دانش-ایران

متن هایی علمی

۳۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

پرتاب اولین ماهواره برای "ملت فضایی" تا دوماه دیگر



به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، سال گذشته طی یک فراخوان حدود 200 هزار نفر تصمیم‌ گرفتند دیگر شهروندان ساکن زمین نباشند و پایه‌گذاران یک پایگاه فضایی قابل سکونت موسوم به "آسگاردیا"(Asgardia) باشند. 17 درصد این افراد زن و بقیه مرد هستند.

 هدف از تأسیس "آسگاردیا" ایجاد یک فضای امن و مطمئن و صلح‌آمیز برای انسان‌هاست.

تاسیس این در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۶ توسط "ایگور آشوربیلی"( Igor Ashurbeyli)، بنیانگذار مرکز تحقیقات هوا و فضا بین‌المللی وین و رئیس کمیته علوم فضایی یونسکو پیشنهاد شد.

 هدف وبسایت آن نیز در حال حاضر پذیرش مردم  برای ثبت نام و شهروند پذیرفتن است با هدف این‌که سازمان ملل متحد آن‌ها را به عنوان یک دولت مستقل، به رسمیّت بشناسد. 

این کشور توسّط ۱۲ وزارت‌خانه از جمله وزارت‌خانه‌های علوم، فضا، آموزش و پرورش، اطّلاعات و ارتباطات، امور خارجه، تجارت و بازرگانی، دارایی، ایمنی و امنیّت، دادگستری، ادغام و یک وزارت‌خانه دیگر که در فیسبوک آسگاردیا توسط جامعه آن پیشنهاد می‌شود، اداره خواهد شد. وزرای این وزارت‌خانه‌ها نیز قبل از نخستین انتخابات، توسّط آشوربیلی انتخاب می‌شوند و بنا است که انتخاباتی هم در ژوئیه ۲۰۱۷ برگزار شود.

دکتر آشوربیلی در کنفرانس خبری خود روز 18 ژوئیه (28 خرداد) را روز ملی این کشور اعلام کرد و افزود: رای‌گیری برای طرح پرچم، سرود ملی، نشان ملی و قانون اساسی آسگاردیا که در طی شش ماه گذشته تدوین شده، انجام خواهد شد.

طی پنج سال اول تاسیس آسگاردیا، آشوربیلی رئیس حکومت خواهد بود و پس از آن پارلمان منتخب شهروندان این کشور فضایی رئیس حکومت را انتخاب خواهند کرد.

در قدم اول برای تاسیس این کشور یک ماهواره با نام آسگاردیا-1 به فضا پرتاب خواهد شد.

این ماهواره فوق‌العاده کوچک به وزن 2.8 کیلوگرم خواهد بود و صرفا به صورت نمادین اطلاعات 100 هزار نفر اول ثبت‌نام کننده در سایت را به فضا خواهد برد.

آشوربیلی این اقدام را که در ماه اوت انجام خواهد شد اولین قدم در تاسیس این "کشور فضایی" قلمداد کرده، هر چند این موضوع که آیا واقعا آسگاردیا می‌تواند اولین کشور فضایی باشد سوالات و ابهامات فراوانی دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

آشنایی با سازمان‌های استانداردسازی فناوری نانو



به گزارش ایسنا، در هر زمینه‌ای مجموعه‌ای از استانداردها وجود دارد که سنجش کمیت‌ها بر اساس آنها صورت می‌پذیرد.

نانوفناوری نیز از این مقوله جدا نیست و به هر حال برای اطمینان از صحت عملکرد، دقت در تولید محصولات و سلامت آنها می‌بایست یک سیستم استاندارد مشترک وجود داشته باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده استانداردهایی برای تایید نهایی محصولات و امکان استفاده از آنها در سال‌های بعد از تولید نیز باید تعریف شود.

هر محصولی که از فناوری نانو استفاده کند و قرار باشد تجاری‌سازی شده و به بازار عرضه شود، می‌بایست این استانداردها را داشته باشد.

از جمله خطراتی که محصولات غیراستاندارد در عرصه نانو می‌توانند ایجاد کنند، تاثیر مخرب روی اعضای حیاتی بدن مانند کبد، معده و شش‌ها است که به سرطان منجر خواهد شد.

