در کاسه‌ی آجیل اول سراغ چه می‌روی؟ (5 اتفاق اثرگذار)

وقتی به دید و بازدید نوروزی می‌روی، در لابه‌لای پذیرایی‌ها کاسه‌ی آجیلی می‌آید که هر کس گرایشی و اولویت‌بندی برای خوردنش دارد: پسته‌ها اول یا فندق‌ها.

نوروز اگر اسمش دوران طلایی شده فقط به دلیل خاصیت اولویت‌بندی است: چه مبحثی را اول بخوانم؟

در کنار دفتر برنامه‌ریزی و کتاب نوروز، دو بال پرواز تراز شما، تابلو نوروزی و کارنامه‌ی مبحثی است.

 

در راستای جمع‌بندی پیش یک و پایه: چرا باید اولویت‌بندی کنیم؟

وقتی حجم مطالب زیاد است و وقت کم، برنامه‌ریزی نقش دوچندان دارد.

  • در تابلو نوروزی، مباحث را بر اساس کارنامه‌ی مبحثی رنگ‌آمیزی کنید. این کار در گام نخست به شما یک شناخت و در پی آن آرامشی هدیه می‌دهد که می‌دانید لحظه به لحظه‌ی نوروز را چگونه سپری کنید.

  • گام بعدی مشخص کردن تعداد تست‌های منابع نوروزی است: کتاب نوروز، زرد عمومی، سه‌سطحی و آبی. در صورتی که تعداد تست‌ها بیش از حد زمان بود، ابتدا باید به سراغ تست‌های الگو بروید.

  • حتماً درصدهای خود را روزانه یادداشت کنید (شما مانند دونده‌ای هستید که زمان زیادی تا مسابقه ندارید؛ پس روزانه چندین بار باید دور پیست بدوید و رکورد‌ها را ثبت کنید تا به هدف‌گذاری برسید).

  • قبل از شب‌نشینی‌ها و فیلم و سریال یک قسمت از کتاب زرد عمومی را تماشا کنید. گرایش خیلی از دانش‌آموزان حل تست بیش‌تر در بخش اختصاصی است؛ بنابراین زمانی را هم صرف عمومی‌ها کنید (75 دقیقه و یک ارزیابی تحلیلی). هر بار مباحثی را که نیاز به توجه بیش‌تر دارد اولویت‌بندی کنید.

  • اگر در هیچ اردویی شرکت نمی‌کنید، طبق الگوی مشخصی مثل اردوی نوروزی مطالعه کنید. فیلم‌های تدریس دبیران را از سایت کانون مشاهده کرده و هر صبح با آزمون‌های صبحانه، خود را محک بزنید.

لحظه‌ای به این جمله فکر کنید: در اردیبهشت رتبه‌ها جابه‌جا می‌شود.