تاثیر تکنیک ضربدر و منها برای رتبه‌های برتر

برای مدیریت زمان در کانون فرهنگی آموزش (قلم‌چی)، دو دسته روش مدیریت زمان پیشنهاد می‌شود:

روش‌های مدیریت زمان که علاوه بر تمرین آن‌ها در منزل می‌توان آن‌ها را در جلسه‌ی آزمون و کنکور نیز اجرا کرد:

روش ضربدر و منها

تکنیک زمان های نقصانی

استراتژی بازگشت

روش های مدیریت زمان که در منزل باید تمرین کنید:

تست زدن با 2 خودکار

و تکنیک تست شناسی (ده دقیقه تمرین تشخیص تست)

..................................................................

این مقاله به روش ضربدر و منها اختصاص دارد.

در این روش باید ابتدا یک‌دور همه‌ی سوال ها را به ترتیب بخوانید.

نکته: ترتیب دفترچه را به هم نزنید. نحوه چیدمان سوال ها در دفترچه اختصاصی و عمومی منطقی دارد که بهتر است شما نیز از آن پیروی کنید. توصیه اکید کاظم قلم چی این است که نظم دفترچه را به هم نزنید به ویژه داوطلبان رشته تجربی. اما تا یک ماه قبل کنکور اگر نتوانستید این عادت را تغییر دهید، به آن ادامه دهید! یک ماه قبل از کنکور هیچ عادتی را خصوصا عادات مطالعاتی را تغییر ندهید.

در حین پاسخ‌دهی، سه نوع سوال را تشخیص دهید:

سوالاتی که قادر به پاسخ دادن به آن‌ها در زمان استاندارد هستید. این سوالات را سریعا جواب دهید.

در کنار سوال هایی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند، علامت ضربدر بزنید و از آن ها رد شوید. برای این کار دو مهارت نیاز دارید اول این که قادر به تشخیص سریع تست های وقت گیر باشید (یعنی مهارت فراشناخت داشته باشید) و مهارت مدیریت اراده که بتوانید از این سوالات رد شوید.

در کنار سوال‌هایی که قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها نیستید علامت منها بگذارید و در دور دوم هم سراغ آن‌ها نروید. هر سال تعداد خیلی کمی از سوال های کنکور جدید هستند. برخی از این سوالات جوششی هستند تا کوششی. یعنی با یک خلاقیت همراه هستند و باید پاسخ آن ها به صورت جرقه ای در ذهن شما خطور کند.

وقتی که همه سوال ها را به ترتیب دفترچه مطالعه کردید و سوال هایی را که بلد بودید را پاسخ دادید در انتها باز برگردید و سوالاتی را که ضربدر زده بودید را پاسخ دهید. هم چنین تاکید می کنیم در کنار سوال ها علامت ضربدر و منها را بگذارید و این کار ذهنی نباشد.

این روش مقدمه‌ی روش زمان‌های نقصانی است و این دو روش را باید با هم اجرا کرد.

در جلسه کنکور اتفاق خارق العاده ای رخ نخواهد داد و تقریبا مشابه آزمون های دیگر خواهد بود و شما باید این تکنیک ها را خصوصا در آزمون‌های ایستگاه‌های جبرانی که جامع هستند و دوران جمع بندی بارها تمرین کنید تا در کنکور نیز بتوانید از آن استفاده کنید. همکاران کانونی، مشاوران، پشتیبان‌ها و اولیا نیز با این روش ها آشنا هستند و در آزمون ها یا در منزل بر نحوه‌ی پاسخ‌دهی دانش‌آموز نظارت می‌کنند تا دانش آموزان این روش‌ها را اجرا کنند.

..................................................................

در زیر، برترهای کنکور 94، از تاثیر اجرای تکنیک ضربدر و منها در مدیریت زمان گفته‌اند:

سارا همتی رتبه‌ی 1 کشوری تجربی (3 سال کانونی): در وقت اضافی آوردن موثر بود.