در تحقیقی که دانشگاه آکسفورد منتشر کرده است به این موضوع اشاره شده است که شش‌ها آسیب‌پذیرترین عضو بدن در برابر نفوذ نانوذرات سمی و غیراستاندارد محسوب می‌شوند.

ابعاد نانوذرات، یکی از مهمترین ویژگی‌های آنها در واکنش داشتن با اعضای بدن موجودات زنده است.

در صورتی که ابعاد آنها در حد چند میکرومتر باشد، امکان نفوذ آنها به سلول‌ها وجود دارد و به این ترتیب این ذرات وارد خون شده و اعضایی مانند کبد، قلب و گلبول‌های قرمز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با توجه به بازار چندین میلیارد دلاری در زمینه فروش محصولات نانو، استانداردسازی و رعایت آنها از سوی شرکت‌ها، مهم‌ترین ویژگی یک محصول سالم بودن و عدم وجود مخاطره در استفاده از آن محسوب می‌شود.

آشنایی با مراجع استانداردسازی نانوفناوری

گروه‌های متعددی در سراسر دنیا در حال وضع و توسعه استانداردهای نانوفناوری هستند.

برخی از سازمان‌های استانداردسازی و کمیته‌های نانوفناوری مربوطه‌شان به شرح زیر هستند:

-سازمان استانداردسازی جهانی (ISO) ، کمیته فنی ((TC 229 بخش نانوفناوری‌ها

-کمیته جهانی ASTM E56 نانوفناوری (که سابقا با عنوان "جامعه آمریکایی برای آزمایش و مواد" شناخته می‌شد).

-کمیسیون جهانی الکتروتکنیک کمیته فنی 113 (استانداردسازی نانوفناوری برای محصولات و سامانه‌های الکتریکی و الکترونیکی)

- شورای نانوفناوری موسسه مهندسان برق و الکترونیک

این گروه‌ها به صورت داوطلبانه استانداردهای حوزه نانوفناوری را توسعه و بهبود می‌بخشند. استانداردهایی که به بهترین نحو و با پایه‌های قوی علمی فرمول بندی شده‌اند از دل چنین انجمن‌های جهانی بیرون آمده‌اند.

رهبری و مشارکت آمریکا در روند استانداردسازی و بهبود استانداردهای نانوفناوری به این کشور اجازه می‌دهد تا رویکرد کلی و عملکرد فنی در بخش نانوفناوری را در هر کجای دنیا سازمان دهد.

علاوه بر این که گروه‌های دیگر نظیر موسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI) با در اختیار داشتن پایگاه داده استانداردها نیز در حال همکاری و مشارکت برای توسعه و بهبود استانداردهای حوزه نانوفناوری هستند.

پژوهش دولت فدرال آمریکا مربوط به اندازه‌گیری علوم و فناوری با سرپرستی موسسه ملی استانداردها و فناوری آمریکا (NIST) انجام گرفت. نمایندگان این موسسه مدیریت "ASTM" و کمیته E56 در بخش نانوفناوری را برعهده دارند.

آمریکا همچنین رهبری "ISO TC 229s" در کارگروه شماره 3 مشتمل بر سلامتی، امنیت و ابعاد زیست محیط نانوفناوری‌ها با نماینده‌ای در موسسه ملی امنیت حرفه‌ای و سلامت (NIOSH) بر عهده دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

رصد لحظه‌های ابتدایی حیات یک ستاره



به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، ستاره "اوریون کی.ال"(Orion KL) که در صورت فلکی "اوریون" قرار دارد پس از تشکیل اقدام به انتشار حجم زیادی از گاز داغ در فضای پیرامون خود کرده است که محققان برای اولین بار موفق به رصد آن شده‌اند.

این رصد به محققان ثابت کرد که جریان گاز به عنوان یک ترمز در برابر گردش ستاره به دور خودش در زمان شکل گرفتن عمل می‌کند.

