خانم سمیعیعارف، مؤلف درس دین و زندگی
20روز طلایی
دانشآموزان در این مدت باقیمانده آیات را مرور کنند تا یادشان بماند هر آیه مربوط به چه موضوعی است. همچنین متن درس را با آیات تطبیق دهند. اندیشه و تحقیقها را از کتاب میکروطبقهبندی دین و زندگی گاج با دقت به صورت سؤال و جواب بخوانند و جدول پیام آیه را جدی بگیرند؛ چون در سالهای اخیر از اینها سؤال آمده است.
تحلیل دین و زندگی 94
سال گذشته سبک سؤالات دین و زندگی کمی تغییر کرد و سادهتر شد و در برخی از گروههای آزمایشی امکان اینکه دانشآموزان100 درصد هم بزنند وجود داشت. سال93 حدود 18سؤال و سال گذشته حدود 13 سؤال از آیات داشتیم و سایر تستها شبیه به امتحان نهایی و تیپ سؤالات تشریحی بود یا اینکه از درست و صحیح بودن یکسری مفاهیم در قالب تشریحی سؤال شده بود؛ البته چند سؤال تکراری از کنکورهای گذشته هم داشتیم. اگر امسال نیز همین روال ادامه پیدا کند، کسی که درس دین و زندگی را از اول سال خوب خوانده و وقت گذاشته بالای 70درصد میزند.
نکته مهم
در دین و زندگی سؤالات به ترتیب است یعنی 9 سؤال از دین و زندگی سال دوم، 9 سؤال از دین و زندگی سال سوم و 7 سؤال از دین و زندگی پیشدانشگاهی مطرح میشود و سؤالات هر سال هم به ترتیب درس است. این موضوع میتواند به تستزنی در این درس کمک کند؛ چون بچهها با توجه به این نکته میتوانند محدوده سؤال را برای خودشان تخمین بزنند که از چه مبحثی است.
کلیدواژههای حیاتی
داوطلبان در مبحث برزخ و قیامت حواسشان باشد کدام آیه مربوط به برزخ و کدام مربوط به قیامت است. آیههای مربوط به توحید را به تفکیک نوع توحید، با دقت به ذهن بسپارند و کلیدواژه هر مرتبه از توحید را برای خودشان یادداشت کنند؛ مثلا در توحید ربوبیت تدبیر و پرورش و اداره و مخلوقات مورد سنجش قرار میگیرد یا در مورد قلمروی رسالت پیامبر، مفاهیم مربوط به ولایت ظاهری و معنوی و تفاوت این دو حائز اهمیت است.
هفته آخر
پیشنهاد میکنم بچهها هفته آخر هر روز یک کنکور دین و زندگی را بزنند و حتما پاسخ تشریحیاش را بخوانند. بعد هم آزمونشان را تحلیل کنند؛ چون صرفا آزمون دادن مهم نیست و باید بعد از آزمون بررسی کنند که چه سؤالاتی را غلط زدهاند و روی آن مباحث تمرکز کنند.
حرف آخر
امیدوارم همه بچهها به هر چیزی که دوست دارند، برسند و در این مدت باقیمانده ناامید نشوند. دانشآموزان باید به کنکور به عنوان پلی بنگرند که از طریق آن میتوانند به هدفهای بزرگترشان برسند.
آقای یعقوبیفرد، مؤلف درس زبان انگلیسی
پیشنهاد طلایی
بهتر است تمرکز داوطلبان روی کنکور سالهای قبل باشد و کتاب «دور دنیا در 4 ساعت» عمومی را تهیه و سؤالات آن را تمرین کنند.
میانگین درصد متعادل برای اغلب داوطلبان
برای اینکه داوطلب بتواند در رشته خوبی مثل پزشکی یا دندانپزشکی قبول شود باید حداقل درصدی که در این درس کسب میکند60 تا 70 درصد باشد ولی میانگین درصد کلی حدود 10 درصد است.
درصدشان را حفظ کنند
در فرصت باقیمانده شاید نشود روی افزایش درصد کار کرد. به نظرم بهتر است بچهها روی حفظ درصدشان تمرکز کرده و کنکورهای سالهای قبل را مرور کنند. اگر بخواهند در این مدت گرامر و لغات جدید یاد بگیرند، شاید نتوانند مطالبی را که از قبل یاد گرفتهاند تمرین و مرور کنند.
اهمیت کنکورهای خارج از کشور
این کنکورها بسیار مهم هستند و در درسی مثل زبان انگلیسی علاوه بر کنکور خارج از کشور، کنکور داخل نیز مهم است؛ زیرا ما هر سال 6 دوره زبان عمومی داریم که هر 6 دوره در یک سطح هستند.
کدام آزمونهای گاج مهمتر است؟
بچهها روی آزمونهای جامع تاکید کنند؛ چون آزمونهای در طول سال مباحث خاصی را پوشش میدهند ولی آزمونهای جامع همه مباحث را در بر میگیرند و شبیه کنکور هستند. اگر آزمونهای تکمیلی جامع را هم کار کنند، خیلی خوب است.
