مدرسه کمالیه,مدرسه کمالیه قشم,بناهای تاریخی قشم

مدرسه کمالیه یکی از بناهای تاریخی قشم

 

مدرسه کمالیه از آثار تاریخی قشم محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. مسافران تور قشم که علاقه مند به تاریخ هستند می توانند به مدرسه تاریخی کمالیه قشم رفته و کتاب های خطی و قدیمی که مربوط به حدیث و فقه و مذهب اسلامی است را ببینند.

آشنایی با مدرسه علمیه کمالیه قشم

جزیره قشم دارای دارالعلوم هایى با پیشینه طولانی است که شاید از قدیمى ترین و پرسابقه ترین مدارس علوم دینى در این زمینه مدرسه تاریخى کمالیه باشد. مدرسه دینى آل کمال قشم، که به اختصار کمالى نامیده مى شود. مدرسه تاریخی کمالیه قشم در سواحل خلیج فارس از جاذبه های توریستی می باشد که قدمت آن به حدود ۳۰۰ سال پیش بر میگردد. طالبان علوم دینی از فاصله های دور و نزدیک به این مکان می آمدند تا علم و دانش فرا گیرند.

 

مدرسه تاریخى کمالیه در محوطه اى بزرگ و محصور در نخل هاى کهن بنا شده و نمونه اى زیبا از معمارى اسلامى است. کتابخانه و مدرسه کمالیه به عنوان یکى از جاذبه هاى فرهنگى مذهبى جزیره شهرت دارد و محل بازدید و مراجعه پژوهشگران، شخصیت هاى فرهنگى، علماى دینى و مقامات کشورى است.

مدرسه کمالیه,مدرسه کمالیه قشم,مدرسه علمیه قشم

مدرسه کمالیه نمونه اى زیبا از معمارى اسلامى است

 

کتاب‌های تاریخی مدرسه کمالیه

شما می توانید در کتابخانه این مدرسه کتاب‌های قدیمی و ارزشمند را مشاهده کنید. تعداد کتاب هاى مدرسه تاریخى کمالیه بیش از 20 هزار جلد چاپى و خطى به زبان فارسى و عربى است. کتاب هاى خطى نیز در حدود 2000 جلد است که عموماً به دست خط علماى بنى کمال که در عصر خود عالم بوده و شهرتى به سزا داشته اند نوشته شده اند. کتاب هاى خطى مدرسه بیش تر در زمینه تفسیر، حدیث، صرف، نحو، تاریخ، بیان، بدیع و فقه و توحید است.

 

علما و مدرسین نامى مدرسه

از علما و مدرسین نامى مدرسه از گذشته تا حال مى توان: شیخ محمد کمال، بانى و بنیان گذار مدرسه، شیخ یحیى پسر شیخ محمد کمال، شیخ زکریا پسر شیخ یحیى و شیخ محمد شیخ زکریا را نام برد.

مدرسه کمالیه,مدرسه کمالیه قشم,آثار تاریخی قشم

مدرسه تاریخی کمالیه

 

در زمان حاضر مدیر و مدرس مدرسه کمالیه شیخ عبدالرئوف نحوى است. شاگردان به طور رایگان در مدرسه تاریخى کمالیه به تحصیل اشتغال دارند و به صورت شبانه روزى در حجره هاى متعدد مدرسه ساکن هستند. طلبه هاى دواطلب تحصیل در این مدرسه از سن 16 سالگى به بعد مىتوانند نام نویسى کنند. علومى که در مدرسه به طلبه ها درس داده مى شود عبارتند از فقه، صرف، نحو، تفسیر، تجوید قرآن، احادیث و….

 

نشانی مدرسه کمالیه:

مدرسه تاریخی کمالیه قشم در روستای بند حاج علی در غرب جزیره واقع شده است. مدرسه کمالیه تا جاده سرتاسرى جزیره و روستاى رمکان 7 کیلومتر و تا دریا - در جنوب جزیره - 3 کیلومتر و از کوه مجاور یک کیلومتر فاصله دارد.