دکتر "تومویا هیروتا"(Tomoya Hirota) محقق ارشد این تحقیق و عضو رصدخانه ملی ژاپن گفت: ما موفق شدیم جریان گازی که از این ستاره تازه متولد شده به بیرون ارسال می‌شود به طور کامل رصد کنیم و اطلاعات دقیقی از روند ارسال گاز به فضای بیرونی ستاره‌های تازه متولد شده به دست بیاوریم.

زندگی یک ستاره از به داخل کشیده شدن و تراکم یک سحابی گاز آغاز می‌شود که عمدتاً شامل هیدروژن به همراه هلیم و  کمی از عناصر دیگر است. وقتی که چگالی هسته ستاره به اندازه کافی می‌رسد، هیدروژن در فرایندی پایدار توسط همجوشی هسته‌ای به هلیم تبدیل شده و انرژی فراوانی آزاد می‌شود. سایر قسمت‌های داخلی ستاره این انرژی را از طریق فرایندهای تابش و همرفت به  بیرون انتقال می‌دهند. فشار داخلی ستاره از فروریختن آن بر اثر نیروی گرانشی خودش جلوگیری می‌کند.

پیش از این رصد تصور می‌شد که سرعت چرخش ستاره‌ها به دور خودشان بیشتر از این باشد اما جریان گازی متصاعد شده از این ستاره محققان را مجاب کرده که این سرعت در مواردی می‌تواند کمتر باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

وقتی 3 تلسکوپ بزرگ همزمان خورشید را رصد می‌کنند



به گزارش ایسنا و به نقل از ناسا، در تصویر منتشر شده از سوی "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) نقاطی که میزان فعالیت و واکنش‌ها در آنها زیادتر از بقیه است مشخص شده است.

این تصویر با تلفیق تصاویر سه تلسکوپ بزرگ در هم ایجاد شده است.

رصد اشعه‌های ایکس پرانرژی خورشید بوسیله مجموعه تلسکوپ‌های طیفی ناسا موسوم به "NuSTAR" انجام شده است که نقاط پرفعالیت را با رنگ آبی نمایش داده است.

پرتوهای کم‌انرژی اشعه ایکس خورشید بوسیله فضاپیمای ژاپنی "هیندو"( Hinode ) رصد شده‌اند و در این عکس به رنگ سبز دیده می‌شود.

این فضاپیما در تاریخ 22 سپتامبر 2006 به فضا پرتاب شده و با همکاری آمریکا و انگلیس به مطالعه و تصویربرداری از خورشید مشغول است.

"رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا"(SDO) نیز پرتوهای فرابنفش خورشید را رصد کرده که در تصویر با رنگ‌های زرد و قرمز مشخص شده‌اند.

براساس اعلام ناسا، هر سه تلسکوپ در تاریخ 29 آوریل 2015 اقدام به رصد خورشید کرده‌اند و این تصویر حاصل همکار همزمان آنهاست.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کربن فوق قوی با خاصیت الاستیکی و رسانایی



به گزارش ایسنا و به نقل از شینهوا، سرپرست این گروه تحقیقاتی زیشنگ ژائو، پروفسور دانشگاه یانشان چین می‌گوید: به بیان ساده، بهترین خواص گرافن و الماس که هر دو اشکالی متفاوتی از کربن هستند در این ماده با هم ترکیب شده است.

وی ادامه می‌دهد: ترکیب این خواص کاربردهای بسیار زیادی در نیروهای نظامی و صنعت هوا و فضا دارد.

کربن عنصری است که به نظر می‌رسد قابلیت‌های نامحدودی دارد. این ویژگی به این خاطر است که کربن می‌تواند پیوندهای شیمیایی مختلفی تشکیل دهد و به این ترتیب ساختارهای بسیار جالبی از خود نشان دهد.

فشار ابزار مناسبی برای کنترل این پیوندهای شیمیایی است و می‌تواند این انتقال فاز را به پیش ببرد و عاملی برای تغییر شکل کربن باشد. به عنوان مثال در شرایط فشار بالا، گرافیت نرم به الماس تبدیل می‌شود که سخت‌ترین ماده‌ای است که تاکنون بر روی زمین شناخته شده است.

در این مطالعه جدید محققان ساختار بی‌نظمی از کربن به نام کربن شیشه‌ای را تحت فشار و گرما قرار دارند تا شکل جدیدی از این عنصر بسازند.

