محققان به تازگی موفق به کشف بزرگترین الماس جهان در لایه جبه زمین شده اند که این اکتشاف، بینش های تازه ای در مورد جبه زمین و تکامل جغرافیایی سیاره زمین پیش روی محققان قرار می دهد

محققان به تازگی موفق به کشف بزرگترین و معروفترین الماس جهان به نام " Cullinan" بر روی پوسته سیاره زمین شده اند که لقب بزرگترین الماس خالص جهان را از آن خود کرده است.
آنها کشف کرده اند که بزرگترین الماس جهان در بخش متفاوتی از "جبه" زمین و در فرآیندی کاملا متفاوت نسبت به الماس های کوچکتر شکل گرفته است.
یافته های جدید بینش های تازه ای در مورد جبه زمین و تکامل جغرافیایی سیاره زمین پیش روی محققان قرار می دهد. این در حالی است که بر خلاف تصور بسیاری از افراد، الماس ها درون زغال سنگ شکل نمی گیرند، بلکه در اعماق جبه زمین که یک لایه سخت است و حدود 84 درصد حجم سیاره را در بر دارد ایجاد می شوند.
ساختار زمین شامل سه لایه اصلی پوسته، گوشته (جبه) و هسته است. پوسته، بیرونی‌ترین لایه زمین است که بیشتر از اکسیژن و سیلیکون ساخته ‌شده و تنها جایی است که زندگی بر روی آن شناخته شده‌است.
گوشته، بزرگ‌ترین و پهناورترین لایه زمین است و از سنگ‌های نیمه‌جامد بسیار نرم و چگال و بیشتر از آهن و منیزیم ساخته شده‌است. بر اساس یافته های محققان حدود 44.8 درصد "جبه" از اکسیژن، 21.5 درصد از سیلیکون و 22.8 درصد آن از منیزیم تشکیل شده است و فلزات آهن، کلسیم، سدیم و پتاسیم نیز در آن یافت می شود.
سنگ‌کره بخش سفت و سخت زمین و به حالت جامد است و تمام سطح کره زمین از بالای کوه "اورست" تا انتهای درازگودال "ماریانا" را می‌پوشاند و از کانی‌ها ساخته شده‌است.
این در حالی است که دانشمندان هنوز در حال آموختن یافنه های جدید بر روی جبه زمین به سر می برند و به نظر می رسد به دلیل درجه حرارت نزدیک به هسته، سنگ های نیمه مایع در این لایه از زمین وجود داشته باشد.