مهمها یا به تعبیری درصدبیارترها
این موضوع بستگی دارد که داوطلب در چه سطحی باشد. اگر در سطح ضعیفی باشد به هیچوجه نباید مباحث گرامر پیشدانشگاهی را رها کند و باید روی لغات تمرکز کند تا درصد خوبی بگیرد اما داوطلبان قویتر و با سطح بالاتر، معمولا مشکلشان روی درک مطلب و کلوزتست است که اگر تمرین داشته باشند از پس آن برمیآیند.
پیشبینی کنکور امسال
به نظرم امسال هم مثل سال قبل درس زبان در کنکور سخت نخواهد بود. سال گذشته سؤالات مشخص بود و لغات خارج از کتاب کمتر مطرح شده بود. فکر میکنم امسال هم همین روند را داشته باشیم. به نظرم ترکیب سؤالات نیز با سال قبل فرقی نخواهد داشت.
هر روز چه بخوانند؟
هر روز لغات و گرامری که تا آن لحظه خواندهاند را مرور کنند و یک دوره از کنکورهای سالهای قبل را بزنند.
در طول هفته چه کنند؟
به نظرم برای هفته آخر تستزنی را کنار بگذارند و لغات و گرامر را مرور کنند. همه لغات را نخوانند. لغات مهمتر را شناسایی کنند و تستش را بزنند.
حرف آخر
بچهها اگر مشکل پایهای با درک مطلب و کلوزتست دارند، سؤالاتش را به طور کلی رها نکنند. درک مطلب و کلوز تست شاید سخت باشد ولی در کنکور 3 تا 4 سؤال از این قسمت مطرح میشود. توصیه مهم دیگرم این است که هر درسی را در زمان خودش پاسخ دهند. معمولا برای سه درس اول دفترچه عمومی وقت زیادی صرف میکنند و زمانی که به درس زبان انگلیسی میرسند، وقت کم میآورند؛ بنابراین درصدشان پایین میآید. پس خیلی مهم است که تعادل را در همه درسها حفظ کنند.
آقای عاشوری، مؤلف درس عربی
20 روز طلایی
بچهها در این فرصت باقیمانده روی مطالبی که خوب یاد گرفتهاند، مانور دهند و آنها را دوره کنند، به فکر دانستن مطالب جدید نباشند، تستهای کلی از کتاب «دور دنیا در 4 ساعت» را بزنند و مروری بر کنکورهای سالهای قبل داشته باشند. اگر داوطلبی به دانستههایش اطمینان دارد، میتواند به دیگر مطالب مهم بپردازد، ولی اگر دانشآموزی مطالب را خوب فرا نگرفته، بهتر است دانستههایش را مرور کند. تستهای مشابه کنکور نیز میتواند مفید باشد، ولی سؤالهای کنکور در اولویت قرار دارد. این نکته فراموش نشود که اگر تستهای کنکورهای سالهای قبل را میزنند، حواسشان به حذفیات باشد.
میانگین نرمال برای اغلب داوطلبان
این موضوع بستگی به عوامل مختلفی مثل وجود رقبا و اینکه داوطلبان بخواهند در چه رشته و دانشگاهی قبول شوند دارد. اما با توجه به اینکه میانگین درصد در درس عربی خیلی پایین است اگر بچهها بتوانند عربی را 50 درصد بزنند، قابل قبول است.
بهتر است
آزموهای جامع امسال و سال گذشته را در اولویت قرار دهند.
مهمهایی که نباید فراموش شود
منصوبات را حتما مطالعه کنند و معلوم و مجهول فراموش نشود. همچنین نواسخ و کارگاه ترجمهها را هم بخوانند.
پیشبینی کنکور 95
چند سالی است که سؤالات سخت است. فکر میکنم امسال هم مثل سال قبل باشد.
روزهای آخر چه کنند؟
خیلی به خودشان فشار نیاورند به طوری که سر جلسه امتحان پرانرژی و سرحال باشند و مطالعه کلی روی مطالب داشته باشند.
جمله انگیزشی
بچهها توکل به خدا را فراموش نکنند و جمله «الا به ذکر الله تطمئن القلوب» را مد نظر داشته باشند که استرس سراغشان نیاید.