ژائو می‌گوید: این فرایند مشابه با فرایند تبدیل گرافیت به الماس است اما دمای استفاده شده آن قدر بالا نیست که منجر به تولید الماس شود.

نتیجه کربن شیشه‌ای فشرده‌ای است که خواص هیبریدی استثنایی از خود نشان می‌دهد که شامل سبکی، قدرت بسیار زیاد، سختی، الاستیکی و رسانایی جریان الکتریکی است.

این کربن شیشه‌ای فشرده بیش از دو برابر قوی‌تر از فیبرهای کربنی معمولی، الماس سیمانی، کاربید سیلیکونی و سرامیک‌های برم کاربیدی است که در حال حاضر در صنایع استفاده می‌شوند.

ژائو می‌گوید: ما به مطالعات خود ادامه می‌دهیم تا مواد ساختاری جدیدی ایجاد کنیم که قدرت، سختی و خاصیت الاستیکی قابل توجهی دارند. هدف نهایی ما دستیابی به ماده فوق قوی و بسیار سختی است که خاصیت فوق الاستیکی داشته باشد.

این یافته در مجله Science Advances به چاپ رسیده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

تصویر زیبای ناسا از فوران آتشفشان آلاسکا



به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) در توضیح این عکس نوشت: ستون خاکستر و رسوب ناشی از فعالیت آتشفشان آلاسکا در دریای برینگ در این تصویر به رنگ سبز دیده می‌شود.

این تصویر بوسیله ماهواره "لندست-8"(LandSat-8) در تاریخ 5 ژوئیه (15 خرداد) از آتشفشان بوگوسلف ( Bogoslof)گرفته شده است. این کوه از ماه دسامبر سال 2016 به صورت مداوم در حال فعالیت است.

ارتفاع این جزیره در حدود 100 متر بالاتر از سطح دریاست و حدود 1800 متر از آن زیر آب دریای برینگ قرار دارد.

فعالیت این آتشفشان در مرحله "نارنجی" قرار دارد که به معنی فعالیت محدود با انفجارهای کوچک و خروج محدود گدازه‌های آتشفشانی به همراه بخار است.

این تصاویر در ساعت 14 به وقت محلی گرفته شده است و ارتفاع بخارهای متصاعد شده از آن حدود 11 هزار تا 14 هزار متر از سطح دریا بوده است.

براساس آمارهای منتشر شده آلاسکا به تنهایی 70 درصد فوران‌های آتشفشانی در آمریکا را به خود اختصاص داده است و 42 آتشفشان از مجموع 65 آتشفشان در این ایالت واقع شده است.

خاکسترهای آتشفشان‌ها می‌تواند بر حرکت هواپیماها تاثیرگذار باشد و به همین دلیل همواره فعالیت‌های آتشفشانی از زمین و فضا مورد رصد دقیق قرار می‌گیرند.


موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

مشاهده اثر اسپین الکترونی در نانوبلورهای محلول‌محور




به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، نانوبلورهای محلول‌محور در نوردهی آخرین نسل نمایشگرهای دارای پنل مسطح کاربرد دارد؛ آنها همچنین در حوزه‌های دیگر مانند تشخیص و درمان‌های پزشکی نیز کارآمد هستند.

به تازگی محققان موفق به اثبات و تایید اثرات اسپین در چنین نانوبلورهایی شده‌اند. تیم‌های تحقیقاتی در آینده قادر خواهند بود با استفاده از این دستاورد، فرستنده‌های به صرفه‌تر و قدرتمندتر و همچنین تراشه‌های رایانه‌ای با ویژگی مصرف برق کمتر تولید کنند.

تیم دانشگاه هامبورگ با همکاری محمد مهدی رامین موید، دانش‌آموخته دانشگاه خواجه نصیر طوسی، بر روی تولید و تعیین ویژگی‌های نانوبلورهای نیمه‌رسانای دوبعدی تمرکز دارند. ساختار این سازه‌ها و همچنین ویژگی‌های نوری و الکتریکی آن‌ها قابل تنظیم است و این امر آن‌ها را در تولید سلول‌های خورشیدی و مدارهای رایانه‌ای کاربردی می‌کند.