کیانا تدبیر رتبه‌ی 2 کشوری تجربی (6 سال کانونی): وقت کم نمی‌آوردم و آرامشم سر جلسه‌ی آزمون بیشتر بود.

فائزه قائم‌دوست رتبه‌ی 3 کشوری تجربی (4 سال کانونی): کمکم کرد تا به راحتی از سوالات دشوار و وقت‌گیر بگذرم و در فرصت انتهایی سراغ آن‌ها بیایم.

مهدی برخوری رتبه‌ی 3 منطقه‌ی 3 تجربی (3 سال کانونی): سبب کنترل بهتر زمان آزمون می‌شد.

مازیار عسگری‌راد رتبه‌ی 4 منطقه‌ی 3 تجربی (2 سال کانونی): در ابتدای سال از هیچ تکنیکی در آزمون‌ها استفاده نمی‌کردم و نگران کمبود زمان بودم ولی در آخر سال که با این تکنیک آشنا شدم یک آرامش سر آزمون به من می‌داد و با خیال راحت به سوال‌ها جواب می‌دادم.

محمدامین خادم بشیری رتبه‌ی 6 منطقه‌ی 3 تجربی (8 سال کانونی): به همراه تکنیک زمان‌های نقصانی به من کمک می‌کرد که بدانم در زمان بازگشت به کدام سوالات بهتر می‌توانم پاسخ دهم.

فاطمه خبری رتبه‌ی 9 منطقه‌ی 3 تجربی (2 سال کانونی): این تکنیک به من کمک می‌کرد تا در زمانی که وقت اضافه می‌آورم به سوالاتی که بلدم جواب بدهم.

کیمیا محمدی رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): باعث می‌شد وقت کم نیاورم و به نقاط قوتم بهتر برسم.

محمدرضا وطن‌خواه رتبه‌ی 8 منطقه 1 تجربی (2 سال کانونی): استفاده از این روش در کنکور به کارم آمد و مشکل زمان نداشتم و مدیریت خوبی کردم.

محمد اسلامی مهرجردی رتبه‌ی 3 ایثارگران تجربی (6 سال کانونی): باعث می‌شد زمان کافی ذخیره کنم و درضمن می‌دانستم که زمان اضافی چه سوال‌هایی را حل کنم.

امیرعارفی ایوری رتبه‌ی 6 ایثارگران تجربی (2 سال کانونی):با اجرای این تکنیک، خیلی کم پیش می‌آمد که وقت کم بیاورم.

نوشا سمیعی‌فر رتبه‌ی 151 منطقه‌ی 1 تجربی (3 سال کانونی): با اجرای روش ضربدر و منها به همراه زمان‌های نقصانی این اعتماد را داشتم که می‌توانم برگردم و سوالات ضربدر را حل کنم در نتیجه باعث مدیریت بهتر آزمون من ‌شد و به من کمک کرد که همش سر یک سوال نمانم.

زهرا سورانی رتبه‌ی 286 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): این تکنیک سبب شد سوالات ناآشنا را کنار بگذارم.

سمیرا شیرزاد رتبه‌ی 572 تجربی: از این تکنیک در زمان تست‌های تمرینی در منزل و در جلسه‌ی آزمون استفاده می‌کردم و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شد.

محمد ملکی رتبه‌ی 329 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): این تکنیک می‌تواند برای دانش‌آموزان کند (مثل من) مثل وقت اضافی باشد که به کمک آن همه‌ی سوالات را دیده و به حل آسان‌ترها بپردازد.

فائزه افشار رتبه‌ی 425 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): با مشخص کردن سوال‌هایی که نمی‌توانستم حل کنم و سوال‌هایی که زمان بیشتری برای حل می‌خواستند پس از پایان هر درس به طور کامل می‌دانستم باید روی چه سوال‌هایی برای پاسخ دوباره تمرکز کنم.

نیکا ملکی رتبه‌ی 269 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): بسیار تاثیرگذار بود. باعث می‌شد سر آزمون با تسلط بیشتری پیش بروم.