آقای نجات شجاعی، مؤلف درس ادبیات فارسی
پیشنهاد طلایی
در ادبیات 6 موضوع اصلی داریم؛ واژه، تاریخ ادبیات، املا، قرابت معنایی، آرایههای ادبی و زبان فارسی. بچهها باید نسبت به دانستههایشان سطحبندی داشته باشند. داوطلبانی که مباحث زبان فارسی را خواندهاند، مدیریت زمان در دستشان است و آنهایی که تا به حال سراغ مباحث زبان فارسی نرفتهاند و اگر رفتهاند به طور کامل نبوده، بهتر است مباحثی مثل اجزای جمله و ساختمان واژه را انتخاب کنند. در کنکور 5 سؤال از زبان فارسی مطرح میشود که هرکدام 4 درصد دارند. داوطلبانی که سراغ زبان فارسی نرفتهاند، میتوانند برای اینکه درصد خوبی در آزمونشان کسب کنند، حداقل روی 3 مبحث تاریخ ادبیات، واژه و قرابت معنایی زوم کنند. در کنکور از این 3 مبحث 15 سؤال میآید که معادل 60 درصد است و میتواند بهترین پایه برای کسانی که میخواهند درصد خوبی بزنند، باشد. در بحث واژه روی واژههای ستارهدار تاکید کرده و واژههای بیستاره که فهرستش در ادبیات موضوعی گاج آمده را مطالعه کنند. در تاریخ ادبیات هم آثار و اسامی نویسندهها مهم است و بعد از آن ویژگی ادبی آثار را مدنظر داشته باشند. در قرابت معنایی تنها چیزی که الان به درد بچهها میخورد این است که با تست پیش بروند و حین تستزنی به معنای ابیات توجه کنند.
در مبحث املا اگر بچهها مهارت خواندنشان ضعیف است، پیشنهاد میکنم روی واژههای همآوا و مشابه که در کنکورهای 10 سال اخیر آمده تاکید کنند. در مبحث املا اولین موضوعی که بچهها باید به آن توجه داشته باشند این است که حتما باید متنی که در املا به آنها داده میشود را بخوانند و با توجه به معنای آن بفهمند که واژگان همآوا املایشان درست است یا غلط و در نهایت آرایههای ادبی که 12 درصد در کنکور دارد و باید در یکسری از آرایههای تاثیرگذار که میتوانند با آن رد گزینه کنند، مثل اسلوب معادله، حسآمیزی و ... مهارت داشته باشند.
میانگین نرمال برای اغلب داوطلبان
داوطلبان رشته تجربی اگر بتوانند این درس را بین 60 تا 70 درصد بزنند، بسیار خوب است و داوطلبان رشته انسانی باید بتوانند در ادبیات عمومی حداقل بین 70 تا 80 درصد بزنند.
ولی اگر میانگین درصد بچهها بیشتر از این باشد برای اینکه وضعیتشان را مطلوبتر کنند، روی شیوه طراحی سؤالات در این 2 سال اخیر تاکید کنند؛ مخصوصا در ادبیات عمومی سراغ کتاب ادبیات موضوعی گاج بروند. در آنجا بخشی در نظر گرفته شده تحت عنوان سؤالات ترکیبی، آن را بزنند و در آخر به عنوان «همینی که هست» رجوع کرده و در آنجا اشکالاتی که ممکن است در کنکور با آنها روبهرو شوند را بررسی کنند.
کدام آزمونهای گاج را بخوانند؟
یکی از آزمونهایی که در طول سال برگزار شده آزمونی است که مربوط به پایههای مشخص است؛ مثلا در آزمون پیشدانشگاهی مروری به جمعبندی پیش 1 و پیش2 که در دو آزمون مختلف برگزار شده، داشته باشند. بعد از آن به آزمونهای جامعی که برایشان در نظر گرفته شده توجه کنند.
درصدبیارترها
اگر داوطلبان بتوانند در تستهای قرابت معنایی مهارت پیدا کنند، میتوانند از پس هر سه کتاب بربیایند. شاید الان وقت نداشته باشند همه ابیات قرابت را دوره کنند اما زمانی که فحوای مطالب را درک کردند میتوانند با مقایسه و معنی تا حدود زیادی از پس هر بیتی بربیایند. اگر هیچ مطلبی را تا الان نخواندهاند، سراغ سه مبحث (واژه، تاریخ ادبیات و قرابت معنایی) بروند. حتما یک سؤال از واژگان سال دوم، سوم و پیشدانشگاهی در کنکور مطرح میشود. در تاریخ ادبیات هم از هر سه کتاب سال دوم، سوم و پیشدانشگاهی یک تست میآید که بچهها میتوانند به صورت مروری این 6 تست را از آن خودشان کنند؛ پس این سه مبحث را رها نکنند چون میتواند برایشان مفید باشد.
روزهایآخر چه کنند؟
اگر میخواهند هر روز ادبیات بخوانند، تستهای کتاب دور دنیا در 4 ساعت را بزنند. هر روز برای خودشان یک زمان 18 دقیقهای بگذارند و یک آزمون سراسری از سالهای قبل را بزنند و پاسخهایش را بررسی کنند.
هفته آخر چه بخوانند؟
اگر مبحث حفظی از این درس باقیمانده آن را بخوانند و در نهایت 2، 3 آزمون را در هفته آخر بررسی و تحلیل کنند.
حرف پایانی
آرزو میکنم کنکور بدون غلط و بدون دشواری خاص خارج از اندوختههای ذهنی بچهها باشد و آنها بتوانند به آن چیزی که لیاقتش را دارند و برایش تلاش کردهاند، برسند.