در مقایسه با ابزاری که مبتنی بر حرکت الکترون هستند، اجزای اسپینترونیک مبتنی بر جهت اسپین الکترون‌ها عمل می‌کنند. زمانی که نور از داخل این عناصر نوری عبور می‌کند، می‌تواند به صورت دورانی پلاریزه شود بدین معنا که نور نیروی گشتاور دریافت می‌کند.

با تاباندن نور پلاریزه دورانی (circular-polarized light) بر روی نانوبلورهای محلول محور ، امکان آرایش بارهای الکتریکی با توجه به گشتاور (اسپین) آنها در مواد نیمه‌رسانا و تبدیل‌شان به جریان الکتریکی بدون اعمال ولتاژ وجود دارد. بررسی جریان برق تولید شده اطلاعاتی درباره ویژگی‌های وابسته به اسپین بلور ارائه می‌دهد.

موید و همکارانش موفق به تایید وجود اثر اسپین الکترونی در نانوسازه‌های سولفید سرب دوبعدی شدند. این دستاورد مهم است زیرا چنین اثری به دلیل تقارن بالای بلورین نانوبلورها در حالت عادی قابل مشاهده نیست و فقط با تاثیر چنین میدان الکتریکی موثری است که این تقارن شکسته می‌شود و می‌توان جریان را اندازه‌ گرفت.

با تغییر دادن ضخامت لایه نانوبلور و همچنین ویژگی نور به کار رفته و شدت میدان‌های الکتریکی، می‌توان این اثر را کنترل کرد.  این امر امکان سازگارشدن شرایط با کاربردهای هدفمندی را می‌دهد که به نوبه خود امکان دستکاری خارجی اسپین الکترون را ممکن می‌سازند.

مشاهده آزمایشگاهی این اثر با شبیه‌سازی‌های ساختار الکترونیکی مواد در دانشگاه هامبورگ انجام شد. یافته‌های موید و همکارانش ارزشمند است زیرا آن‌ها برای نخستین بار نشان دادند رخداد اثرات اساسی انتقال اسپین الکترونی در نانومواد تولیدشده به صورت شیمیایی امکان‌پذیر است.

این دستاورد در ارتقای دانش محققان درباره ویژگی‌های اپتوالکترونیک نانوساختارهای محلول‌محور به عنوان اساسی برای بررسی بیشتر سیستم‌های دوبعدی کارآمد و کارکرد آن‌ها در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات و کاتالیزگر موثر است.

نانوفناوری، حوزه‌ای کلیدی در قرن بیست و یکم به شمار می‌آید چون مواد با ابعاد چند نانومتر (یک میلیونم میلی‌متر) دارای ویژگی‌های نوری، مغناطیسی، الکتریکی و فتوالکتریکی هستند.

می‌توان از این خصوصیات در ساخت دیودهای کارآمد منتشرکننده نور ، سلول‌های خورشیدی، حسگرهای جدید، آشکارسازهای نوری، فرستنده‌های انعطاف‌پذیر و تراشه‌های رایانه‌ای مفید و همچنین در حوزه‌های پزشکی و زیستی بهره برد.

درک ویژگی‌های اپتوالکتریکی نانوسازه‌ها و کنترل دقیق این ویژگی‌ها امکان کاربرد آن‌ها در ابزار الکترونیکی نیمه‌رسانای مورد کاربرد در سیستم‌های نوری و الکترومغناطیسی را می‌دهد؛ این امر به نوبه خود منجر به ساخت پردازشگرهای صرفه‌جویی‌کننده در مصرف برق می‌شود.

جزئیات این دستاورد علمی در Nature Communications منتشر شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

کشف مولکول‌های پروبیوتیک در اطراف ستاره مشابه خورشید



به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، محققان شیلیایی در اطراف ستاره "IRAS 16293-2422" که در صورت فلکی "مارافسای"(Ophiuchus ) قرار دارد، نشانه‌هایی از وجود مولکول‌های "متیل ایزوسیانات" یافته‌اند که می‌تواند حاکی از وجود حیات بیگانه در اطراف این ستاره باشد.

