وقتی به دید و بازدید نوروزی میروی، در لابهلای پذیراییها کاسهی آجیلی میآید که هر کس گرایشی و اولویتبندی برای خوردنش دارد: پستهها اول یا فندقها.
نوروز اگر اسمش دوران طلایی شده فقط به دلیل خاصیت اولویتبندی است: چه مبحثی را اول بخوانم؟
در کنار دفتر برنامهریزی و کتاب نوروز، دو بال پرواز تراز شما، تابلو نوروزی و کارنامهی مبحثی است.
در راستای جمعبندی پیش یک و پایه: چرا باید اولویتبندی کنیم؟
وقتی حجم مطالب زیاد است و وقت کم، برنامهریزی نقش دوچندان دارد.
در تابلو نوروزی، مباحث را بر اساس کارنامهی مبحثی رنگآمیزی کنید. این کار در گام نخست به شما یک شناخت و در پی آن آرامشی هدیه میدهد که میدانید لحظه به لحظهی نوروز را چگونه سپری کنید.
گام بعدی مشخص کردن تعداد تستهای منابع نوروزی است: کتاب نوروز، زرد عمومی، سهسطحی و آبی. در صورتی که تعداد تستها بیش از حد زمان بود، ابتدا باید به سراغ تستهای الگو بروید.
حتماً درصدهای خود را روزانه یادداشت کنید (شما مانند دوندهای هستید که زمان زیادی تا مسابقه ندارید؛ پس روزانه چندین بار باید دور پیست بدوید و رکوردها را ثبت کنید تا به هدفگذاری برسید).
قبل از شبنشینیها و فیلم و سریال یک قسمت از کتاب زرد عمومی را تماشا کنید. گرایش خیلی از دانشآموزان حل تست بیشتر در بخش اختصاصی است؛ بنابراین زمانی را هم صرف عمومیها کنید (75 دقیقه و یک ارزیابی تحلیلی). هر بار مباحثی را که نیاز به توجه بیشتر دارد اولویتبندی کنید.
اگر در هیچ اردویی شرکت نمیکنید، طبق الگوی مشخصی مثل اردوی نوروزی مطالعه کنید. فیلمهای تدریس دبیران را از سایت کانون مشاهده کرده و هر صبح با آزمونهای صبحانه، خود را محک بزنید.
لحظهای به این جمله فکر کنید: در اردیبهشت رتبهها جابهجا میشود.