محققان کانادایی پوشش کشنده ویروسی طراحی کرده‌اند که از دو نمک کلرید سدیم و کلرید پتاسیم تولید می‌شود و می‌تواند ویروس‌ها را از بین ببرد. این پوشش می‌تواند در ماده فیلتراسیون ماسک‌های معمولی استفاه شود.

 به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، درحال حاضر افراد زیادی در چین برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا ماسک‌های رایج جراحی بر صورت دارند اما یک محقق کانادایی ادعا می‌کند که ضرر استفاده نامناسب از این ماسک‌ها بیش از منفعت آن است؛ بنابراین پوششی ابداع کرده است که به گفته وی می‌تواند ویروس کرونا را بکشد. 

پروفسور «هیو جیک چوی» مهندس زیست پزشکی مستقر در دانشگاه «آلبرتا» در کانادا می‌گوید که استفاده از ماسک‌های جراحی برای محافظت در برابر ویروس کرونا دو مشکل اساسی دارد. اول اینکه این ماسک ها فقط قادر به ضبط قطرات بزرگ آب آلوده به ویروس هستند اما متأسفانه ویروس های تنفسی مانند ویروس کرونا می توانند از طریق قطره‌های بسیار کوچکتر آئروسل (ذرات بسیار ریز مایع) که از منافذ این ماسک‌ها عبور می‌کنند، گسترش یابند. از سوی دیگر تنفس با ماسک‌های N۹۵ / N۹۹ که مانع عبور آئروسل ها شوند، به اندازه ماسک‌های معمولی راحت نیست و علاوه بر این استفاده روزمره آن‌ها پرهزینه و غیر عملی است.

مشکل دیگر ماسک‌های معمولی این است که اگر چه آن‌ها برخی از ویروس‌ها را به دام می‌اندازند اما قادر به کشتن آن‌ها نیستند، درنتیجه زمانی که مردم آن‌ها را از صورت برمی‌دارند و دور می‌اندازند، ویروس‌ها از ماسک‌ها به انگشتان و یا سایر سطوحی که معمولا با آن‌ها در تماس هستند، منتقل می‌شوند. 

اکنون محققان دانشگاه آلبرتا در کانادا با در نظر گرفتن این مشکلات، پوشش کشنده ویروسی را برای ماسک‌های معمولی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در ماده فیلتراسیون این ماسک استفاده شود. این پوشش اساسا از دو نمک، کلرید سیدم و کلرید پتاسیم درست شده است.

زمانیکه قطره مایع به هر اندازه‌ای که باشد با این پوشش در تماس قرار گیرد، این نمک‌ها در آن حل می‌شود؛ این قطره متعاقباً تبخیر و  نمک های حل شده در آن متبلور می‌شود و سپس لبه‌های تیز کریستال‌ها، ویروس‌ها را زخمی کرده و آن‌ها را می کشند.

محققان خاطرنشان کردند که آن‌ها سیستم ابداعی خود را روی سه ویروس مختلف آنفلوانزا آزمایش کرده‌ و نشان داده‌اند که ویروس‌های سطح یک ماسک آلوده در عرض پنج دقیقه غیر فعال شده و در عرض ۳۰ دقیقه کاملا از بین می‌روند. آن‌ها معتقدند که این فناوری باید در برابر از بین بردن کروناویروس نیز مؤثر باشد.

محققان دانشگاه آلبرتا به امید عرضه این محصول در بازار طی ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر، به دنبال شرکایی برای کمک به تجاری سازی این پوشش می‌گردند.

در عین حال محققان به افرادی که از ماسک‌های معمولی استفاده می‌کنند، توصیه کرده که به فیلتر این ماسک‌ها دست نزنند. همواره دستان خود را قبل و بعد از استفاده از این ماسک‌ها بشویند، هرگز این ماسک‌ها را در مکان‌هایی مانند جیب لباس خود قرار ندهند و بعد از هر بار استفاده از این ماسک‌ها آن‌ها را دور انداخته و ماسک جدیدی استفاده کنند.

منبع :