ستاره‌های این صورت فلکی تقریبا هم‌اندازه خورشید هستند اما در مراحل ابتدایی شکل‌گیری قرار دارند.

براساس اعلام "رصدخانه جنوبی اروپا"(European Southern Observatory) این اولین بار است که نشانه‌هایی از این ماده شیمیایی در اطراف یک ستاره کشف می‌شود.

در این بیانیه آمده است: کشف این مواد ما را بسیار شگفت‌زده کرده است زیرا ویژگی‌های این سامانه را به خورشید و سیارات مشابه زمین نزدیک کرده است و با کشف این مولکول‌های پروبیوتیک یک قطعه دیگر از پازل چگونگی ایجاد حیات بر روی زمین پیدا شده است.

پیش از این منجمان در صفحه گرد و غبار اطراف این ستاره یک فرم ساده از قند موسوم به "گلیکولالدهید"(glycolaldehyde) را یافته بودند که یکی از مواد سازنده RNA است و به عنوان یکی از پایه‌ای‌ترین نشانه‌های حیات محسوب می‌شود.

"نیلز نیگترینک"(Niels Ligterink) و "آئودری کوتنز"(Audrey Coutens) از محققان دانشگاه آمستردام هلند و دانشگاه کالج لندن که در کشف مولکول متیل ایزوسیانات در این سامانه شرکت داشته‌اند، در بیانیه‌ای در رابطه با این کشف اعلام کردند: این سامانه ستاره‌ای همچنان در حال ارائه اطلاعات بیشتری درباره خودشان به ما هستند. مولکول‌های جدید از ارکان بنیادین برای ایجاد پپتایدها و آمینواسیدها هستند که در ایجاد پروتئین‌ها نقش کلیدی دارند.

محققان در این کشف علاوه بر استفاده از اطلاعات تلسکوپ "آلما"(ALMA) از شبیه‌سازی رایانه‌ای و شیمیایی ساختار صفحات گرد و غبار و گاز اطراف این ستاره نیز استفاده کردند.

نتایج این شبیه‌سازی‌ها نشان داد که منبع ایجاد ماده متیل ایزوسیانات، ذرات یخی هستند که در شرایط فوق‌العاده سردی که مشابه فضای میان‌ستاره‌ای است به وجود آمده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که یک سامانه مشابه منظومه شمسی در ابتدای شکل‌گیری خود قرار دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Royal Astronomical Society منتشر شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

آلودگی صوتی، تهدیدی برای حیات وحش




مطالعه‌ای جدید دریافته است که سر و صدای بشر بیشتر از نیمی از مناطق محافظت شده‌ی طبیعی در ایالات متحده را آلوده می‌کند تا حدی که این آلودگی صوتی می‌تواند در توانایی حیوانات برای شکار کردن و بقا در حیات وحش اختلال ایجاد کند. طبق گزارش منتشر شده توسط مجله science، در ۴۹۲ مکانی که پناهگاه‌هایی برای تنوع زیستی در سراسر کشور آمریکا بودند، صداهایی ضبط شد. از این گزارش محققان دریافته‌اند که در ۶۳ درصد مناطق حفاظت شده، سر و صدای پس زمینه از سه دسی‌بل فراتر می‌رود.

در ۲۱ درصد مناطق سر و صدای پس زمینه ۱۰ دسی‌بل بالاتر از شرایطی بود که تاثیر انسانی وجود نداشت. «ریچل بوکستون»، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه و زیست‌شناس بقای تنوع زیستی از دانشگاه ایالت کلورادو گفت: «افزایشی دو و ده برابری در سطح صداها فراتر از حد طبیعی وجود دارد.» بوکستون گفت: «از زاویه دیگر که به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که سر و صدای تولید شده توسط بشر، منطقه‌ای که صداهای طبیعی می‌توانست تا ۵۰ و ۹۰ درصد شنیده شود را کاهش داده است.» او گفت: «بنابراین اگر شما می‌توانستید صدایی را در فاصله‌ی ۳۰ متری بشنوید، حال شما می‌توانید آن‌را تنها در ۱۵ متری بشنوید.»

