هرکس یک بار مسحور افسون کویر شود، تا پایان عمر رهایش نخواهد کرد؛ سرزمین‌های رازآلودی که سفر به آن‌ها جزو هیجان‌انگیزترین تجربیات زندگی‌تان خواهد بود.

در قلب دشت کویر، جایی دور از شهرهای شلوغ، سرزمینمان، کویر مصر اصفهان را در آغوش کشیده که مقصدی آشنا و دلنشین برای طبیعت‌گردی در ایران است. بسیاری از افراد در انتظار خنکای هوا هستند تا آب و هوای کویر مصر مطبوع شود و بار سفر ببندند. کویر مصر در نزدیکی شهرستان خور از توابع استان اصفهان و کنار روستایی به همین نام قرار دارد. برای رسیدن به کویر و تپه‌های شنی باید از این روستا و از کنار خانه‌های قدیمی و کاهگلی گذر کرد. با فاصله‌گرفتن از روستا پهنه‌ای به رنگ خاک پیش رویتان قرار می‌گیرد که سراسرش را شن‌های روان پوشانده است. بی‌دلیل نیست که نام این جلوه‌ی شگفت‌انگیز طبیعت را دریای شنی کویر مصر گذاشته‌اند.

پیاده‌روی و بالارفتن از تپه‌ها برای تماشای چشم‌انداز، عکاسی از مناظر کویر، شترسواری در نزدیکی روستای مصر، موتورسواری با موتورهای چهارچرخ سافاری، دوچرخه‌سواری، شب‌نشینی و تماشای آسمان شب، همگی از جاذبه‌های کویر زیبای مصر است. همه‌ی آن‌هایی که یک بار به کویر رفته‌اند، می‌دانند که سکوت کویر روح را جلا می‌دهد و از همه‌ی دغدغه‌های دنیا فارغ می‌کند.

در صفحه‌ی 67 از کتاب مطالعات اجتماعی چهارم دبستان، به دشت‌های کویری ایران پرداخته شده است.

منبع :