رییس مرکز اقیانوس‌شناسی دریای عمان و اقیانوس هند گفت: طی چند سال گذشته به دفعات شاهد بروز پدیده کشند قرمز در خلیج فارس بوده‌ایم که در برخی موارد خساراتی به تاسیسات دریایی و حتی آبزیان وارد کرده از این رو پایش این پدیده ضروری است.

امیر قاضی‌لو در نشست دستاوردهای پژوهشی دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی افزود: مدت سه سالی است که بر روی این پدیده مطالعه می شود موارد زیادی از بروز آن مشاهده شده است ، به عنوان مثال در شال ۱۳۹۵ پدیده کشند قرمز در خلیج فارس رخ داد که باعث آسیب رساندن به تاسیسات آب شیرین کن کنارک شد بر همین اساس پایش کشند قرمز از سال ۹۵ در دستور کار پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: زمانی که کشند قرمز رخ می دهد دو سناریو قابل تعریف است یکی اینکه ممکن است فیتوپلانگتون هایی که موجب بروز کشند قرمز شده اند سمی باشند که در این صورت کشند نیز سمی خواهد بود و موجب تلفات ماهیان و بروز مشکلات پوستی در انسان می کند اما سناریوی دیگر این است که سمی نباشد و به مرور از بین می رود. البته سموم خارج شده از این جلبک‌ها وارد سیستم‌های آب شیرین‌کن نمی‌شود چرا که حدود ۹۵ درصد از سموم آنها از آب حذف می‌شود.

وی ادامه داد: در سه سال گذشته تاکنون سه بار پدیده کشند قرمز رخ داده که تقریبا شدید بودند، سال ۱۳۹۷ مطالعات در اطراف آبهای چابهار انجام شد  و یک سال طول کشید و در این مدت چند کشند رویت شد و اندازه فیتوپلانگتون ها و مواد مغذی موجود در آب که عامل بروز این پدیده هستند ، اندازه گیری شد که بر اساس نتایج این مطالعه مشخص شد اگر بتوان غلظت مواد مغذی در آب را مشخص کرد می توان بروز پدیده کشند قرمز را پیش بینی کرد.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی دریای عمان و اقیانوس هند با بیان اینکه از این مطالعه مدلسازی به دست آمده است گفت: چنین مدلسازی برای ۱۲ جنس از فیتوپلانگتون ها در دسترس است.

منبع :