الگوریتمی کامپیوتری برای تخمین زدن خط مبنا برای صداهای طبیعی در محیطی براساس ویژگی‌های منحصر به فرد آن استفاده شد. منشاء این سر و صدای اضافی شامل اکتشاف نفت و گاز، شکست لایه‌های زمین به هنگام حفاری برای استحصال گاز طبیعی، فعالیت‌های معدن‌کاری و استخراج مواد، موتور سیکلت‌ها و ترافیک وسایل نقلیه و به‌طور کلی توسعه‌ی انسانی است. تاثیر این سر و صداهای اضافه شده می‌تواند گسترده باشد. باکستون گفت: «پرندگان ممکن است شرایط سخت‌تری برای یافتن جفت داشته باشند یا گونه‌ای طعمه ممکن است نتواند نزدیک شدن شکارچی را بشوند و در نتیجه به احتمال زیاد شکار می‌شود. حتی اگر تنها یک گونه به‌طور مستقیم توسط این سر و صداها تحت تاثیر قرار بگیرد، این تاثیرات ممکن است به درون جامعه‌ای اکولوژی سرازیر شود.» محققان اظهار داشتند که این مطالعه نشان می‌دهد که آلودگی صوتی انسان، در حالی که اغلب مشکلی شهری در نظر گرفته می‌شود، بسیار گسترده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی

حضور 5 دانشگاه ایران در جمع برترین‌های دنیا




- سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: نتایج رتبه بندی سال 2018 میلادی کیو اس که به تازگی منتشر شده است، از حضور دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و شهید بهشتی در جمع 959 دانشگاه برتر جهان نشان دارد.

دکتر محمدجواد دهقانی ادامه داد: در این رتبه بندی دانشگاه صنعتی شریف با کسب رتبه 480-471، صنعتی امیرکبیر با رتبه 550-501، علم و صنعت ایران با رتبه 600-551، تهران با رتبه 650-601 و شهید بهشتی با رتبه 1000-801 حضور یافتند.
دهقانی اظهار داشت: کیو اس به عنوان یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی، هرساله دانشگاه های برتر جهان را رتبه بندی می کند. کیو اس در سال 2018 میلادی تعداد 959 دانشگاه از 84 کشور را تحت پوشش رتبه بندی جهانی خود قرار داده است. روش شناسی رتبه بندی جهانی کیو اس بر اساس دامنه گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی طراحی شده است . دانشگاه ها توسط 6 شاخص در قالب 4 حوزه کلی آموزش، پژوهش، قابلیت جذب در بازار کار و بین المللی سازی ارزیابی می شوند. شش شاخص رتبه بندی جهانی کیو اس عبارت هستند از بررسی شهرت دانشگاه با وزن 40%، ارزیابی کارفرمایان با وزن 10% ، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی با وزن 5%، نسبت دانشجویان بین المللی با وزن 5%، میزان استنادات به ازای هر عضو هیات علمی با وزن 20% و نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو با وزن 20%.
پایگاه رتبه بندی کیو اس برای بررسی تعداد مقالات پژوهشی، اطلاعات پنج ساله دانشگاه ها را در پایگاه استنادی اسکوپوس مورد بررسی قرار می دهد.
وی گفت: در رتبه بندی جهانی سال 2018 میلادی کیواس، موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) برای ششمین دوره متوالی عنوان برترین دانشگاه جهان را به دست آورده است. دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد، موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، دانشگاه شیکاگو و موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ سوئیس به ترتیب رتبه دوم تا دهم را در رتبه بندی جهانی سال 2018 کیو اس کسب کردند.

