نقش یک ویروس در کارسیوم پستان بررسی شد

 به گزارش ایسنا، فائقه سادات ناجی دانشجو دکتری حرفه‌ای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان‌نامه خود با عنوان "بررسی ویروس اپشتین بار در کارسیوم پستان در جمعیتی از زنان ایرانی" به بررسی کارسیوم پستان به عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان زنان پرداخت.

مطابق این تحقیق، کارسیوم داکتال مهاجم به عنوان نوع شایع کارسیوم پستان شناخته شد و ویروس اپشتین بار نیز مظنون اصلی در رابطه با اتیولوژی ویروسی کارسیوم داکتال مهاجم بود.

این تحقیق با هدف بررسی بیان آنتی ژن هسته‌ای  اپشتین بار ویروس EBNA-1 در سرطان کارسیوم داکتال مهاجم پستان بود و 40 نفر از زنان مبتلا به این سرطان مورد مطالعه قرار گرفتند.

در این مطالعه آنتی ژن‌های هسته‌ای ویروس اپشتین بار در تومور به وسیله دستگاه PCR ارزیابی و خصوصیات بیماران و ویژگی‌های تومور مانند اندازه، گرید، درگیری غدد لنفاوی آگزیلاری جمع‌آوری و ... بیمارانی که آنتی ژن‌های هسته‌ای در آنها بیان شده یا نشده با یکدیگر مقایسه شدند و متوسط سن بیماران در این مطالعه 48 سال بود.

در این پژوهش، آنتی ژن اپشتین بار در 11 بیمار (5/27) درصد مثبت و در 29 مورد منفی بود و اندازه متوسط تومورها چهار هزار و 43 سانتی متر و در 22 بیمار درگیری غدد لنفاوی آگزیلاری مشاهده شد، 50 مورد نیز تومور گرید یک، 19 بیمار گرید دو و 16 بیمار نیز گرید سه داشتند.

نتایج این تحقیق حاکی از این بود که سایز تومور در بیماران EBNA مثبت در مقایسه با بیماران منفی، بزرگتر بود وEBNA1  به جز سایز با هیچ یک از متغیرهای این تحقیق ارتباط معناداری نداشت. 

همچنین اندازه تومورها در بیماران EBNA مثبت بزرگتر بود، اما رابطه میان گرید تومور و EBNA خصوصیت مثبت EBNA مشاهده نشد، البته مطابق این پژوهش ویروس اپشتین بار ممکن است نقشی در کارسیوم پستان داشته باشد.

به گزارش ایسنا؛ این پایان‌نامه به راهنمایی دکتر مژگان مختاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.