1- خواب خود را مدیریت کنید

 معمولا توصیه می‌شود 8 ساعت خواب شبانه‌ داشته باشیم، ولی می‌دانیم که انجام این کارمی‌تواند برای اکثر ما کار سخت و دشواری باشد، بخصوص در این دنیای امروزی که همه چیز باید با سرعت انجام بگیرد. چرا به جای دنبال کردن این قاعده و قانون‌ها در طول روز چرت نمی‌زنید؟ طبق گزارش بنیاد ملی خواب، 85 درصد گونه‌های پستانداران خواب چند مرحله‌ای دارند، به این معنی که چرت می‌زنند- ما انسان‌ها هم در همین طبقه‌بندی قرار داریم. یک چرت کوتاه 20 تا 30 دقیقه‌ای می‌تواند تاثیر به سزایی در حافظه و تمرکز ما داشته باشد.

 

2- زمان‌های خواب و بیداری خود را بدانید

این که بدانید چه زمانی بیشترین هشیاری را دارید، به شما در افزایش بهره‌روری کمک خواهد کرد. مطالعات نشان داده‌ است که افراد احساس می‌کنند ساعت 10 صبح بالاترین هشیاری را دارند و کارهایی که در صدر وظایف روزانه آن‌ها قرار دارند، باید در این زمان انجام بگیرند. به هرحال، هشیاری در افراد مختلف متفاوت است و درک زمانی که بیشترین هشیاری را دارید، از اهمیت خاصی برخوردار است. پس چرا سطح بهره‌وری خود را با یادداشت کردن زمان‌هایی که بیشترین کار را انجام می‌دهید، نمی‌سنجید؟ با این کار می‌توانید بفهمید که چه زمان‌هایی از بیشترین هشیاری برخوردار هستید.

 

3- انجام یک سری کارها برای فعال‌تر و پربارتر شدن

برای این که مشخص شود که چگونه مدیران اجرایی این قدر خلاق و پرکار هستند، تحقیقات زیادی صورت گرفته است. یکی از روش‌هایی که توسط مدیران اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش 3 برد برای تکنیک روز است. اگر قبل از آن که روز خود را آغاز کنید 3 وظیفه بزرگی را که قرار است انجام دهید، مشخص نمایید؛ با این کار در واقع ذهن خود را در موقعیتی قرار می‌دهید که تصور کند برای آن که در آن روز موفق باشد، باید این سه وظیفه بزرگ را انجام دهد.

 

4- درک تمرکز و از دست دادن تمرکز

برهم خوردن تمرکز یک واکنش غیرارادی است تا ما در امان بمانیم. در حالی که تمرکز انتخابی به معنی توجه نزولی است، برهم خوردن تمرکز یک واکنش صعودی می‌باشد. مثلا، اکثر اوقات صدای بلند یا نور خیلی شدید تمرکز ما را بهم می‌زند. وقتی تمرکز ما بهم می‌‌خورد، تقریبا 25 دقیقه طول می‌کشد تا تمرکز ما دوباره برگردد. با دانستن این موضوع، می‌توانید مدت طولانی‌تری تمرکز کنید به شرط آن که چیزی حواس شما را پرت نکند.

 

5- ورزش در جهت تقویت حافظه و تمرکز

وقتی ورزش می‌کنیم، سلول‌های عصبی ما پروتیینی به نام فاکتورهای نوروتروفیک تولید می‌کنند که مواد شیمیایی دیگر را در جهت کمک به یادگیری فعال می‌نمایند. یک مطالعه در سال 2010 بر روی میمون‌ها ثابت کرد که ورزش منظم به میمون‌ها کمک می‌کند که کارهای جدید را دو برابر سریع‌تر از میمون‌هایی یاد بگیرند که ورزش نمی‌کنند، و دانشمندان تصور می‌کنند که چنین چیزی در مورد انسان‌ها هم صادق است.

 

6- انجام بازی‌های فکری

"اگر از مغزتان استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد" . تحقیقات صورت گرفته در مورد شکل‌پذیری مغز می‌گوید که با انجام یکسری ورزش‌های ذهنی می‌توانید جلوی انحطاط مغز را بگیرید. برنامه‌ای به نام Brain HQ طراحی شده تا ذهن ما را با محرک‌های متفاوت آماده کند و مناطق مختلف خواندن و درک مطلب را در جهت بهبود حافظه تقویت نماید. اگر گشتی در  فروشگاه‌های اپ اسمارتفون بزنید، می‌توانید بازی‌های فکری متفاوتی را پیدا کنید. به هرحال، توصیه می‌کنیم حداقل 20 دقیقه‌ای را در روز به انجام بازیهای فکری اختصاص دهید، اگر این کار را طولانی مدت و هرروز انجام دهید مثل دیگر کارهای روزمره شما می‌شود.

 

7- تمرین تجسم و ارتباط

 تصویر را می‌توان راحت‌تر از واقعیت به یاد آورد و دانشمندان کشف کردند که ما در واقع هیچ چیز را فراموش نمی‌کنیم. دلیل این که نمی‌توانیم برخی چیزها را به خاطر بیاوریم کمبود " قلاب‌های ذهنی" است که به ما کمک می‌کنند اطلاعات را از مغزمان بازیابی کنیم. در روش V&A جهت به خاطر سپردن مطالب، شما با چیزهایی ارتباط برقرار می‌کنید که به یادماندنی هستند. مثلا به خاطر سپردن لیست مواد غذایی می‌تواند بسیار دلهره‌آور باشد. به همین جهت برای به خاطر سپردن یک قلم جنس می‌توانید آن را با چیز دیگری که با آن در ارتباط است مرتبط کنید.

 

8- وقت گذرانی با دوستان

مطالعه انجام شده توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان داد که افرادی که زندگی اجتماعی فعالی دارند کمتر دچار زوال فکری می‌شوند. انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند و معاشرت با دوستان نه تنها به نفع سلامت عاطفی بلکه به نفع سلامت مغز آن‌ها هم هست.