پرنیان فتحی رتبه‌ی 342 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): بسیار موثر بود و بسیاری از بی‌دقتی‌ها و اشتباهاتم در زدن تست‌ها را برطرف کرد.

محمدمهدی توسلی رتبه‌ی 518 منطقه‌ی 1 تجربی (4 سال کانونی): سبب کنترل و مدیریت زمان در استراتژی بازگشت شد.

پریسا قیاسی رتبه‌ی 595 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): عالی بود و باعث می‌شد زمانم را هدر ندهم و بعد از اتمام سوالات، زمان باقی را روی سوالاتی که بیشتر به فکر کردن نیاز داشت صرف کنم.

متینه‌سادات میری رتبه‌ی 638 منطقه 1 تجربی (4 سال کانونی): روی سوال‌هایی که تسلط نداشتم وقت اضافی نمی‌گذاشتم و وقتم را برای سوال‌هایی که بلد بودم می‌گذاشتم.

کسری پیامی رتبه‌ی 710 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): بسیار موثر بود و باعث می‌شد که در اجرای تکنیک زمان‌های نقصانی موفق‌تر باشم.

ثنا رشیدی رتبه‌ی 721 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): همه‌ی سوالات آزمون را می‌توانستم بررسی کنم و سوال‌های آسان را از دست ندهم.

نیلوفر شرفی رتبه‌ی 838 منطقه‌ی 1 تجربی (2 سال کانونی): این تکنیک باعث می‌شد بتوانم به همه‌ی سوالات نگاهی اجمالی داشته باشم.

سروش حمزه رتبه‌ی 950 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): فوق‌العاده بود به خصوص در سر جلسه‌ی کنکور که با وجود استرس زیاد در حین آزمون، شرایط را آرام‌تر می‌کرد.

غزال صالحی رتبه‌‌ی 974 منطقه‌ی 1 تجربی (1 سال کانونی): با اجرای این تکنیک تعداد غلط‌هایم کمتر می‌شد.

مائده آشفته رتبه‌ی 1 منطقه‌ی 3 ریاضی (3 سال کانونی): این تکنیک به من آرامش می‌داد تا بتوانم با تمرکز ابتدا تمام سوالات ساده را که بلد هستم پاسخ دهم و در وقت باقی‌مانده به سوالات ضربدر که می‌توانستم جواب دهم بپردازم.

سجاد منجزی رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 3 ریاضی (1 سال کانونی): باعث می‌شد ابتدا به طور کامل به سوالاتی که بلد بودم پاسخ بدهم و زمان باقی‌ را بین سوالات دشواری که امکان حل داشت تقسیم کنم.

نیلوفر طریقت رتبه‌ی 8 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): خیلی کمک می‌کرد سر سوالاتی که بلد نیستم وقت نگذرانم.

آرش تاجیک رتبه‌ی 61 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): هدر ندادن زمان بر روی سوالات در بار اول پاسخ‌دهی.

محمدجواد کریمی رتبه‌ی 100 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): برای بازگشت در آزمون به من کمک می‌کرد که کدام سوال را باید پاسخ دهم.

زهرا دهقانیان رتبه‌ی 360 منطقه‌ی 1 ریاضی (2 سال کانونی): خیلی زیاد، من در ابتدای تابستان همیشه زمان کم می‌آوردم اما در پایان سال برای عمومی‌ها معمولا 20 دقیقه و برای اختصاصی‌ها 45 دقیقه زمان اضافی می‌آوردم.

زهرا یوسفی رتبه‌ی 376 منطقه‌ی 1 ریاضی (5 سال کانونی): خوب بود باعث می‌شد روی سوالات وقت‌گیر کمتر زمان بگذارم.

سینا جمال‌زادگان رتبه‌ی 420 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): خیلی عالی بود و به همه‌ی افراد حتی غیرکنکوری‌ها و غیرکانونی‌ها نیز آن را یاد دادم.