*وضعیت دانشگاه های برتر قاره های مختلف در رتبه بندی سال 2018 کیو اس
دهقانی در ادامه افزود: در رتبه بندی جهانی کیو اس 183 دانشگاه در آمریکای شمالی ، 252 دانشگاه از قاره آسیا، 369 دانشگاه از قاره اروپا، 18 دانشگاه از قاره آفریقا، 89 دانشگاه از قاره آمریکای لاتین و 45 دانشگاه از قاره استرالیا دانشگاه های برتر جهان در سال 2018 را تشکیل می دهند.
*قاره اروپا
وی افزود: در رتبه بندی جهانی کیواس سال 2018 میلادی در مجموع 369 دانشگاه از کشورهای اروپایی حضور دارند که دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد ، دانشگاه کالج لندن و امپریال کالج لندن از انگلستان با رتبه های 5، 6 ، 7 و 8 جهانی به عنوان 4 دانشگاه برتر اروپا معرفی شدند. موسسه تکنولوژی فدرال زوریخ از کشور سوئیس و حائز رتبه 10 جهان و 5 اروپا، به عنوان برترین دانشگاه های قاره اروپا خارج از کشور انگلستان شناخته شد. اگرچه کشور انگلستان خانه برترین دانشگاه های اروپایی است با این حال نتایج رتبه بندی سال 2018 کیو اس نشان داد که 51 دانشگاه از 76 دانشگاه آن دچار افت رتبه شدند.
*قاره آسیا
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر خلاف اروپا، دانشگاه های آسیایی و جوان هر ساله نتایج نظام های رتبه بندی را دستخوش تغییر و تحول می کنند. در رتبه بندی کیو اس در مجموع 252 دانشگاه از قاره آسیا حضور دارند که دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رتبه 11، دانشگاه ملی سنگاپور با رتبه 15، دانشگاه تسینگهوا از چین با رتبه 25 جهانی، دانشگاه هنگ¬کنگ با رتبه 26جهانی و دانشگاه توکیو از ژاپن با رتبه 28 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.
در رتبه بندی کیو اس دانشگاه هایی چون دانشگاه صنعتی نانیانگ و دانشگاه پیشرفته علم و صنعت کره که بر بعد صنعت تمرکز یافته اند توانسته اند با رشد جایگاه نتایج خیره کننده ای از خود نشان دهند.
همچنین از کشور چین 39 دانشگاه در این رتبه بندی حاضر شده اند و دانشگاه تسینگهوآ که برترین دانشگاه این کشورمی باشد رتبه 25 جهانی و 3 آسیا را کسب کرده است. 6 دانشگاه این کشور در جمع 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دارند که این تعداد در سال گذشته برابر با 4 دانشگاه بوده است.
کشور هند نیز در سال 2018 تعداد دانشگاه های برتر خود را در بازه 200 دانشگاه برتر از 2 دانشگاه در سال 2017 به 3 دانشگاه در سال 2018 ارتقا داده است.
*قاره آمریکای شمالی
در رتبه بندی کیواس در مجموع 183 دانشگاه از این قاره حضور دارند که موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) ، دانشگاه استنفورد، دانشگاه هاروارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا، از ایالات متحده آمریکا با رتبه های 1، 2 ، 3 و 4 جهانی، برترین دانشگاه های قاره آمریکای شمالی و جهان را تشکیل می دهند.
همچنین دانشگاه تورنتو کانادا نیز با کسب رتبه جهانی 31 برترین دانشگاه این کشور معرفی شد.
*قاره آمریکای لاتین
در رتبه بندی کیواس سال 2018 در مجموع 89 دانشگاه از آمریکای لاتین حضور دارند که دانشگاه بوینس آیرس از آرژانتین با رتبه 75 جهانی، دانشگاه سائوپائولو با رتبه 121 جهانی، دانشگاه ملی مکزیک در رتبه 122 جهانی و دانشگاه کاتولیک شیلی با رتبه 137 برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.
*قاره استرالیا
در رتبه بندی کیواس در مجموع 45 دانشگاه از قاره استرالیا حضور دارند که 5 دانشگاه آن در جمع 50 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. دانشگاه ملی استرالیا با رتبه 20 ، دانشگاه ملبورن با رتبه 41 و دانشگاه نیو ساوت ولز با رتبه 45 به عنوان 3 دانشگاه برتر این قاره معرفی شدند.
*قاره آفریقا
در رتبه بندی کیواس در مجموع 18 دانشگاه از قاره آفریقا حضور دارند که دانشگاه کیپ تاون با رتبه 191 ، دانشگاه استلنبوش با رتبه 361 و دانشگاه ویتواترسرند با رتبه 364 از کشورآفریقای جنوبی برترین دانشگاه های این قاره را تشکیل می دهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰
محمد سهرابوندامرایی