گنبد کاووس می‌تواند مرکز تولید نهال گردوی پکان در کشور باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه گلستان، در این دیدار مهندس ثقفی رییس جهاد دانشگاهی استان گلستان، ضمن تشکر از حسن نظر فرماندار در مورد تعامل با جهاد دانشگاهی در منطقه، اظهار کرد: ما به شرق استان به جهت موضوعی و پتانسیل، با نگاهی ویژه امید داریم و توقع و انتظار ما از مرکز جهاد دانشگاهی مستقر در گنبد کاووس حرکت پرشتاب کاری است.

همچنین در این دیدار، حاجیلری، مدیرکل راهبری پژوهش جهاد دانشگاهی کشور  نیز اظهار کرد: واحدهای پژوهشی در این سازمان 43 گروه پژوهشی تخصصی، 16 پژوهشکده و سه پژوهشگاه هستند.

حاجیلری افزود: این سازمان دارای دو پارک علم و فناوری در سطح کشور بوده که عمده مراکز تحقیقاتی و صنعتی این نهاد در پارک علم وفناوری البرز مستقر هستند. 

وی تصریح کرد: در هر استان که حمایت مدیران ارشد استانی از جهاد دانشگاهی صورت گرفته، این نهاد نیز توانسته رشد و توسعه متوازن و مطلوبی داشته باشد و منشا اثرات ماندگاری در آن استان باشد، لیکن در محدوده استانهایی که این حمایت صورت نگرفته، علیرغم سابقه و قدمت جهاد دانشگاهی آن استان، این نهاد به صورت کوچک و غیرفعال، نتوانسته فعالیت و سابقه شاخصی را از خود بر جای بگذارد.

وی با اشاره به مرکز ذخایر ملی ژنتیکی ایران یادآور شد: یکی از موضوعات پیشنهادی این مرکز برحسب توانمندی علمی و ساختاری، اصلاح ژنتیک اسب ترکمن بوده که در اواخر سال 94 در اختیار جهاد دانشگاهی استان قرار گرفته است.

جاجیلری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شرق استان گلستان و به ویژه شهرستان گنبد کاوس در زمینه اسب از دیرباز محوریت داشته است، پیشنهاد اخیر جهت اجرایی شدن در این منطقه صورت می گیرد.

در ادامه  دکتر نصرتی، عضو هیات علمی و رییس جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سازمان جهاد دانشگاهی تهران نیز با اشاره به امکان تولید و تکثیر نهال گردوی پیوندی پکان در استان گلستان اظهار کرد: این سازمان در حال حاضر در سه استان کشور این طرح را اجرا کرده که همکاری بسیار مطلوبی از سوی مدیریت استان های مذکور و نیز جهاد کشاورزی صورت گرفته و مورد رضایت طرفین نیز قرار گرفته است.

وی یادآور شد: ایجاد ارزش افزوده در بهره برداری از محصولات کشاورزی، افزایش ارزش ریالی نسبت به آب مصرفی در قیاس با سایر محصولات کشاورزی، ایجاد درآمد پایدار و افزودنی برای تولیدکنندگان نهال و کشاورزان استان و نیز شرایط اقلیمی مناسب استان گلستان به منظور تولید نهال از مزایای این طرح است.

نصرتی ادامه داد: شهرستان گنبد کاووس می تواند مرکز تولید نهال گردوی پکان باشد.

در این دیدار همچنین مهندس حمیدی، معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبد کاووس ضمن اعلام همکاری با این نهاد، اظهار کرد: انتظار ما این است در این سال پس از اقدام، به عمل در اقتصاد مقاومتی نائل شویم.

حمیدی یکی از مهمترین پتانسیل‌های درآمدزایی شهرستان را پرورش اسب اصیل ترکمن عنوان کرد و افزود: ایجاد پژوهشگاه اصلاح نژاد اسب اصیل ترکمن توسط جهاد دانشگاهی می تواند به رونق این صنعت در شهرستان بینجامد.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که در راستای اصلاح ژنتیکی اسب اصیل ترکمن، شناسنامه اصالت آن به گونه ای باشد که در هر کجای ایران و دنیا، از این اسب استفاده می شود، مشخص باشد که مربوط به این ناحیه است.

وی با توجه به اقلیم شهرستان گنبد کاووس و اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای در اختیار گذاشتن تکثیر نهال گردوی پکان افزود: یکی از زمینه های مهم همکاری فرمانداری ویژه و جهاد دانشگاهی ایجاد پژوهشگاه گیاهان دارویی در شهرستان است که هماهنگی های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

حمیدی دانش بنیان بودن را از ویژگی‌های طرحهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد که زمینه فعالیتهای آن در بخش خصوصی و دولتی مهیا است.

وی با تاکید بر لزوم امضای تفاهم نامه بین فرمانداری ویژه گنبد کاووس با جهاد دانشگاهی تصریح کرد: آماده همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهشهای مربوط به آسیب های اجتماعی هستیم تا به چار چوب های اقدام و عمل در سال جهاد اقتصادی برسیم.