هلیا جلالی رتبه‌ی 424 منطقه‌ی 1 ریاضی (1 سال کانونی): تکنیک ضربدر و منها کمک می‌کرد تا هم در آزمون بتوانیم مدیریت کنیم هم بعد آزمون تحلیل راحت‌تری داشته باشیم.

مهلا محمودی رتبه‌ی 185 منطقه‌ی 1 زبان (3 سال کانونی): باعث می‌شد که در زمان صرفه‌جویی کنم و قدرت نه گفتن را تقویت کنم.

علی بندرچی رتبه‌ی 237 منطقه‌ی 1 زبان (2 سال کانونی): کمک به سرعت عمل و مدیریت خودم در جلسه‌ی آزمون کرد.

فاتح عیسی‌زاده رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 3 هنر (1 سال کانونی): در بهینه‌سازی زمان کاملا موثر بود و زمان‌های خنثی را به حداقل می‌رساند.

حسین صیادعبدی رتبه‌ی 2 منطقه‌ی 3 انسانی (2 سال کانونی): در دروس عمومی و ریاضی باعث ذخیره‌ی زمان می‌شد.

فاطمه صفدری رتبه‌ی 2 ایثارگران انسانی (2 سال کانونی): باعث می‌شد زمان سر سوالاتی که بلد نبودم تلف نکنم و به خوبی در زمان‌های اضافی به سوالات کمی سخت یا وقت‌گیر بپردازم و بسیار مفید بود.

محمدمهدی جلادتی رتبه‌ی 4 ایثارگران انسانی (1 سال کانونی): باعث تنظیم زمانم بخصوص در عمومی‌ها شد.

الهه شرافتی رتبه‌ی 1 شاهد انسانی (3 سال کانونی): باعث شد از هدر رفتن زمانم جلوگیری شود.

شهلا شوقی رتبه‌ی 6 ایثارگران انسانی (3 سال کانونی): جلوگیری از وقت کم آوردن سر جلسه‌ی آزمون

سیدمحمدامین حسینی رتبه‌ی 7 منطقه‌ی 2 انسانی (1 سال کانونی): بخصوص برای استراتژی بازگشت خیلی خوب بود.

سیمین میرابراهیمی رتبه‌ی 7 ایثارگران انسانی (1 سال کانونی): عالی بود و کاربردی.

مهتا عباسپور رتبه‌ی 10 ایثارگران انسانی: بسیار مفید بود.

نادیا خشتی رتبه‌ی 141 منطقه‌ی 1 هنر (1 سال کانونی): باعث می‌شد که وقتم سر سوالاتی که نیاز به فکر کردن زیاد دارند تلف نشود.

آرزو آئینه‌وند رتبه‌ی 154 منطقه‌ی 1 انسانی (1 سال کانونی): تاثیر آن را در افزایش سرعت تست‌زنی دیدم تا جائی که در آزمون‌های پایان سال 30 دقیقه زمان اضافی می‌آوردم اما در اول سال در آزمون‌های آغازی قلم‌چی وقت برای زبان کم می‌آوردم.

ستاره شیرعلیان رتبه‌ی 206 منطقه‌ی 1 انسانی (3 سال کانونی): از مهرماه این تکنیک را استفاده کردم و باعث شد تا از همان زمان اصلا مشکل زمان نداشته باشم.

نیلوفر هوشمند رتبه‌ی 448 منطقه‌ی 1 انسانی (1 سال کانونی): این مورد را متاسفانه در ماه‌های پایانی سال تحصیلی یاد گرفتم اگر زودتر با این تکنیک آشنا می‌شدم برایم بهتر بود اما این تکنیک در اجرای زمان نقصانی به من کمک کرد.

پریسا فلاحت‌گر رتبه‌ی 820 منطقه‌ی 1 انسانی (2 سال کانونی): در کمتر شدن تعداد غلط‌هایم موثر بود.

حمید قنبری رتبه‌ی 929 منطقه‌ی 1 انسانی (1 سال کانونی): به بهترین صورت وقت را مدیریت می‌کردم.