپذیر است.
وی گفت: این آب ها معمولا در سرزمین هایی که گسل های فراوان و تشکیلات زمین شناسی جوان مانند ایران دارد که در معبر چندین گسل مشهور از سمت هندوکش، سپر عربستان و منطقه میاندروان قرار دارد، می توان شاهد پناه گرفتن بخشی از آب ها در این مناطق بود که به آب های ژرف معروف است.
درویش اظهار کرد: در کشور ما اعتقاد بیشتر پژوهشگران و آبشناسان بر این است که آب های ژرف در ایران کاملا منبع ارزشمندی است زیرا برداشت و استفاده از آن به مراتب کم هزینه تر از انتقال آب بین حوضه ای، سدسازی، شیرین کردن و نمک زدایی از آب است.
وی تاکید کرد: اگر مطالعات دقیق در این باره صورت گیرد، می تواند به عنوان منبع راهبردی و استراتژیک مدنظر دولتمردان و کلان نگران برنامه ریزی در کشور قرار گیرد.
درویش افزود: البته قبل از اینکه اقدام به برداشت از این آب ها شود، باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد؛ اول اینکه آیا تمام تمهیدات لازم برای استفاده حداکثر از راندمان درخور آب را انجام داده ایم؟ آیا میزان ضایعات در بخش کشاورزی را به حد استاندارد کاهش داده ایم؟ آیا تعداد بازچرخانی آب را به حد مطلوب آن نزدیک کرده ایم ؟ آیا آن زمان است که به فکر استحصال از آب های ژرف باشیم.
وی گفت: هزینه برداشت آب های ژرف 1.1 دلار برای هر مترمکعب است که در مقایسه با هزینه آب شیرین کن که حدود 2.8 دلار در هر مترمکعب است، مقرون به صرفه تر است اما در مقایسه با استحصال روش های طبیعی مانند رودخانه ها همچنان روش گرانی است.
درویش تاکید کرد: استحصال آب های ژرف به شرط پژوهش های دقیق، جانمایی درست و تاکید بر اثبات تجدیدپذیر بودن آن بلامانع است و می شود از آن در مواقعی که با بحران های اجتماعی و کمبود شدید آب شرب مواجه هستیم صرفا برای تامین آب شرب استفاده کرد.
وی اظهار کرد: برداشت آب های ژرف فقط برای آب شرب اقتصادی است نه برای توسعه کشاورزی و صنعت، زیرا آبی که با این هزینه های گزاف استحصال می شود، به هیچ عنوان برای بخش کشاورزی و صنعت توصیه نمی شود، البته نباید فراموش کرد که برداشت همین آب نیز در همه جای کشور ممکن نیست.
مسئول گروه اقتصادی اجتماعی در بخش تحقیقات بیابان گفت: ایران یک کشور استثنایی در این زمینه است زیرا قابلیت بسیار خوبی در زمینه آب های ژرف دارد و می توانیم به روش صحیح از آن استفاده کنیم اما نکته مهم این است افرادی که در زمینه سدسازی یا انتقال آب بین حوضه ای فعالیت می کنند، چشم بسته با این کار مخالفند زیرا فکر می کنند اگر این اتفاق بیفتد کار آنها تعطیل می شود بنابراین به شرطی که استحصال کاملا علمی و با جانمایی صحیح باشد، مشکلی پیش نمی آید.
درویش با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی منابع آبی کشور تاکید کرد: همواره این نگرانی وجود دارد که اگر به سمت برداشت آب های ژرف پیش رویم، این منابع نیز به سرنوشت منابع کنونی آبی کشور دچار شوند از این رو باید حتما قبل از اقدام به هر کاری پژوهش دقیق در زمینه توان تجدیدپذیر بودن آنها و اینکه چه میزان می توان آب از آن برداشت کرد، صورت گیرد و نباید بی محابا پیش رویم.
وی افزود: یکی از مشکلات ایران این است که کشوری زلزله خیز است بنابراین اگر با دست خود میزان آسیب پذیری کشور را افزایش دهیم، می تواند موجب آسیب بیشتر کشور در زمینه زلزله شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی