از ترمیم پوست تا ترمیم استخوان به کمک نانو الیاف چندجزئی



بخشعلی معصومی عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جواناز تولید نانوالیاف چند جزئی در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد و گفت: به کمک سیستم پلیمری، داربست‌های ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده‌ی پوستی تولید کردیم که در ترمیم استخوان و بافت های عصبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: نانوالیاف پلیمری که دارای خواص زیست سازگاری، زیست‌ تخریب‌ پذیری و مکانیکی مناسب باشند ، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به همین منظور در این طرح توسعه تولید نانوالیاف ها دنبال شده است.

معصومی از خواص داربست های تولیدی در این پژوهش گفت و اشاره کرد: داربست های سنتز شده با سیستم پلیمری، علاوه بر خواص داربست های معمول دارای رسانایی الکتریکی نیز است.از طرفی این داربست‌ها عملکرد بهتری در مهندسی بافت‌هایی نظیر پوست، عصبی و استخوان دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز با اشاره به شبیه سازی نسبی محیط خارج سلولی توسط این داربست ها، یادآور شد: خواص فیزیکی، شیمیایی و زیستی نانوالیاف سنتز شده بررسی شد و قابل‌استفاده بودن آن‌ها در مهندسی بافت پوست مورد ارزیابی قرار گرفت.نتایج قابل قبول بوده است.